Gå til innhold
  • Bli medlem

Sea to Summit vanntette pakkposer


Kristianrk

Anbefalte innlegg

Annonse

Har en på 20 liter. De virker litt puslete når du kjenner på dem, men virker som de tåler en støyt. JEg har ikke prøvd den nok til å si noe om sømmer og slitestyrke i lengden, men kan jo komme tilbake til det når den begynner å bli utslitt. :)

Mitt umiddelbare inntrykk er at dette er geniale poser til å pakke klær og sovepose oppi sekk, men jeg kommer til å bruke vinylposer (slik som dette) hvis jeg skal ha pakkpose til bruk alene f eks i kano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere Sea to summit poser. Typen du nevner tåler ikke mye, egner seg best til forsiktig bruk, f.eks pakking av tørre klær i ryggsekken. Selv til slik bruk må man være forsiktig, en pose var plutselig ikke tett etter å ha ligget inntil en hard kant i ryggsekken en dag.

Den første posen jeg kjøpte var en litt mer robust variant, Sea to summet den også. Den har farge utenpå og er hvit inni, har en D-ring ved åpningen. Er veldig fornøyd med med sistnevnte type og har kjøpt flere av den.

Kommer ikke til å kjøpe flere av den tynne typen, ultrasil pakksekker.

Anbefaler på det VARMESTE den litt tykkere typen, den tåler MYE. Geniale til pakking i og utenpå ryggsekken. Sørger for orden og oversikt i sekken. Har de i forskjellige farger, trenger man sekken med tørre klær drar man opp den gule, trenger man maten trekker man opp den blå osv.... 8)

Har en liten 1 liter til førstehjelp og en 2 liter til reperasjonsutstyr og reservebatterier. Alt ligger ferdig pakket i sekkene hjemme. Oversiktlig og enkelt å stappe i ryggsekken etter behov når man skal på tur.

Veier litt mer, men er mye mer robust.

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør i samme slengen:

Hvor mange liter bør pakksekken romme for oppbevaring av klær og annen bekledning?

Hvor mange liter bør den romme for matproviant?

Da mener jeg at de kan brukes fra 1 natt til 2-3 ukers turer uten at det er plassmangel i pakkposen.

Takk 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sea to Summit er etter mi meining ypperlige posar, brukar dei sjølv til frakt av mat, kle osv. og til oppbevaring av vatten i leiren!

Har hatt mine eit halvt år til no og dei har holdt godt, sjølv med hard behandling og mange dagar på tur!

Når det kjem til storleik brukar eg ein 8 l til mat, du treng jo ikkje pakke ned ting som tåler vatten som potetmos osv.

Dersom du skal bruke den i 2-3 veke må du nok ha ein større sekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to valg: enten kjøpe vanntette pakkposer som tåler mye juling (som f.eks. Ortliebs kraftige modeller), og som derfor veier mye, eller pakkposer ala Sea to Summit, som er lette, og går fort i stykker, eller best noen av hver. Hovedproblemet med en punktert pose er hvis posen havner under vann i flere minutter, som en f.eks. kan gjøre på kanotur. Da vil vann presses inn pga undertrykk. Til vanlig bruk vil vann ikke komme inn selv om membranen er punktert. Jeg foretrekker å pakke alt i mindre pakkposer (2,5l-8l), og passer på pakkposen til kamera osv alltid er vannetett. Mindre poser gjør det lettere å pakke fornuftig i sekken. Alternativet er å kjøpe noen store poser som passer akkurat i sekken. Mat bør gjerne plasseres i en litt kraftigere pose, da vekt og skarpe kanter ofte lager rifter. Jeg har gode erfaringer med Sea to Summit. De er helt vanntette, om du surrer dem minst 3 ganger (transportert vann med dem). Ikke opplevd at noen har revnet, men små usynelige punkteringer skjer (oppdages ved å fylle dem med vann). Synes at de har ok holdbarhet i forhold til vekt og pris. Bruker du dem forsiktig øker du holdbarheten betraktelig. Et alternativ som er litt mer holdbare og litt høyere vekt er Inuk-poser fra http://www.prima-villmark.no/. For 200,- kr får du en 5l, 10l og 15l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ som er litt mer holdbare og litt høyere vekt er Inuk-poser fra http://www.prima-villmark.no/. For 200,- kr får du en 5l, 10l og 15l.

Må bare påpeke at Inuk-posene ikke er vanntette, mens Sea-to-Summit er. Skal man først investere i et slikt produkt istedenfor å bruke plastposer fra Rimi, synes jeg at det burde være et minstekrav. Så får holdbarhet komme i andre rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare påpeke at Inuk-posene ikke er vanntette, mens Sea-to-Summit er. Skal man først investere i et slikt produkt istedenfor å bruke plastposer fra Rimi, synes jeg at det burde være et minstekrav. Så får holdbarhet komme i andre rekke.

Kan bare bekrete at dette stemmer. Sømmene nedi bunn har blitt taipet, men helt øverst så er det bare en vanelig søm gjennom, noe som lekker vann. Så hvis de bare skal ligge nedi sekk har det ikke så veldig mye å si, men hvis det man skal bruke de utenpå sekken eller noe sånt så må man kjøpe et annet produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er ny på dette forum, mange gode tips her må jeg si.

Når det gjelder pakkposene til sea to summit har jeg kun trasige erfaringer. Mitt råd, STYR UNNA.

Var på en langtur i sommer med en kamerat. Han hadde S T S og jeg ett annet merke. Hadde flere lange etapper i tungt regnvær der vi gang på gang opplevde våte klær i hans poser og ikke i mine. I dette tilfellet hadde en svart sekk gjort nytten bedre..

Vel vel, blei en smule negativt dette. Men det er utrolig frustrerende å oppleve at utstyr svikte så fatalt på tur.

mvh Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis har han behandla posane?

Eg har hatt mine på mangen tura, dei har tålt skarpe kanta, bålglør osv.

Eg brukar dei til å oppbevare tøy og proviant i, og til å hente vatten i!

Tett som berre det, sjølv etter mykje og hard bruk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om forskjellige tykkelser og kvalitet her tror jeg. Linkene nedenfor henviser til en ultralett type og en mer solid. Har prøvd den ultralette, den er praktisk med sin lave vekt men er særdeles utsatt for slitasje.

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=STS10&var_1=STS10-7&categorynu=M1&categorytxt=Vanntette bagger&produkt=Sea To Summit Pack Liner

http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=STS5&var_1=STS5-1&categorynu=M1&categorytxt=Vanntette bagger&produkt=Sea to Summit Dry Sack Ultrasilicone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Må desverre slenge meg på en negativ erfaring. Kjøpte en av lettvektermodellen for å bruke som vannpose som lett kunne pakkes i en liten lomme.

Etter en uke med litt rødd bruk, slengte dem litt ut av teltet under matlaging og før jeg visste ordet av det var det et miniatyrisk hull på den. Heldig vis åpner denne seg bare under trykk, så så lenge jeg er forsiktig så går det bra. Ville heller invisterr i en litt tykkere modell, hvrtfall hvis den ikke bare skal brukes til tørre klær :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare bekrete at dette stemmer. Sømmene nedi bunn har blitt taipet, men helt øverst så er det bare en vanelig søm gjennom, noe som lekker vann. Så hvis de bare skal ligge nedi sekk har det ikke så veldig mye å si, men hvis det man skal bruke de utenpå sekken eller noe sånt så må man kjøpe et annet produkt.

Jeg har to "sett" av disse, og mine er helt vanntette. Har brukt dem til å bære vann i, og til og med som flytemiddel for å krysse vann med. Tre poser bundet sammen, med sekken på toppen og en naken svømmene mann under... :oops: Det ser sikkert underlig ut, men det funker bra.

At sømmen øverst går gjennom stoffet gjør lite, for den må uansett rulles et par-tre runder for å være helt låst, og da er den sømmen borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.