Gå til innhold
  • Bli medlem

Lærsko til telemark! Problemer med passform


Bugge

Anbefalte innlegg

Mange tråder om dette nå, og jeg beklager at jeg lager en ny en, men jeg fant ingen som tok for seg noe som hjelper meg.

Jeg finner rett og slett ingenting som passer! Og denne gangen har det ingenting å gjøre med at jeg har bred og flat lest, men hælen min sitter ikke fast i noen modeller jeg har prøvd fra Varg! Selv om skoen sitter som støpt, glir hælen min så løst opp og ned samme hvor hardt jeg strammer, så det kjennes ut som om jeg holder på å gå skoen av meg. Hæler sitter så dårlig at det er utålelig under alle forhold, og absolutt ikke under kjøring! Jeg går mest, og kjører bare litt for moro skyld, så det er uaktuelt å gå over til chili-bindinger og plastsko selv om jeg da kunne fått thermo-fit innerstøvel.

Er det noen som har tips om sko som har utpreget profilert hæl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i samme situasjon som deg. Har funnet ski og bindinger, men ikke funnet sko som passer. Jeg har prøvd Scarpa Antarctic, og følte at hælen glapp veldig i str. 42. Jeg bruker vanligvis 42-43, så ved å gå ned til 41, ble skoa for kort. Med to par sokker føltes skoene fine ut i butikken, men hvordan hælen har det etter en dag på fjellet, kan man bare gjette på...

PS! Noen som vet om Scarpa har halvstørrelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt telemarksko frå både Scarpa, Varg og Garmont. Stort sett har det vore bra sko.

I det siste har eg nytta Garmont Touring, ganske låge og lette sko (75mm). Den store fordelen er at eg nesten ikkje får gnagsår. Siden det er ein låg sko, så er den ikkje så alt for god for telemarksvinger, så kanskje det ikkje er eit godt val i den samanheng. Men for lange fjellturar synes eg den er kjempegod. Det er nok best å kjøpe "rett" storleik, no har eg eit nr større for å få plass til enda eit par med tjukke sokkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at lærstøvler er for lengdestive. Jeg har gått over til disse: http://www.fischerskis.com/en/products_nordic_boot.php?parent=20136 (75 mm versjonen)

Den er ikke så lengdestiv, slik at hælen blir med opp i tråkket. Den er like vridningsstiv som en lærstøvel, og den gir (etter min mening) mer støtte til ankelen. Stroppene på ankelen gjør at du får strammet godt til i utforbakkene.

Et røverkjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten gitt opp nå... Mulig jeg går for rene nedoverski som ikke er så ekstreme at de ikke funker om jeg må gå 5-10km. Heldigvis er det ikke flatt der jeg skal gå, så 1/3 blir kjøring uansett. Ser på Black Diamond Voodoo og Rossignol Scratch Brigade med rottefella Cobra binding og Scarpa T2R støvler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg har for tilfellet også de samme "hemmeligholdte" fischer støvler som ragnla i 75 mm. Det er i øvrigt kommet en ny modell i år med innbyggd gamasj - hvordan snøringen så er vet jeg ikke fra fotos? Fischer støvlene er stort sett ikke ute hos forhandlere i Norge, men med noe overtalelse til Fischer-Norge vil de såmenn da gjerne selge noen via en forhandler. Rimelige er de og!

Om de er bra?? tja, tja: på dagsturer er jeg fornøyd med de, men de er av kunststoff med flere sømmer og ikke så veldig tette i sørpeføre, selvom jeg har tettnet med seamsealer, som straks løsnet. På flerdagstur i telt er jeg redd de vil bli kalde, fordi de ikke får tørket ordentlig opp. På hytte tur OK!

Forfoten er snøret og anklen får fin støtte av velcroband som på slalomstøvel, men det er lissom et glip i støtten mellem fot og ankel, der netopp ga noe helkipp for meg! Dette har jeg nu løst med extra lang snørelisse, som jeg binder rundt om ankeln (som på ishockey skjøyter.) Da er jeg fornøyd.

Men på ukestur i telt bruker jeg alltså Varg Morgedal, selvom de gir minndre ankelstøtte. (En kunne da velge Vargs Skavl ?) De er mer vanntette og jeg stoler rett og slett mer på de, fordi de er av ordentligt kraftigt lær. Og jeg har så aldri fått skavsår i de - ikke i inngåingen heller!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og prøvde alt som er av skistøvler i lær i tromsø før jeg tok avgjørelsen om på legge ambisjonene om skitur lavere, og heller gå for en ordentlig telemarkspakke og hive meg på toppturer. Har fra før av dekt det området med et brett som egentlig er beregnet på preppa bakker, men nå før det gjøre sin jobb ordentlig, og suget etter blodsmaken og svetten som skal gjøre meg fortjent til bakken er noe mine nye Black Diamond Voodoo skal stå for :) I utgangspunktet tenkte jeg å kjøpe fjellski som kan kjøres med, men nå ble det altså heller kjøreski som man kan "gå" med. Jeg kommer meg fint fram og tilbake til hytta vår med både de gamle markaskiene selv om det er som å gå på veldig lange og veldig dårlige truger. De nye kjøreskiene gjør også den jobben, men der må jeg betale ekstra i form av vekt og stivhet. Er noen fjell som skal forseres på veien, så på en måte blir det jo en slags topptur :)

Fjellskiene ville gjort nytte for seg en gang i framtiden, men disse skal jeg ut med samme dag som de er ferdig preppa! Gleder meg helt vilt :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.