Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarka for pyser


larserikm

Anbefalte innlegg

Årets siste tur ble kalt for "Nordmarka for pyser" men kunne også gå under navnet "Luksus-tur for ektremt bedagleg anlagte".

ADVARSEL: Skulle du tilhøre den gruppe som kun finner glede i å klatre med en hånd bak ryggen opp Store Styggebrattedalseggjinupen i mørke og med kun en halv energi-bar til proviant eller helst sover på blank stålis kun iført tanga og polvotter, klikk deg videre til en annen tur-rapport.

Dette er hard-core kose-tur. Skremmende lesing for minimalister og tinderanglere.

3 netter - 22 kilo oppakning.
Telt. Presenning og poncho til gapahuk. To liggeunderlag. Reinskinn. Primus med en liter bensin. Bacon, brune bønner, ferkse grønnsaker, Jägermeister, havregrøt, pinnekjøtt-rester. Uante mengder sjokolade og snop. Kortstokk, bøker og både Aftenposten og Dagbladet fra dag 1.
Isbor. Snøspade. 50 meter tau. Øks. Sag. ca en halv sau i ullplagg. Svartkjele, kokesett, stekespade og kjøkkenvasken hennar mor.

Kort sagt - en tur der ingen vekt ble spart og der alt lå til rette for utrolig luksus i skogen i 510 meters høyde.

Jeg gikk ca 5 km fra bilen ved Damtjern, fant et passe stort tjern og gravde meg ned i tide, dvs laget det som må være årests beste gapahuk med 100% plan soveplass, levegger i alle bauer og kanter, eget kjøkken, innlagt vann og 3Mbit bredbånd fra Get.
Omtrent 100 kg granbar og etogethalvt favn med ved ble sanket i skogen for å skape varme og komfort.

Kompis Jan F kom opp på dag to, med like tung pakning inkludert et tunneltelt og en lerke full av noe gammelt fra Oppland.
Naturligvis hadde all pakke-koordinering oss i mellom gått i vasken, så han hadde OGSÅ med snøspade, sag, samekniv, mat til halve Østlandet og en god haug med Maryland cookies.

Det gikk som det måtte i regnet. Det ble helt fantastisk!
Vi opplevde skogen fra sin beste side - elg, rev, abbor, ørret, regn (2 dager), sol (20 minutter), minus og plussgrader, stort bål, total stillhet og en passe porsjon svette da vi skulle bære alle "kjekt å ha"-tingene hjem igjen.
Mesteparten av tiden gikk med til å late seg, drikke kaffe, klø seg litt i håret, rape, spise, hente litt ved, ta på seg en ekstra genser, ta av seg lua, koke mer kaffe, bore et hull i isen for syns skyld og prate litt om damer og alle de utrolig mange lettvekts-turene vi skal ha til sommeren.

Jeg anla skjegg på de tre dagene, og har hittil beholdt det. Tror ikke jeg skal barbere meg før etter neste tur i skogen - det blir dobbel motivasjon for å komme seg ut igjen!

 

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ADVARSEL: Skulle du tilhøre den gruppe som kun finner glede i å klatre med en hånd bak ryggen opp Store Styggebrattedalseggjinupen i mørke og med kun en halv energi-bar til proviant eller helst sover på blank stålis kun iført tanga og polvotter, klikk deg videre til en annen tur-rapport.

Leste din turrapport med et smil (og en liten gapskratt).

Slike gutter trenger gamle norge.

Får jeg lov å bruke sitatet på mine (langt mindre morsomme) turrapporter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitér i vei!

Selv liker jeg veldig godt kommentaren til kompisen til Lars Monsen (han som omtales som "Geronimo" i bøken til Monsen). For å kommentere hvorfor Monsen har fått en slik bred folkelig oppslutning og selger bøker og tv-program som hakka møkk, mens f.eks. Børge Ousland ikke selger like my bøker forklarer "Geronimo" (ikke ordrett):

" - Folk flest kan jo kjenne seg igjen i flere av Lars' turer og opplevelser. Jeg mener, hvem kan forholde seg til det Ousland gjør - svømme til nordpolen under isen i mørket?"

Jeg er definitivt folk flest i den sammenheng! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en flott tur, og den er flott beskrevet! Lo høyt flere ganger :D

Og er enig i at en fin tur ikke nødvendigvis betyr at en har levd på havregrøt ei uke, brukt samme undertøyet i ei uke og ikke har snakket med andre enn bikkja. Selv om selvsagt: alt til sin tid.

God tur videre!

Ingebjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte, når man tror man er på en slik barskesen-ekspedisjon, så lengter man til den dagen da det ikke trengs å holde på slik.

Lengter etter det å bare være på tur, og kose seg, og ikke nødvendigvis gjøre så mye.

Og det er ikke mulig for 'pyser' å greie seg ute på en slik tur og samtidig kose seg og ha det arti.

Så dette var nå vel ingen 'pysetur', var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette var nå vel ingen 'pysetur', var det?

Nei, ikke pyser. Det var tross alt vått, kaldt og masse skumle... eh... trær.... der. Dessuten var det mørkt om natta. Så helt pysete var vi ikke.

Den alternative tittelen "luksustur for ekstremt bedagelig anlagte" passer egentlig bedre.

Neste tur blir forøvrig nokså bedagelig den også - camping ved siden av bilen på en strand i Telemark der det skal fiskes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig morsom, lo høyt flere ganger :) Kjente meg igjen ang. pakkingen, pakker alltid for mye( i tilfelle jeg skulle få bruk for det, noe jeg aldri gjør). Slike turer ønsker jeg å høre om, det er bare å gå ut og ha det fint. En trenger ikke opp i flere tusen meters høyde for å ha det bra på tur, ei heller forbruke hundrevis av kalorier(inntaket er viktig). Supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.