Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av teltmodell - Hilleberg


børt-erik

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg vurdere kjøp av telt, og ønsker å høre andres synspunkter på valg av modell, og prioriteringer av ulike egenskaper som innvendig størrelse, innvendig høyde, størrelse på fortelt osv.

Det ser ut til at Hilleberg leverer telt der det er et godt forhold mellom kvalitet og vekt, og i utgangspunktet har jeg tenkt på Nallo GT 3, men etter å ha bladd i katalogen har også Nallo 4 og Kaitum 3 dukket opp som alternativer. Teltene er nærmere presentert her:

http://www.hilleberg.se/default_sv.HTM

Alle tre teltene er lettvektere, og nokså lik i vekt (2,8-3 kg).

Bruksområdet vil være:

Turer med junior (4 år). Han er etter hvert motivert og i stand til å gå et stykke, 6-7 km på en formiddag eller ettermiddag er ingen problem. I fjor gjorde vi noen turer på Troms Turlags hytter, men jeg ser for meg at eget telt gjør oss mer fleksible, og at overnatting i nærheten av gode fiskeplasser vil være et must.

Isfisketurer på vårvinteren alene og med kompiser.

Jaktturer alene og med kompiser høst og seinhøst.

Turer med flere i familien (junior-junior og sambo).

Turområdet er Nord-Norge, og det vil si at det ofte er høyfjelllsforhold både høyt og lavt. Bruksområdene krever ett lett telt for det er mye annet som skal bæres med. En viss komfort er også ønskelig, for det kan bli lange kvelder i teltet både seinhøstes, og med junior i regnvær. De siste årene har jeg vært lavvobruker, og blitt vant til fordeler med god plass, stor takhøyde og god ventilasjon.

Fordeler og ulemper med teltene:

Nallo 3 GT

Fordeler - stort fortelt

Ulemper - bare en inngagn/fortelt

- ventilasjon??

- trangt for to voksne om vinteren?

Nallo 4

Fordeler – stor innvendig høyde (115cm)

- stor plass i innertelt

Ulemper - lite fortelt

- bare en inngagn/fortelt

- ventilasjon??

Kaitum 3

Fordeler – to innganger/fortelt – og alt det medfører i fht ventilasjon

- romsligere innertelt enn Nallo 3GT

Ulemper - forteltene er nokså små, særlig sammenlignet med Nallo GT

- lavest innvendig høyde (105 cm på midten, og lavere ved inngangene)

Interessant å høre om andre har erfaringer med og synspunkter på disse teltene, eller forslag til andre telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv et Nallo 2 som jeg har brukt mye i mange år. Jeg er meget fornøyd med teltet, selv om det har sine begrensninger. Jeg tror de samme problemene jeg har opplevd med Nallo 2 vil gjelde Nallo 3 og 4 i GT utgave. Ulempene er følgende:

Teltet er lavt bak og ikke spesielt langt. Man kan oppleve at fukt kommer inn og gjør fotenden av soveposen våt, f.eks. fordi beina kommer nær duken, eller at vind presser sammen inner og ytterduken.

Du kan bare ligge en vei. Inngangen bør ligge fra vindretningen. Da får du fort nedoverbakke, noe som ikke er behagelig å ligge i.

Teltet har dårlig takthøyde og for dårlig lufting til vinterbruk. Jeg er meget fornøyd med hvor godt teltet står i vinden. Brukte det i jula med vind opp til liten storm, uten at det skapte problemer.

Selv er jeg ikke særlig glad i GT-løsninger. Du mister den fantastiske utsikten Nallo gir, og veien inn/ut av teltet blir bedre uten. Jeg ville heller tatt med en tarp i tillegg, og/eller noen vanntette pakkposer å legge utstyr i. Kaitum har ikke de problemene jeg skisserte ovenfor. Jeg vil tro at for ditt bruk vil den ekstra vekten (600g tror jeg) være verdt det. To innganger er en stor fordel, både med småen og kamerater i teltet. Selvom Kaitum er lavere enn Nallo 4, tror jeg du ikke vil oppleve at forskjellen er så stor, da Nallo skråner fort. Det er bare i teltinngangen høyden er 115cm. 3 voksne i et telt med en inngang er heller ingen god løsning.

Går du med småen og samboer er det en kjempe fordel å ha et telt som tar liten plass i sekken og ikke veier for mye. Nallo og Kaitum er helt klart de letteste kvalitetsteltene som tar liten plass på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med de modellene som du har nevnt opp her, men ser at du er lavobruker og vant til en viss grad av både takhøyde og plass. Ser også at det kan være aktuelt med to "småtroll" og samboer til tider, og da er jeg redd de små fjellteltene med takhøyde som knapt nok holder til å sitte oppreist i blir trange.

Sjekk ut teltene til Holmeslet. De har lavo`en takhøyde, og da nesten helt ut til yttervegg. Ventilasjonen er upåklagelig i disse teltene, og du vil helt sikkert synes at den ekstra vekten disse medfører er verd hvert eneste gram når drittværet setter inn med to små på tur. Bruker selv en Riverside når jeg går alene, og i den har jeg plass til å sitte på stol, henge klær til tørk og matlaging inne i teltet samtidig.

Det er klart at så høye telt er noe mer utsatt for vind, men de er allikevel langt mer vindstabile enn en lavo. Holmeslet teltene kan også i likhet med lavo "separeres", slik at vekten kan fordeles på flere. (Samboeren må kanskje få innertelt og plugger i sekken?) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett Nallo 3 gt og er godt fornøyd med det. Kjempestort fortelt. De nye utgavene fra 2006 har også 2 innganger i forteltet og en kan brette opp hele kortsiden og få panorama utsikt.

Bakdelene er som tidligere nevnt, Lav takhøyde, spes i fotenden der det også er noe smalt. Dårlig vetilasjon i ufyselig vintervær.

Teltet er litt trangt til 3 (voksene) midtvinters. Forteteltet er så stort at på sommerstid går det ann å ligge 2 der.

Hva med Keron modellene. feks ett keron 3. Det er litt tyngre men gir veldig finn innvendig plass og takhøyde. 2 innganger med fortelt slik at totale fortelt areal blir bedere. Ventilasjonen er også vesentlig bedre. Her kan man sitte og kose seg i skikkelig uvær.

Har erfaringer med Keron 4 og dette har kjempe plass til 3 på vintertur med alt som trengs, er man glad i hverandre går det også 5 inn og da har en plass til både primus og stearinlys(alle kan riktignok ikke ligge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser selv etter et bedre vintertelt enn Nallo 2. Keron 3 er sikkert et fantastisk telt, men en bredde på 160 er for trangt for tre selv om sommeren. Plass til 3 speiderpiker. Kaitum 3 er 185 bredt. Da går det greit med 3 personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børt-Erik:

Selv gikk jeg i sommer til anskaffelse av et Kaitum 2 telt for det formål å bruke det som 1 mannstelt. Var derfor fornøyd da jeg oppdaget at det fungerer fint som 2 mannstelt også (sommer). Setter stor pris på ventilasjon i begge ender. Teltet har store og utenpåliggende stangkanaler noe som gjør oppsett svært enkelt og raskt (lite spark til Helsport for dette), og du får plass til doble stenger ved spesielle behov. Kvaliteten virker svært god, og det veier ikke mye.

Bakdelen er som du sier at Kaitum ikke har noe stort fortelt (ref. NalloGT). Alternativet ditt Nallo GT, har kun 1 ventil, og det blir for spett, spes. hvis du planlegger bruk på vinteren så vil du lide under dette.

Alikevel er du avhenging av stort fortelt. Se for deg at både du og junior er klissvåte i regnevær og må gå rett inn i innerteltet. Blir ikke bra!

Kan nesten ikke se at du finner noe telt som dekker behovet ditt. Du vil enten få et telt som blir tungt når du er alene, eller et som er for lite når dere er flere, eller fullt av kondens.

Ta en titt på Keron GT. Du vil få igjen for den ekstra kiloen i pose og sekk. Alternativt kjøp flere telt...

Dufas

Til Helsport og Hilleberg: Er dere virkelig så i lomma på disse grammjegerne at dere ikke kan produsere Nallo og Fjellheimen med 2 ventiler ? Dette er jo i utgangspunktet flotte telt, og jeg bærer gladelig med meg de ekstra grammene en ventil veier. Sålenge de kun har 1 ventil så er de uaktuelle. Både sommer og vinter !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<...>

Kan nesten ikke se at du finner noe telt som dekker behovet ditt. Du vil enten få et telt som blir tungt når du er alene, eller et som er for lite når dere er flere, eller fullt av kondens.

<...> Alternativt kjøp flere telt...

[/quote=dufas]

Presis det jeg tenkte. Med hele familien har du behov for et romslig telt, men alene er det altfor tungt. Dette er selvfølgelig avhengig av hva jeg tar med av andre saker. Mat for mange dager veier mye.

Hvorfor kjøper du ikke et romslig 2-manns telt eller et lite 3 mannstelt for turene med sønnen samt soloturer og bruker lavvo når du skal på tur med hele familien. Og bruke turisthytter når det blir veldig dårlig vær.

Jeg har gode erfaringer med Nallo 3 for 2 voksne personer sommertid. Jeg synes den er romslig inne og det passer 2 store pakkerammesekker i forteltet med en liten sti imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill.

Ønsket mitt er et lett telt hvor det er plass til meg + en eller to til, og som gir brukbar komfort både sommer og vinter. Slike telt finnes jo, og utfordringen er å velge det rette teltet.

Til andre turer hvor det er flere med, og/eller leiren er nært veien er det fremdeles lavvoen som vil bli brukt. Erfaringer med lavvoen er imidlertid at det ikke er artig å bære den særlig langt. For turer med junior har jeg tro på å slå leir slik at jeg kan fiske mens han sover, og han kan fiske mens han spiser frokost og kvelds. For isfisketurene gleder jeg meg til å ligge i soveposen og fyre primus og prøve storrøya på morrabettet gjennom hull i i forteltet. Ofte har morrabetter gått fløyten for min del fordi fristelsen med å ligge i posen/lang froskost på hytte har blitt for stor. Når det gjelder jakta, så har lavvoleiren ofte ligget nær veien, og da går det litt tid å avvikle frokost og komme seg ut i terrenget. Med et lett telt ser jeg for meg å slå leir ved de mest fristende krattene og fjellrypeknausene, og dermed rekke å se fugl i grålysninga.

Jeg heller etterhvert mot Hilleberg Kaitum 3. Dette teltet veier komplett bare 3,0 kg, har to innganger/fortelt og ser ut til å ha rimelig god plass og høyde i hele innerteltet. Jeg velger altså to innganger/fortelt framfor ekstra stort fortelt som Nallo GT. Det ser ut til at mange mener Nallo har for dårlig ventilasjon og er i trangeste laget som vintertelt. Egne erfaringer tilsier at god ventilasjon er kjekt også om sommeren. Det er er lite stas å våkne altfor tidlig av steikende sol grytidlig på morran, hvis kvelden har vært sein. med to innganger i Kaitum regner jeg med å få grei gjennomtrekk på godværesdager, og nok plass og ventilasjon om vinteren.

Artig å høre om andre har erfaringer med Kaitum, eller evt andre telt som kan være aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du vil bli godt fornøyd med Kaitum 3 teltet, det synes som et godt kompromiss med tanke på de varierte behovene du skisserer.

Du etterlyser aktuelle alternativ til Kaitum, så her har du noe å vurdere. Jeg tipper Kaitum 3 kommer til å koste rundt kr 7 000,-, og de fleste klarer å få 15% rabatt igjennom ett eller annet medlemskap, evt kjøpe i Sverige, så la oss si kr 6 000,- for Kaitum 3. XXL selger Helsports Fjellheimen 3 og 4 Camp for hhv kr 4 200,- og 4 800,- jeg husker ikke eksakt hva Helsport tar for å sy på en ekstra ventil, men jeg tror at kr 800,- ikke er så langt unna sannheten, og legger på vekta med ca 150 gram. Men det vil uansett veie mer enn Kaitum, og det kan være avgjørende i og med du skal bruke teltet på turer alene. Helsport har en fordel jeg kan komme på, og det er pakkstørrelsen til teltene i pro-segmentet (bl.a. Fjellheimen), der går Helsport utenpå Hilleberg, IMHO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.