Gå til innhold
  • Bli medlem

Antall primuser?


sam86

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har snill Kone, så jeg slipper den skumle hodelegen.

Dessuten, primuser er mere handfaste enn frimerker.

Om du har kone, er dette kanske ikke så aktuelt for dig. Man kan i en given situation spørge en person, om vedkommende vil med hjem og se frimærkesamlingen. Kan man i samme situation spørge, om vedkommende vil med hjem og se primussamlingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frimerkesamler : filatelist

primussamler ?

Du kan sikkert bruke pimussamlingen på samme måte som frimerkesamlingen, men omvendt. I stedet for å være ute og spørre om hun vil med hjem og se frimerkesamlingen, så er du hjemme og spør om dere ikke skal ut litt så du får vist primussamlingen.

:?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan jeg få råd om hvem som børe presenteres først av: 00, 96 eller loke (må finne ny ventil til sistnevnte) ?

Truleg hipp som happ.

Ein Loke uten ventil kan vel ikkje vere mykje å samle på :D:wink:

Kjenner ein som kan gi han ein verdig alderdom :D

Alvor: Kos deg med Loke'n, det er ein spesiell primus vel verdt å ta vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var dette en tråd der vi skulle ramse opp alle primusene våre...?

Parafin:

Optimus 111 (4 stk.) En av disse "new old stock", altså 1968 modell, aldri brukt. De andre tre i jevnlig bruk uten problemer. Bruker disse som snøsmeltemaskiner utendørs. Brukes også mye til varmere i telt. Helt fantastisk....

Optimus Nova tilpasset Trangia stormkjøkken. Beina mangler, men har spesialtilpasset forvarmer. Brukt bare renset fritidsparafin på denne tross bensinkompabilitet. Brukt utelukkende til matlaging på lengre turer. Har forresten fått et eksemplar som fungerer. Det er ingen selvfølge...

Bensin;

Optimus/Svea 123r Climber (3 stk) To av disse "new old stock". Begge fra 70 - åra. Aldri brukt. Dette sjarmtrollet er kanskje den beste primusen jeg vet om så lenge jeg er alene på tur i varmegrader uten behov for teltfyring.

Coleman 442. God, enkel sak. Bruker den bare utendørs. Forferdelige kullosgasser gjør den livsfarlig som kokeapparat. Men dette er den beste teltvarmer jeg har når Optimusene står hjemme i boden. Kombinasjon Svea og Coleman samtidig på litt tøffe turer om vinteren er helt genialt. De er begge driftsikre og enkle i bruk.

Gass;

Gass er fint det, folkens....

Snow Peak gst - 100a titan med piezotenner. Lekker sak for kresne gramjegere. Finnes det noe lettere i verden?

Primus gassbrenner til Trangia stormkjøkken. Dette er et helt genialt produkt med den mest presise styrkeregulator jeg vet om. Forvarmingsbøyle tillater flytende LPG helt til brennerhodet.

Karrimor Basic. Back up for varme dager. Forbigås i stillhet...

Dette skulle altså bli 11 brennere, gassen inkludert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette en tråd der vi skulle ramse opp alle primusene våre...?

Parafin:

Optimus 111 (4 stk.) En av disse "new old stock", altså 1968 modell, aldri brukt. De andre tre i jevnlig bruk uten problemer. Bruker disse som snøsmeltemaskiner utendørs. Brukes også mye til varmere i telt. Helt fantastisk....

Optimus Nova tilpasset Trangia stormkjøkken. Beina mangler, men har spesialtilpasset forvarmer. Brukt bare renset fritidsparafin på denne tross bensinkompabilitet. Brukt utelukkende til matlaging på lengre turer. Har forresten fått et eksemplar som fungerer. Det er ingen selvfølge...

Bensin;

Optimus/Svea 123r Climber (3 stk) To av disse "new old stock". Begge fra 70 - åra. Aldri brukt. Dette sjarmtrollet er kanskje den beste primusen jeg vet om så lenge jeg er alene på tur i varmegrader uten behov for teltfyring.

Coleman 442. God, enkel sak. Bruker den bare utendørs. Forferdelige kullosgasser gjør den livsfarlig som kokeapparat. Men dette er den beste teltvarmer jeg har når Optimusene står hjemme i boden. Kombinasjon Svea og Coleman samtidig på litt tøffe turer om vinteren er helt genialt. De er begge driftsikre og enkle i bruk.

Gass;

Gass er fint det, folkens....

Snow Peak gst - 100a titan med piezotenner. Lekker sak for kresne gramjegere. Finnes det noe lettere i verden?

Primus gassbrenner til Trangia stormkjøkken. Dette er et helt genialt produkt med den mest presise styrkeregulator jeg vet om. Forvarmingsbøyle tillater flytende LPG helt til brennerhodet.

Karrimor Basic. Back up for varme dager. Forbigås i stillhet...

Dette skulle altså bli 11 brennere, gassen inkludert...

Fornuftig utstyr.

Du kan prøve å skaffe deg Sigg Tourist kokekar, og vindskjerm både for 123 og 442 (to forskjellige vindskjermer.)

Til bla snøsmeltting, vil du elske systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjett om jeg vet om Sigg Tourist...? Etasjekoking og greier. Nesten Nansen..! Men hvor i all verden finnes de? Ute av produksjon for lengst og på ebay er det bare gamle vrak til skyhøye priser som må importeres fra USA eller deromkring! Har rett og slett gitt opp!

Når det gjelder vindskjerming har jeg tatt et par gamle malingsspann og sagd ut noen hull med baufil så ikke det blir overoppheting i bensintanken på Svea'n. Skal tro det ble noen fine "lysfontener" med bensinsprut ut av sikkerhetsventilen før hullene var på plass. Farlig! Nå er alt helt fint. Vet ikke helt om jeg vil bruke Svea til snøsmelting. I påsken tørrkokte jeg denne primusen for første gang. Fikk hjelp av deg/"runegutt123", men ønsker ingen gjentakelse. Bruker helst gamle 111 til sånt selv om jeg faktisk har med hørselvern langt til fjells når jeg vet de skal brukes mye på turen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei, jeg har følgende gamle saker og jeg lurer litt på produksjonsdato.

1. Radius no.1 S:OR - Selskapsprimus, Ubrukt i orginal eske. Produsert år?

2: Primus no.1 S:OR - Kjøpt på antikk forretning i Krakow. Overhalt i god stand. Produsert år?

3. Radius no. 43 - Turprimus, ofte med i sekken på tur :-)

4. Radius no.1 S:O - Ikke pusset eller overhalt. Går denne på parafin? Produsert år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus er lett å datofeste.

Du finner en ring (knøttliten) helst under tanken

Inni ringen finner du t.eks to bokstaver og to tall.

På forumet spiritburner.com ligger det årstabell for primus.

Radius er verre. Så vidt jeg vet er det kun gamle utstyrskataloger som sier noe.

PS jeg har ikke en eneste radius i samlinga.

Jeg tror Radius No 1 S er parafinbrenner, men jeg kan fryktelig lite om Radius.

Tror AKtopp eller Finn Hjelmerud eller Dag Ståle kan hjeloe bedre.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye,

ser at Primusen har V4 og V står for 1931 så da er den jo gammel og god, er tydeligvis ikke best før dato, den virker jo like bra den dag idag, kvalitet.

Radiusene har visst ikke dato merking, så da blir det rein gjetning.

Bilder kommer straks jeg får tatt noen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er blond nå altså, men... :?:

Kan noen fortelle meg hva man skal med så mange kokeapprater som enkelte her har? Sånn bortsett fra at enkelte samler på primuser i stedet for frimerker tydeligvis :arrow: Har de forskjellige egenskaper, bruksområder... hva er greia?

*mumler noe om at for å lære må man spørre, og at det ikke finnes dumme spørsmål* :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er blond nå altså, men... :wink:

Kan noen fortelle meg hva man skal med så mange kokeapprater som enkelte her har? Sånn bortsett fra at enkelte samler på primuser i stedet for frimerker tydeligvis :-) Har de forskjellige egenskaper, bruksområder... hva er greia?

*mumler noe om at for å lære må man spørre, og at det ikke finnes dumme spørsmål* :-)

Jeg har, fordi dem er langt mere handfaste enn frimerker. Skulle sikkert fått hjelp fra hodelegen for denne forferdelige sykdomen "primusisme"

:D:):D

I tillegg er en del primuset laget til spesiell bruk. F.eks Du bruker ikke en stoppenål til å brodere med.

De mere moderne primusene er mye godt kompromissløsninger, altså passer egentlig ikke til noe.

(PS finnes mye vakre gjørdetselvhårfarger. Kan bli Skap-blondine)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, fordi dem er langt mere handfaste enn frimerker. Skulle sikkert fått hjelp fra hodelegen for denne forferdelige sykdomen "primusisme"

:D:D:D

I tillegg er en del primuset laget til spesiell bruk. F.eks Du bruker ikke en stoppenål til å brodere med.

De mere moderne primusene er mye godt kompromissløsninger, altså passer egentlig ikke til noe.

(PS finnes mye vakre gjørdetselvhårfarger. Kan bli Skap-blondine)

:D

Det ante meg at foruten samlerinteressen, så var det forskjellig bruk på en del av de greiene her, ja :)

Og for en som er relativt fersk i fjellet, kan man jo føle seg ganske dum når man står i butikkene/kikker på nett og lurer på hva som er egnet til hva. Noen som kan tilby en hurtiginnnføring i primusens verden?

(PS. Blond er ikke en hårfarge, det er en tilstand :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(PS. Blond er ikke en hårfarge, det er en tilstand Laughing )

Derfor hårfarge, så kan man skjule sitt sanne jeg :-):-):wink:

Lynprimuskurs/kokesystemer:

Gass tar jeg ikke med.

Det enkleste:

Et stormkjøkken fungerer ok på sommer, og kan være basis for flere brennere.

Det finnes brennere med integrert tank og med løse flasker.

Med løse flasker får du relativt lett utstyr, og de fleste kan puttes inn i Trangia.

Ulempen: Masse leamikk si\om kan/vil gå galt eller krever en hel del vedlikehold. Det er ikke uten grunn at man anbefaler rep sett.

Brennere med integrert tank:

Mindre leamikk, men vekta kan bli drøy.

Stort sett er tankvolum og vekt i en viss samenheng. Og brennereffekt og tank henger noe sammen.

De største brennerne har en effekt på ca 20KW, men det er ikke speielt velegna som turutstyr.

Med dette som basis må du tenke gjennom hva utstyret skal brukes til.

Jeg bruker å droppe trangiaen på alle turer der vekt er viktig. Velger heller de kokekarene jeg trenger, og en coleman.

Eller jeg bruker Sigg Tourist og Coleman.

Skal jeg ha hyperlettvekt tar jeg min Borde (240gram) og kjelen

Skal du bruke utstyr på vintern, bør du gå for ting med relativt god effekt. Bensin er bra brennstoff uansett årstid

parafin er også bra saker, men lukter mer.

Sprit og gass er ubrukelig på vintern (jada man får fyr hvis man gidder)

Den gamle bråkebrennern til Primus/optimus m.fl er beste parafinbernnern noensinde laga.

Virker alltid, og brenner reint

Av bensinbrennere fungerer de fleste stillebrennere bra. Coleman er lettbrukt(omtrent som å bruke gass)

Jeg er fortsatt sjepisk til slangebrennere og bensin, selv om jeg har noen stykker.

Skulle jeg hatt bare en primus, hadde min trofaste 111 med bråkebrenner vært valget. Den veier et tonn, men fungerer supert.

Videre ville jeg hatt Coleman 400/442/508/533 en av dem uansett

og en Svea 123

Denne sommen har jeg brukt gammel stillebrenner i trangia og bensin på flaske. Er i livet ennu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ante meg at foruten samlerinteressen, så var det forskjellig bruk på en del av de greiene her, ja :-)

Og for en som er relativt fersk i fjellet, kan man jo føle seg ganske dum når man står i butikkene/kikker på nett og lurer på hva som er egnet til hva. Noen som kan tilby en hurtiginnnføring i primusens verden?

(PS. Blond er ikke en hårfarge, det er en tilstand :-) )

Det aner meg at du har hårfargen, men ikke tilstanden ... :wink:

Tidligere laget man primusmodeller som var designet for ett spesielt bruksområde. F.eks. digre krabbekokere (svære, tunge dingser med enorm effekt), fjellklatring (små rakettmotorer som funker bra til snøsmelting, men er vriene å lage mat på (vinglete gryter og tilnærmet null effektregulering)), og alle mulige varianter innimellom. I dag vil jeg påstå at de modellene som er vanligst i salg er beregnet for typisk generelt friluftsliv alle sammen. Konstruksjonen, effekten og bruksområdet (snøsmelting, teltvarming, matlaging) er om lag det samme. Forskjellen ligger i nyanser på brukervennlighet, driftsikkerhet og vekt. Og noen modeller er enklere å mekke på i felt enn andre.

Jeg har aldri prøvd NOEN av de modellene som selges i dag, så andre får råde deg om fordeler og ulemper ved de ulike multiomni-dippeduttene. (Jeg fyrer en parafinprimus modell 00 som gikk ut av produksjon på 90-tallet en gang, tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSr Whisperlight er bra bensinbrenner. Synd med pumpene til MSR, dem er fortsatt ikke bra nok.

Den første MSRpumpa er fortsatt best :-)

Å kalle Whisperlight multifuel er å dra den langt. Jada, jeg vet forskjellen på de to Whisperlightbrennerne.

Som sagt veldig bra bensinbrenner, og velsigna stille. Pumpa er grei nok, men jeg ville ikke brukt den på ekspidisjon.

Optimus 00 er primus av typen: få deler, få ting som kan gå galt.

Den er relativt lett i vekt, ytelsen er bra og den brenner parafin og diesel aldeles nydelig.

Skal du ha noe over samme lest som er det lille strået hvassere, skaffer du en Primus 210.

Den har taperte gjenger på brennern, så man slipper pakning mellom brenner og tank.

OBS disse finnes ikke i produksjon, men det finnes endel kinesiske og indiske utgaver som fungerer bra.

Er nesten umulig å produsere dem feil da.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare 4(bensin/parafin) brennere.

Høvik verk:

- Standard (messing)

- Standard 41 (messing og firkantet eske)

- Optimus 111

og

- Primus omnifuel

Alle er 100% i orden!

Den som har fungert mest sikkert er #41. Litt tungvint å bruke men fungerer alltid.

Hvis omnifuelen er like driftsikker, ja da blir jeg imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR whisperlite 1987 - funker fortsatt

MSR XKG 2006 model whatever

Ja pumpene er et problem - hadde en 'fireworks' i Australia på whisperlite - de liker ikke australsk eller andre dårlig parafin - bruk bensin fra pumpen (som jeg gjorde i HP India for lenge siden)..(må også renses skikkelig en gang i blandt). XKG kun for å smelte snø...men den går som bare F#%! som en F-16 ... :P At least you know it's going LOL. Har lysst på en sånn kanuk ved-fyrt primus dings....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.