Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårlig passform på 75-mm støvler i lær!! Plast?


Bugge

Anbefalte innlegg

Som nevnt i ski-delen av dette forumet sliter jeg med å finne lærsko hvor hælen min sitter. Jeg skal først og fremst gå, men vil ha maksimal glede av kjøring, så derfor er både BC-bindinger og plastsko utelukket. Foten min er bred og flat, men hælen sklir altså opp og ned hele tiden, og det føles som om jeg skal gå av meg skoen. Helt ulidelig selv på flatmark.

Grunnen til at jeg lager enda en tråd er fordi det er litt småkritisk - jeg har avtalt fire-femdagers skitur i Pasvik til påska! I desperasjon utvider jeg spørsmålet mitt: har noen noen tips om plastsko som kan holde? Det blir den odde turen, men jeg skal klare å kutte ned på gåinga, og ta igjen den tape glede ved å heller hive meg med noen toppturer. Må jo selvfølgelig finne andre ski også, men det var skoa... Noen tips? Jeg er litt desperat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg har 75mm støvler både i lær (Asolo) og plast (Scarpa T4). De gnager på helt forskjellige steder, lærstøvlen gnager bakpå hælen mens plaststøvlen kan irritere foran på leggen. Men det går fint med litt taping på forhånd. Lærstøvlen gnager mest, men holder også på å bli utgått og foringen er slitt bort bak hælen. Hullet i foringen har jeg lappet igjen med sportstape.

Prøv Scarpa T4, på meg gnager den minst og hælen glir ikke opp for hvert skritt. Skal du ha mye glede av skikjøring er det en grunn i seg selv til å prøve denne fremfor en lærstøvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på Scarpa T2R i dag, og kjentes overraskende god ut på foten! Selv når jeg løsnet opp for å få mer bevegelse til å gå, virket den grei. Jeg har nesten bestemt meg nå, men nå får de smørefrie bortoverskiene to år til i tjeneste på tur, for det ser ut som det blir toppturski på meg. Noen som har noen formening om Black Diamond Voodoo? Utifra testen i FriFlyt ser det ut som en grei ski for en grønnskolling på tele. Tror jeg skal matche de med Rottefella Cobra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte for en måned siden Scarpa T2X, har bare lovord å si om gåkomforten, jeg vil ikke stusse på å gå toppturer med 10-15km i luftlinje en vei med denne støvelen. Hvis det er mye flatt eller kuppert er en felle med god framovergli like viktig for gåkomforten. Jeg kjøpte nettopp BD 85mm og er veldig fornøyd så langt, god gli framover (alt er relativt..), biter veldig godt i bratta, også bra på is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er plastsko utelukket hvis du vil ha maksimal glede av kjøringen...

Uansett, hvis du først og fremst skal gå, - og vil ha en plaststøvel, ville jeg ikke ha kjøpt scarpa T2. Mener T4 er et bedre valg. Den er mykere i plastskallet og er lavere, det gir lengre skrittlengde når du går. Samtidig vil du nyte godt av plastens fordeler i utforkjøringene. Har selv hatt T4 og T2. Eventuelt, som et kompromiss kan du jo gå for T3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men så les da :wink: Jeg skulle ikke ha maksimal glede av kjøringen, men turski som var trivelige å kjøre med. Etter å ha prøvd mange lærsko som absolutt ikke passet og plastsko som faktisk satt skikkelig reviderte jeg planene mine og gikk for en ren kjørepakke ettersom jeg ikke vil velge bort kjøringen om jeg først må velge. Jeg har et par ski som skal klare noen års forlenget tjeneste fram til jeg muligens kjøper fjellski med BC-bindinger for å komplettere. Fjellski ville vært mer fornuftig - men kjøreskiene blir mer brukt!

Scarpa T2R fordi den satt som snytt på foten min, og fordi jeg fikk en bedre pris med den. Som sagt er gåing skjøvet ned noen trinn på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.