Gå til innhold
  • Bli medlem

Miljøbensin eller miljøbensin


sam86

Anbefalte innlegg

Leste i en tråd at det var en som merket forskjell på miljøbensin fra Felleskjøpet og miljøbensin fra Statoil (statoil var visst bedre)?! Jeg har bare brukt Felleskjøpet sin så langt og ble litt overrasket av det jeg leste. Trodde miljøbensin var miljøbensin?! Noen erfaringer?

Sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oktantall? bensin er vel ikke bensin heller så mye som cocktailer tilsatt litt av hvert for forskjellige resultat? Har ikke peiling på hva og hvordan, men før var det jo endel bly i bensinen? Noen kjemikere her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord tråkket jeg litt i salaten nå:) Måtte gå og sjekke og det står selvfølgelig statoil på den. Hva skulle vi gjordt uten Rune?! Har fått testet den lille bensinlykta til Coleman nå forresten Rune. Den har låst seg helt?! Har demontert den og prøvd å finne ut av problemet. Jeg får trykk, men når jeg vrir på regulatoren skjer det ingen ting. Enten er den tett eller så har regulatoren tatt kvelden. Vurderer å heve kjøpet, siden den funka fint 1. gang og så var det stopp ( ja jeg har fyllt på bensin igjen:).

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være litt forskjell på hvor gammel bensinen er. På blyfri bilbensin er spruten i bilen betydelig dårligere dersom den har stått noen måneder og har gammel bensin. Samme gjelder på gressklippere og lignede som har stått vinteren over med bensin på tanken. De er ofte tungstartet og litt late.

Kannene dine kan være produsert med langt mellomrom eller en har vært lagret halvfull en stund. Moderne bensin er derfor ferskvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker renset bensin på min brenner. Dette er ekstraksjonsbensin , 99 oktan og koster 20-35 kr. liter.

Fåes f.eks på fargehandlere på fat.

Jeg bruger ikke renset bensin (med t) men rense benzin (uden t) - altså benzin, som er lavet til at skulle bruges som rensemiddel eller opløsningsmiddel / ekstraktionsmiddel. Ifølge fabrikanten Borup Kemi er det n-heptan. Det er næsten lugtfrit bortset fra en enkelt situation: når jeg har stengt på pumpen for at slukke, og flammen er ved at gå ud, lugter det ikke godt. I de lidt dyrere supermarkeder koster det op til 17 kr. pr. halvliter, i discountbutikker kan man få nøjagtig samme vare for 11 kr pr. halvliter. Her taler vi om danske kroner, men det gør ikke den store forskel med dagens valutakurser. Det er samme prisniveau som geirelling angiver. Jeg skal undersøge, om den Statoil miljøbenzin, som runegutt123 nævner, også kan fås i Danmark, og hvad den i givet fald koster.

Jeg bruger en brænder af denne type (modellen med det lille brænderhoved).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være litt forskjell på hvor gammel bensinen er. På blyfri bilbensin er spruten i bilen betydelig dårligere dersom den har stått noen måneder og har gammel bensin. Samme gjelder på gressklippere og lignede som har stått vinteren over med bensin på tanken. De er ofte tungstartet og litt late.

Kannene dine kan være produsert med langt mellomrom eller en har vært lagret halvfull en stund. Moderne bensin er derfor ferskvare.

dette har vel mest med kondensen som dannes i div bensintanker over tid. prøv å la gressklipperen eller bilen stå med full tank hele vinteren så skal du se at det ikke er no problem. Når vi er inne på dette med bensintanker så sies det forresten at man bør sveise bensintanker som er fulltanket og ikke tomme, høres merkelig ut men fungerer visst i praksis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstrahvaforno?

Det var da en diabolsk literspris

Var innom en sportsforretning på tirsdag, de hadde ekte colemanfuel i litersflasker til kun kr 99.

De hadde tatt det inn fordi så mange spurte etter det, og det gikk vist ikke værst å få solgt det heller.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune: Det er en Coleman Compact Lanterne. Kjøpte den fra amfibi.no. I bruksanvisninga står det at man skal vri over på full guffe når man tenner på. Men når jeg gjør det er det helt stille, som om det ikke var trykk på tanken.

Sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.