Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulkdrag for hund og eier


m_bostad

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe et nytt pulkdrag, men er litt usikker på hva jeg skal velge. På xxl har de to typer: En vanlig og en for hunder. Nå kunne jeg vel egentlig tenkt meg et drag som fungerer for begge, siden jeg har planer om å skaffe meg hund etter hvert. Hundedraget, som har en bøyle som går over hundes rygg, vil være ganske så ubrukelig for meg.

Spørsmålet mitt er altså om vanlig pulkdrag er noe tess for hunder? Jeg ser for meg å "forlenge" det med noen korte tau (ca. 50 cm) for å skape bedre vinkel på innfestinga på hundeselen.

Eller finnes det kanskje andre typer drag som er gunstigere?

Synspunkter mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at mange bruker tau mellom pulken og hunden.

I tillegg er de selv koblet bak pulken. Det ser ut til å funke greit for Monsen iallefall, er kanskje gunstig i ulendt terreng med skog og kratt, der draget ville ført til at man får dårlig svingradius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Helt enig i at det burde være mulig å få kjøpt pulkdrag til hund uten den irriterende bøylen. Fatter ikke vitsen med den. Eneste mulige forklaring er at det kan finnes situasjoner der du skal hjelpe hunden, og med bøylen slipper du jo å bøye deg å ta tak i sidestanga eller selen på bikkja. Hallooo :D Ikke noe særlig godt argument synes jeg.

For mange år siden var jeg aktiv med to polarhunder i en hundeklubb. der brukte vi både sleder og store pulker med drag uten bøyle.

Et annet argument for å unngå bøylen er å gjøre utstyret mer anvendelig. Jeg hadde den gang laget et drag som besto av en avsaget U-formet del av en stålrørstol bakerst mot pulken. Som skjæker hadde jeg to glassfiberstenger som var tredd inn i beina som pekte fremover, og som trekkdrag fallskjermreimer av nylon.

Det hele var mye enklere å håndtere både i transport og når man kom frem til leirplass. Bare å trekke skjækene ut av rørbeina når hundene var koblet løs. I tillegg hadde man to lange gode stenger som kunne brukes til mange ting. Blandt annet søkestenger for å finne noen i et ras eller for å sjekke dybden i en skavl, eller stenger til å spile ut / holde opp leseil. Hva med å lage skjækene akkurat så lange at de passer til teltet ditt ;) Mulighetene er mange :!:

Fordelen med skjæker i forhold til bare tau fra pulken og til hundene, er at du slipper å passe så på pulken hele tiden. I nedoverbakke uten skjæker vil hunden bli overkjørt av pulken, hvis du ikke hele tiden står bak og holder igjen. I staupete skaresnø hvor du har nok med å holde deg selv på beina, skal du altså også følge med å se om hunden klarer seg. Mange ganger får hunden problemer, snubler eller bryter gjennom snelaget. Det blir også voldsomt vinglete. Pulken styrer fra side til side. I skråkjøring nedover sideveis vil pulken hele tiden trekke rett nedover og være utsatt for velt når den rykkes tilbake etter hunden. Med skjæker blir ikke hunden eller du selv overkjørt, bare dyttet framover.

Selv med pulk eller slede med brems synes jeg det er best med skjæker, når man har opp til tre hunder. Ved større hundespann blir det så lange stenger at det blir upraktisk av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller du burde gå en en kobinasjon av tau/strikk og skjækene. Hvis man ikke har strikk vil pulken hele tiden rykke og nappe, med en strikk vil strikken ta for meste parten av rykkene. Slik at man vil få en mer gjevn bevegelse, men med for mye strikk vil pulken gå inn på skiene/hunden noe som vil gjøre turen til et helvete.

Men man burde UANSETT hjelpe hunden sin ned en bakke, det er ikke en garanti for at hunden klarer å stoppe i en bakke og pulken vil uansett dytte hunden forover. Og med litt for mye vekt kan hunden lett skade seg, så man burde ha en snor eller et eller annet så man kan stå bak/vedsiden av pulken å hjelpe hunden med å bremse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill.

Noe av poenget er at draget skal fungere både for hund og meg selv. Siden jeg foreløpig ikke har noen hund, kun planer om å skaffe, er det jo aller viktigst at det fungerer for meg. Opp gjennom årene har jeg dradd mye pulk, og da alltid med det klassiske pulkdraget som de fleste kjenner godt.

Jeg har fundert litt over det, og jeg tror det burde la seg gjøre å enkelt tilpasse denne typen til hund:

Om man studerer hundedraget som fjellpulken produserer, vil man se at hunden på hver side kobles til et strikk, som løper gjennom stålringer et stykke bakover draget, i motsetning til innkobling med karabinkrok på enden av hver skjæke, slik som på standarddraget. Om man så selv utstyrer standarddraget med slike strikk, og i tillegg lager en slags polstring for å trekke over karabinkrokene, så skulle jeg tro man vil ha et ypperlig drag for både hund og eier.

Liker dessuten tanken på å lage et drag selv, med de mulighetene for "multifunksjonsdrag" som det innbyr til.

Otto Støver: Noen idé om hvor jeg kan få tak i egnet materiale til skjæker? Glassfiber er jo gunstig, men hvem tilbyr slikt?

Mvh

m_bostad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker dessuten tanken på å lage et drag selv, med de mulighetene for "multifunksjonsdrag" som det innbyr til.

Otto Støver: Noen idé om hvor jeg kan få tak i egnet materiale til skjæker? Glassfiber er jo gunstig, men hvem tilbyr slikt?

Trenger du stenger for å lage pulkdrag er det bare å gå en tur på vegen på kveldstid og se etter brøytestikker i plast som brøytebilen har slengt til skogs. Har selv ordnet drag til pulken av 2 slike med 5mm statisk tau inni, stoppskiver og 8tallsknute på hver ende. Har ikke testet det på meg selv enda men bikkja drar pulken enkelt, har heller ikke prøvd en skikkelig tung pulk på bikkja enda 15-20kg kanskje. Hører mange sier at strikk/fjærsystem er nødvendig så kunne godt tenkt mg noen inspill på hvordan dette kan løses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hundedrag til pulken. Ser at noen ikkje vil ha bøyle på et hundedrag,

men det kan bli vanskelig å få det stabilt nok og behagelig for hunden uten.

Har teipet to gode strikk i framkant slik at eg kan spenne det på meg når

bikkja treng ein kvil. Det kan bli noen små dult i ryggen i nedforbakker,

men så lenge ein er klar over kva som heng der bak gjeng det greit.

Har man pulk trenger man ikkje sekk som ville henge i veien for bøylen.

post-728-133474511763_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

m_bostad skrev

Otto Støver: Noen idé om hvor jeg kan få tak i egnet materiale til skjæker? Glassfiber er jo gunstig, men hvem tilbyr slikt?

Nei det vet jeg ikke. Har bare to lange glassfiberstenger som er skjæker til min hundeslede som ikke har vært benyttet på noen år nå. De er vel ca 3 meter lange og ca 12 mm i diameter. Håper noen på forumet her kan hjelpe deg videre. Søkte på google på glassfiber og bolt men fikk ikke noe å referere videre.

Noen her mente at strikk var bra, men der er jeg litt usikker. Vi prøvde det den gangen i trekkhundklubben, men det var ikke enkelt. Problemet var at det var vanskelig å få strikkene til å være like tøyelige. Hvis det ene strikket er slakkere enn det andre, blir det for hunden omentrent som om den ene ryggsekkreima er kort og den andre lang for et menneske med sekk. Hundene har jo ikke muligheten til å si når det er passe stramt på begge sider, så man må være svært påpasselig for å unngå gnagsår og skjev belastning. Jeg bygde meg en to-spanns-pulk og prøvde med strikk, men vraket det til fordel for vanlige reimer.

Strikken må i alle fall være kort. På det draget jeg har fra Fjellpulken er det laget en løkke av stoff som ikke er elastisk. Inni denne løkka er det en strikk. Dermed blir ikke elastikken lenger enn løkka, og det ser ut til å fungere godt.

Jeg har ikke prøvd skjæker av typen brøytestikke, men tror de blir for veike til at jeg ville satset på dette.

Jeg synes heller ikke at det er mindre stabilt med skjæker uten bøyle. Uansett så har man jo skjækene festet tett inntil hundens trekksele med en reim. Det fungerer helt fint synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har selv gjort et pulkdrag til Pariserpulken (betyr ikke noe her til hvilken pulk) omtrent som Ottostøver - bare "omvendt" slik at foran på pulken sitter en massiv bøile av runn-aluminium/runn-stål (8mm) og så med drag av aluiminiumsrør innv. dia. 8 mm, som da akkurat passer på pulk-bøilen og sikres med 2 splinter igjennem.

Rørene kan som sagt brukes til sondestenger, telt mm. og er rett over 2 m lange, slik de kan bindes sammen med skia ved transport.

Kanskje drag skal være noe lenger til hund??

Hunden min er for gammel: 15 år og for liten: buhund til å agere husky!

Får jeg større hund kan jeg lett gjøre en bøile for i rørene til draget av runn-aluminium bøid i passe form og festne med 2 splinter gjennem draget. Bøilen kan da lett tas av og på om man vil og det er funsjonabelt for hunden. Så ville jeg nok polstre godt ved innkoplingen med karabinkroker til trekkselen for å unngå skavsår.

Bremsing utfor kan gjøres med knutetau fra fronten av pulken og inn under bunne av pulken, så den ikke dytter hunden eller deg selv over ende. Men pulker er litt rykk- og napp-kjøring! Sammen med rykk- og napp-kjøring utfor med feller er det helt gærnt!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har knotet litt med nedskalering av fotos av dragfestet. Håper dette lykkes!

Dragstengene av alurør er bare sat på med 2 splinter gjennem festebøylen. Samme kan gjøres med en "hundebøyle for.

Trekkringer kan festes for til hunden gjennem drillet hull eller ved påsurring av karabinkrok??!!

hilsen elgen

post-1067-13347451217_thumb.jpg

post-1067-133474512187_thumb.jpg

post-1067-1334745122_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.