Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjerming av telt med levegg


OleG

Anbefalte innlegg

Hvordan er folks erfaringer med skjerming av telt på vintertur?

Jeg vet om 3 alternativer:

1. Sette opp teltet uten noen form for skjerming, godt bardunert. Dette funker bra så lenge man er sikker på at teltet holder.

2. Skjerme teltet med levegg av snø. Her skal man i følge oppskriften sette opp leveggen noen meter fra teltet for å unngå at snøen fokker seg mellom leveggen og teltet og dermed presser på teltet.

Jeg har satt opp levegg både nær teltet og lengre unna. Når den har stått nær har vi noen ganger måttet gå ut av teltet

(og den varme soveposen) for å spa bort snø som presser mot teltet. Når leveggen har stått lengre unna, har vi sluppet dette,

men samtidig har jeg lurt på om leveggen har noen særlig virkning. Spørsmålet mitt her koker ned til:

Kan man redusere vinden mot teltet med levegg uten at det samtidig bygger seg opp snø som presser mot teltet når det er snøføyke?

3. Jeg har lest at noen anbefaler å grave seg ned en halvmeter før man setter opp teltet. Noen som har prøvd dette?

Erfaringer mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous

I mitt tidligere liv som ivrig telter i likesinnet studentmiljø eksperimenterte vi oss fram til følgende:

Gitt at levegg er om lag teltets høyde (for å beskytte best mot vind, og hvem gidder vel lage høyere uansett) bør avstanden fra levegg til teltduk også være om lag teltets høyde.

Tesen var vel at snøen fokker seg i omtrent 45 grader på innsiden av muren.

Jeg tror du sparer litt murbygging ved å grave ned teltet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fra skjærtorsdag til påskeaften lå jeg værfast ved nordveggen til Newtontoppen (Svalbard). Da det blåste opp onsdagskveld satte vi opp teltet og bardunerte godt. Siden det føyket godt byggde vi en føykevegg. Helsport Isfjell 4 fikk kjørt seg godt i vinden, siden veggen tok føyken og ikke vinden. Dagen etter fortsatte uværet å rase på utsiden. Av værmeldingene viste vi at uværet trolig ville vare fra til tirsdag. Vi viste veldig godt at det var bare et spørsmål om tid før teltet ville kollapse i vinden. Dermed bygget vi en levegg en halv meter fra teltet. Dermed hadde vi to vegger som skjermet teltet. En vegg som tok føyken og en som skjermet teltet fra vinden. Føyken la seg mellom de to veggene.

Noen som lå et noen mil lengre sør på Lomonosovfonna i et splitternytt Hillebergtelt bygget ingen vegg som skjermet teltet sitt. Dette teltet fikk store problemer da noen sidebardunene røyk. Teltet deres var på randen av fullstendig kollaps. Eieren av telte tør ikke dra på tur med teltet før Hilleberg har fikset de store slitasjeskadene teltet pådro seg i stormen.

Har du bra vindsabilt telt er det ikke vits med levegg. Teltet skal takle vinden. Føyker det mye kan det være en ide å sette opp en føykevegg. Slik at ikke snøen i tillegg til vinden utøver press på teltet.

To vegger som skjermer teltet er nesten alltid overkill. Men det gjelder å bruke hode. Skjønner en at teltet holder på å kollapse er viktig å få skjermet teltet fra vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er å sette opp veggen et par meter fra teltet, snøen vil i hovedsak samle seg rett bak veggen. Noe vil selvfølgelig gå på teltet, men det får en tåle. Dette gir ikke bedre stabilitet mot vinden, men med god bardunering og stormmatter, bør det gå greit. Hovedsaken er at det ikke blir ekstra vekt på teltet og dermed fare for spjæring av duk og brudd på teltstenger.

Hvordan var turen ellers, Alex???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvar skrev

Hvordan var turen ellers, Alex???

Turen kan beskrives med et ord; begivenhetsrik. Hvis du leser Svalbardposten som kom ut 16.april får du kanskje et lite inntrykk av hva jeg og mine turkamerater har vært gjennom denne påsken. I tillegg kommer redningsaksjonen etter de fire studentene tilknyttet UNIS. Han ene turkompisen min kjente alle svært godt, og vi andre (turfølge mitt) hadde fått god kontakt med personen som fikk skulderen slått ut av ledd.

Vil først få påsken på Svalbard på litt avstand før jeg kommenterer turen videre. Det vil etter hvert komme et bra turreferat på breogfjellsport.no

Men turen i seg selv var en positivopplevelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.