Gå til innhold
  • Bli medlem

skiforhold i drammensmarka/finnemarka?


Anbefalte innlegg

Annonse

Finnemarka er et flott område, ofte med noe mer snø både tidlig på vinteren og på våren sammenlignet med Vestmarka i Asker/Bærum. Både Eiksetra og Kanada er flotte startsteder. Eiksetra både for familier og trening. Kanada passer best til trening/voksenturer, det blir lett litt vel lange sammenhengende oppover i starten for barn. Mellom Kanada og Vikersund kan man komme opp over 600 meter, et flott terreng med åpne myrer og "luftig" skog, som skiller seg fra den tunge granskogen som det ellers er mye av i marka.

For føre/løypemelding, ring føretelefon 815 50 690, valg 2. Føremeldinger legges ikke ut på nettet, bare enkeltvise artikler på www.lier.kommune.no eller www.liernett.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilket kart er det som gjelder for å ha løypeoversikt i finnemarka ?

noen som har formening om det er mindre eller mer folk sammenlignet med nordmarka?

Jeg har et veldig fint kart over skiløypene i Finnemarka som er i målestokk 1:60.000. Det er laget av kommunene som grenser til marka, blant annet Drammen og Lier. Kanskje de fremdeles har dette kartet hvis du kontakter dem ?

Det er bare drøy 100.000 mennesker som har Finnemarka som nærmeste skiområde, mens Nordmarka har over 500.000 så det sier seg selv at du får gå mer i fred i Finnemarka og at løypene ikke blir så fort nedkjørt. På den annen side er det mer løyper i Nordmarka og Nordmarka er vel også større.

Jeg begynte skisesongen fra Kanada 29.november og hadde mange turer der i desember på klisterføre. Nå er det kommet mer snø og forholdene er bedre både i Kanada, fra Eggevollen/Eiksetra og Landfalltjern. På tirsdag startet jeg fra Landfalltjern og da var det plenty snø innover Kamstrupløypa mot Solbergvannet hvor jeg gikk. Selv om det har vært mildt et par dager nå er det snø nok fremdeles vil jeg tro.

Når det gjelder trening er Kanada et bra sted (litt mer kjedelig som turterreng) fordi han som kjører løyper der virkelig har peiling på å sette spor og det blir kjørt opp både for klassisk og skøyting. Han kjører for Lier kommune og tar seg også av sporsetting fra Eggevollen. Jeg er ofte misfornøyd med innsatsen som blir lagt ned i løypepreparering i Drammen, men snøforholdene er nok ofte ikke så bra fra Landfalltjern.

Føretelefonen det refereres til gjelder for Drammen (tast 1) og de andre kommunene rundt Finnemarka også. Når det gjelder infoen her er også Lier best på oppdatering av meldingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.