Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt - erfaringer med Bibler


Fimax

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter et vintertelt. Krav: relativt høyt, god plass til 2 personer men mulig med 3, ikke stort fortelt og greit å sette opp for en person alene i dårlig vær. Har fra før av et Hillerberg Nallo 2. Aktuelle telt er: Bibler Bombshelter, The Nortface VE 25, Hilleberg Keron 3 og Saivo. Jeg har utelukket telt fra Helsport, da jeg fra flere kilder har hørt klager på stengene deres.

Det teltet jeg mener passer best til mitt bruk er Bombshelter;

http://www.bdel.com/gear/bombshelter.php

Er det noen som har erfaring med dette teltet eller andre Bibler telt? Den mest alvorlige innvendingen jeg har mot teltet er at stengene må settes opp innenfra. Noen som har erfaring med å gjøre dette alene i sterk vind og nedbør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg hadde bestemt meg for å kjøpe dette teltet, men etter å ha snakket med en som hadde brukte det på en kryssing av sibir vinterstid ble det avblåst.

det største ankepunktet han hadde var at man måtte krype ut og inn av teltet for å sette det opp, dermed var det fullt av snø før det var klart til å "flytte inn" neste problem var at membranen i duken ikke fungerte når det ble kaldt, dermed iset hele duken ned og ble svært tung å drasse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser problemet med at det er problematisk å sette opp Bibler Bombshelter i dårlig vær. Ising blir problem under rette forhold på mange telt. Jeg ser at mange skriver at endukstelt har en fordel, da de er lettere å varme opp med primusen. Jeg glemte å nevne at Monuntain Hardwares EV3, et annet et duks telt, også er en aktuell kandidat. Noen som har erfaringer med dette teltet?

http://www.mountainhardware.com/Product.aspx?top=3∏=218&cat=21&viewAll=False

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert Pegasus. Liker høyden på teltet, og stormmattene, men vekten på 6.6kg er for mye når teltet også skal brukes alene, og hovedbruk vil være for to personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg om at vekten er litt i drøyeste laget for solotur. Men jeg har sammenlignet med Helsport svalbard 3 og den virkelige vekten når du har begge foran deg er nokså lik. så det nytter ikke altid å se på "brosjyrevekta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.