Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltelt, hvor mye bør en tenke på vekta?


Frøydis.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på å gå til anskaffelsen av et helårs-fjelltelt.

Har bla kikket på "Helsport Spitsbergen 3 camp extreme".

Det har absolutt fått god kritikk, men det veier jo en del kan du si....5,6 kg.

Alternativet er "Helsport Fjellheimen X-trem 3 Camp" som har en vekt på ca 4,2 kg, men hvor det er en del mindre plass.

Og da kommer vi til saken: Kan man egentlig merke denne vektforskjellen på 1,4 kg?

Om sekken veier 20 kg eller 21,4 kg?

Er det kanskje like greit å velge max-comfort og max-kvalitet? (Når du ser bort i fra prisen)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du bort fra prisen er det kanskje best å velge to telt. Et for sommer og et for vinter.

Har forsøkt å ligge i et Fjellheimen 3 camp en litt forblåst høstnatt i Rondane, og maken til søvnløs natt skal du lete lenge etter! Riktignok var det ikke ekstrem-utgaven jeg lå i, men jeg tviler på at duken oppfører seg veldig annerledes. Den "sagger" noe utrolig, og det er nesten klin umilig å få strammet den ordentlig opp. Mitt "vanlige" telt er et Rondane 3, som er 5 år gammel, og duken der er mye bedre, men tyngre.

I sommer var jeg på tur med flere andre innehavere av Helsport telt av forskjellige årganger, og det er helt klart at ikke alt har blitt bedre med årene. Det aller mest håpløse var faktisk det nyeste. Duken tåler mye mindre variasjon i både fuktighet og temperatur før den blir slapp og flapper rundt i minimal vind. IKKE imponert!

Og tenk heller på at om du er villig til å bære 21.4 kilo i sekken i stedet for 20, så kan du jo ha et lett telt og mer/bedre mat :D Dessuten ender alle sekker som har som mål å veie 20 kilo opp på over 25... Tror det er en slags naturlov...

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør alltid tenke vekt når man kjøper nytt utstyr, ellers ender man opp med alt for tung sekk. Hver kg over 20 merkes, spesielt på ski (ikke så morsomt i nedoverbakkene å kjøre "safe"). Når det er sagt er ikke vekta det man skal spare for mye på når det gjelder vintertelt. Det kommer ann på bruken din. Jeg lå selv i jula i Nallo 2 (bruttovekt 2.1kg) på Finse. Teltet stod flott i sterk kuling, kondensen (når det ble varmegrader) og takhøyden var værre. Tenker du å bruke teltet noen dager, og gå ut når det er meldt fint vær, trenger du et annet telt enn hvis du planlegger en tur over Hardangervidda. (Ps: et vintertelt må uansett tåle hard vær). Etter min mening vil f.eks. Hilleberg Kaitum 3 på 3kg. være et interessant telt:

http://www.hilleberg.se/default_sv.HTM.

Teltet har ikke stormmatter. Det kan være et problem hvis du bruker teltet vinterstid med lite snø. Bredden er utvendig 185cm. Den viktigste fordelen med dette teltet er to innganger, noe jeg vedsetter mye mer enn et abasid, når en camper flere i teltet.

PS: hvis du vil se hvor mye du kan spare vektmessig på å tenke lett kan du gå inn på siden til Hilleberg over. Velg Informasjon og så Vintertälting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøydis

Har selv Spitsbergen 3 camp og ville aldri byttet dette i fjellheimen 3 camp extreme.

Det blir feil å sammenlike disse teltene som 3 mannstelt. Spitsbergen 3 er faktisk et 3 mannstelt, mens fjellheimen 3 er et 2 mannstelt. (ihvertfall på vinterstid)

Hvis det er liv om å gjøre å spare disse 1,4 kiloene så kan du jo ta en titt på Hilleberg Keron GT. Dette teltet er så og si likt spitsbergen mhp. utforming, men har lavere vekt.

Dufas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når vi først er inne på saken så ville jeg nok ha foretrukket Hilleberg Keron GT fremfor helsport Spitsbergen om jeg skulle velge på nytt.

Hilleberg bruker store og utenpåliggende stangkanaler på sine telt. Dette forenkler oppsett vesentlig. Spesielt under vansklige forhold. Keron har ikke stormmatter (derav lavere vekt), men disse har jeg aldri følt noe behov for.

Tilbake til dette med vekt: Skal man ha et 3 mannstelt av skikkelig kvalitet med de funksjonene som vinterfjellet krever, og med god nok plass så kommer man nok ikke særlig mye under 5,6 kilo.

Husk også på snøplugger. En 15-16 stykker av disse veier også endel....

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.