Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsvarets fotposer


villmarkingen

Anbefalte innlegg

Annonse

forsvarsbrukt.no tok 350kr + frakt når jeg kjøpte mine, de var også meget pent brukte (nye), de som selges som nye i original forpakning skulle de ha 500 for. på armybutikken i trondheim mener jeg å huske at de tar 800 for de. så dette er et meget bra kjøp. eneste som man må huske på er at de er lagd for forsvarets feltstøvler og ikke fjellskisko, så man bør kjøpe noen størrelser større en det man bruker i skisko. Har bare skyrt å komme med: vanntette helt nederst, god såle, lett vekt, sitter godt på beina (gaffateip på lengre distanser), fin pris, tar lite plass og kan også brukes med bare sokker nedi om man skal en snartur ut av hytta eller teltet. OG SELVFØLGELIG VARMER DE GODT OGSÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... eneste som man må huske på er at de er lagd for forsvarets feltstøvler og ikke fjellskisko, så man bør kjøpe noen størrelser større en det man bruker i skisko.

Mine BC-støvlar i storleik 46 går fint nedi fotposane i storleik 45/46.

... og kan også brukes med bare sokker nedi om man skal en snartur ut av hytta eller teltet. OG SELVFØLGELIG VARMER DE GODT OGSÅ.

Fotposane med 3 lag filtsolar og eit par ekstra sokkar, vert varme sko til bruk på post eller andre typiske fryse-øvelsar. Den store fordelen framfor fjellstøvlane i desse situasjonane er at alt er mjukt så ein enkelt før rørt på tærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt litt på dette med overskuddslager, er det så billig der? hvor ligger det? åpent hele året eller bare i blandt?

Billig :?: Ja... Det er der mye av skattepengene våre ligger :evil:

Jeg kjøpte sovepose 200kr. Alt av undertøy, sokker osv. 10kr. Fultsett og helt nytt vintercamo 30kr osv...

Jeg kunne få kjøpe pent brukt sniperkikkert til 200kr og stort camonett til 300kr tror jeg det var. Det camonettet hindrer varmesøkere og jeg mener at forsvaret må betale 30.000kr for det.

M77 finnes bare brukt der tror jeg, men ellers av alt utstyr ligger på det lageret så sant de ikke er tomme, men det kommer som regel inn en gang i blant. Mye utstyr som ikke er lov for allmenheten selges ikke.

Jeg vet ikke hvor lagrene ligger, jeg sendte bare med en liste om hva jeg ville ha til en kammerat som bodde i nærheten.

Jeg tror de har slike lager ved de fleste militære områder rundt om i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje bedre at de selges unna enn at de opptar lagerplass til de råtner bort?

Ja det er sant, men på disse lagrene ligger det varer til mange millioner +++ som aldri har blitt brukt.

Hadde de redusert litt og planlagt innkjøp så hadde vi kunnet redusere våre skatteutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine BC-støvlar i storleik 46 går fint nedi fotposane i storleik 45/46.

Fungerer ikke på mine fjellskiskoskisko str 46 og jeg her 45/46 i fotposer. men passer utmerket på mine konkurranseskisko i str 44 2/3 i både skate og klassisk. Dette kan jo selvfølgelig komme an på hvilke sko man har også, men tror ikke det er noe minus om de blir litt for store.

Ja det er sant, men på disse lagrene ligger det varer til mange millioner +++ som aldri har blitt brukt.

Hadde de redusert litt og planlagt innkjøp så hadde vi kunnet redusere våre skatteutgifter.

Eller bare kjøpe billig "friluftsliv" og jaktutstyr på bekostning av andres skattepenger. :P:P:P:P ser man på hvor mange som kjøper der og hvor mange som betaler skatt er det lite du betaler. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer ikke på mine fjellskiskoskisko str 46 og jeg her 45/46 i fotposer. men passer utmerket på mine konkurranseskisko i str 44 2/3 i både skate og klassisk. Dette kan jo selvfølgelig komme an på hvilke sko man har også, men tror ikke det er noe minus om de blir litt for store.

Det kjem i alle fall an på kor høge og stive støvlane er. Dersom fotposane vert i minste laget, er gjerne problemet å koma nedi dei. Skistøvlane mine er ikkje høge (alpina bc 1600).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips!

Kom dere inn i heimevernet, da får dere fotposer og utstyr utlevert. Kan gladelig ofre min plass i hv for noen som vill inn. Du er garrantert fotposer til fylte 44år

kjempe deal???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et tips!

Kom dere inn i heimevernet, da får dere fotposer og utstyr utlevert. Kan gladelig ofre min plass i hv for noen som vill inn. Du er garrantert fotposer til fylte 44år

kjempe deal???

Frister igrunn veldig, men jeg har ikke samvittighet overfor arbeidsgiveren min til å aktivt søke meg inn :)

(Dessuten har jeg vel egentlig ikke råd til mer ubetalt "ferie")

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant, men på disse lagrene ligger det varer til mange millioner +++ som aldri har blitt brukt.

Hadde de redusert litt og planlagt innkjøp så hadde vi kunnet redusere våre skatteutgifter.

Tvert i mot. Forsvaret vårt er (var ihvertfall) ment som et mobiliseringsforsvar. Det betyr at i tilfelle krig, så skal alle som har gjennomgått førstegangstjeneste, og er under 40 eller så, kunne mobiliseres og settes inn i tjeneste. Skal dette ha noen som helst troverdighet, er man fullstendig avhengig av å ha gammelt utstyr liggende på lager til det råtner bort. Man kan ikke vente med å kjøpe forsvarsmateriell til landet er under okkupasjon. Nå ser det jo ut til at det å ha et mobiliseringsforsvar ikke er et politisk mål lenger, og vi går over til et mer og mer profesjonelt forsvar. Når antallet soldater er det samme i en krigssituasjon som i fredstid, er det mer hensiktsmessig å styre innkjøpene etter alminnelige bedriftsøkonomiske prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Finnes det flere modeller av forsvarets fotposer? Jeg har sett "vanlige" fotposer som tres utenpå feltstøvlene, men så på nyhetene her om dagen om elevene fra befalsskolen til HV som skal gå fra Værnes til indre Troms, og de hadde fotposer til ski/skisko (antar de hadde vanlig feltstøvel).

Er det en egen fotpose tilpasser skibinder? Eller er det en type som fungerer både på ski og uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de gamle natoplankene brukte vi hælbindinger, og både feltstøvlene og fotposene hadde spor til disse.

Minnes at jeg på første skitur med fotposer hadde fotposer et par hakk for store, med det som følge at feltstøvlene kjippet inni dem. Ah, hærlig :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.