Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose: Helsport Rauland (XXL-variant)


Anbefalte innlegg

Helsport Rauland Vintersovepose

Kompakt og komfortabel sovepose som passer godt for kalde høst-/vinternetter. Komfortgrense ISO -17'. Vekt: 2,3kg. Kun hos XXL

Førpris 1299 selges nå til halv pris.

Er dette en sovepose som er laget spessielt for XXL? Noen her som har erfaring med denne soveposen? Vil tro at man får en bra pose for pengene, vekta er litt høy men den kan man leve med. og komfort på -17, vil tro den er lagd av vatt/kunststoff og ikke dun når man ser på pris og vekt. Har ikke peiling på om den har varmekrage.

Skulle hatt meg en ny sovepose til vinterbruk, men ikke til de mest ekstreme skiturene. Overnattingene vil foregå for det meste i telt men også i snøhule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Annonse

Har nettopp kjøpt Helsport Rauland på XXL og prøvd den under åpen himmel to netter på Hardangervidda i rundt 15 minus. Brukte Jerven vattert fjellduk utenpå og sov på tykt liggeunderlag. Godt og varmt! Posen fungerer bra, men det er det mye som gjør når en kombinerer med god fjellduk. Går aldri på fjellet om vinteren uten den! Men soveposen var svært komfortabel, vekten ikke avskrekkende og det er et godt kompresjonstrekk med, så den tar ikke all verdens plass i sekken. Kan trygt anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har ikke erfaring med eksakt den Helsport posen du vurderer, men er på min tredje Helsport vinterpose nå på 10 år. De er billige og holder deg varm, men vekten er for høy og jeg syntes de tåler alt for lite. Dette blir min siste Helsport pose, da 2 av mine revnet innvendig og alle tre mistet isolasjons evnen for fort. Jeg kommer til å ta stegene opp og investere i en western mountaineering pose. Jeg ser hvordan folk har WM posene sine i 10 år+, og jeg sover jo bare i posene mine jeg også, så er lei av å kjøpe ny pose hvert tredje år. Skal du bruke den lite, er sikkert dette en helt grei pose, men vet du at den kommer til å bli brukt jevnlig i årene fremover, ville jeg lagt penger i å fått meg en skikkelig vinterpose først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditto, jeg fortsatt sikler etter en WM Bison til vinter overnatting...og ser ingen poser fra norden som er i næheten (hjelper ikke at de er tunge, billige, osv osv!). Nåja siden det blir (enten det er Western Mountaineering Bison, eller (UK) Mountain Equipment Everest, Eller muligens en billigere men sikkert dugbart Marmot eller Mountain Hardwear pose (eller TNF)...da er det bare og være obs på salg bl.a. REI.com, backcountry.com osv. Men samtidig, ser jeg ikke helt bort fra Anjungilak sine ekstrem poser...syntet og veier flere tonn, men billig...

Uansett, til vinterbruk, synes jeg man bør skaffe seg det beste og varmeste. Og fryse i teltet er ikke noe særlig...har allerede MH dun-bukser og jakker...testet i -25..(helt greit men med billig ande-dun)i november! Men posen mangler (mange billig poser, ingen skikkelig)..

ps beklager norsken! og forresten skal du ha en ordentlig varm pose, så er vel feathered friends ikke dårlig heller...også sikkert flere fra øst-europa, men trengs forskning der...se flere tråd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Rauland selv, og det er Helsport Helsport ikke "Nordmarka" serien. Brukte posen i telt, med granbar og bamseunderlag i 25 minus. Hadde riktignok på meg en god lue og Devold Expedition over/under men frøys ikke et sekund. Skal kanskje sies at jeg er litt varmblodig. Angående slitestyrke, så bruker jeg tingene mine jevnt og ikke spesielt forsiktig, og synes ikke de slites fortere enn forventet. Uansett hva man kjøper så slites det ut om man bruker det mye. Den evigvarende soveposen er enda ikke skapt.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
På ‎27‎.‎08‎.‎2012 den 23.55, jamthund skrev:

Ingen som har en slik eller har noe erfaringer og dele?

Hei, Jeg ser jo at denne posten er gammel men jeg svarer! 

Jeg har god erfaring med denne posen, har kun testet under åpen himmel i -14 som det kaldeste og det gikk veldig bra, sovnet ved siden av bålet med ansiktet ut av posen, lue på hode, ullsokker på bena, ull boxer, og en Devold ull skjorte med lange armer på overkroppen, ingenting på bena, så har jeg brukt den i telt, og det har gått veldig bra det også, ikke noe kulde. skal teste den i vinter for å se hvordan den takler litt fjell og kulde (Blefjell) da kommer jeg til å ha med en lett, North face pose også, som veier 1,2kg og som skal tåle -7 (har brukt den i -5 uten å fryse) i telt, så da skal jeg holde meg varm tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.