Jump to content
IGNORED

Fjelltelt, hvor mye bør en tenke på vekta?

Frøydis.
 Share

Recommended Posts

Bør alltid tenke vekt når man kjøper nytt utstyr, ellers ender man opp med alt for tung sekk. Hver kg over 20 merkes, spesielt på ski (ikke så morsomt i nedoverbakkene å kjøre "safe"). Når det er sagt er ikke vekta det man skal spare for mye på når det gjelder vintertelt. Det kommer ann på bruken din. Jeg lå selv i jula i Nallo 2 (bruttovekt 2.1kg) på Finse. Teltet stod flott i sterk kuling, kondensen (når det ble varmegrader) og takhøyden var værre. Tenker du å bruke teltet noen dager, og gå ut når det er meldt fint vær, trenger du et annet telt enn hvis du planlegger en tur over Hardangervidda. (Ps: et vintertelt må uansett tåle hard vær). Etter min mening vil f.eks. Hilleberg Kaitum 3 på 3kg. være et interessant telt:

http://www.hilleberg.se/default_sv.HTM.

Teltet har ikke stormmatter. Det kan være et problem hvis du bruker teltet vinterstid med lite snø. Bredden er utvendig 185cm. Den viktigste fordelen med dette teltet er to innganger, noe jeg vedsetter mye mer enn et abasid, når en camper flere i teltet.

PS: hvis du vil se hvor mye du kan spare vektmessig på å tenke lett kan du gå inn på siden til Hilleberg over. Velg Informasjon og så Vintertälting.

Annonse