Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin-gps; finner ikke satelitter


Fjellgeita

Anbefalte innlegg

Fikk Garmins modell 60CSX til jul. Denne fungerte greit både julekvelden, og 1.juledag, men da jeg skulle trykke litt med den på 2.juledag fant jeg ingen satelitter.

Har forsøkt å løse problemet blant annet ved og:

- latt den søke i opp mot 30 minutter flere ganger ute i klart vær.

- Gått inn på satelitt--> Meny --> ny posisjon --> automatisk/kart

Ingen av disse metodene har hatt noen effekt. Spørsmålet er da; hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 år senere...

Hei, jeg har også en 60Csx som ble kjøpt på¨MPX.no for ca 2mnd siden. Fikk i dag samme problem som beskrevet over her(GPSen søker etter satelitter men finner ingen), i tillegg til at Høydmåleren står på rundt -210m når jeg er vet tilnærmet havnivå, og her jeg sitter nå ca 100moh står høyden på GPSen på -385m. Jeg har prøvd å kalibrere høydemåleren men etter å ha skrudd GPSen av og på igjen står den fortsatt på minus.

Jeg har prøvd å resette (entr+page+power) og oppdatering etterpå men har fortsatt samme problem. Noen som har peiling? Er jeg nødt til å sende den inn?

På forhånd takk!

Har brukt denne linken:

http://forum.gps.no/showthread.php?t=601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Prøv med en master reset ved å holde inn entr+page+POWER-knappene samtidig, og oppdater deretter til nyeste software. La GPSen ligge med fri sikt til himmelen i ca 30min for å finne satelittene.

Ta en titt i DENNE tråden om du ikke får det til. :D

Jeg reklamerte på min og fikk ny på garantien.

Benytt DETTE skjemaet om du ikke får den til å fungere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at det er lurt å teste GPS-en før man legger ut en på tur der man kan være avhengig av den. Litt skremmede hvis man må kjøre en SW-oppgradering midt på vidda...

Dessuten, når det er lenge siden den har vært i bruk vil den normalt bruke lenger tid på å finne posisjon en hvis den har vært nylig i bruk. Og det er jo greit å slippe ekstra venting når man har gått seg bort.

En venn av meg mistet GPS-en 1 meter ned på en stein på tur. Etter dette fant den ingen satellitter lenger selv om alt ellers virket. Den virket helt fint før fallet. Han prøvde den igjen senere etter at turen var over og satellittene dukket opp igjen. Han tok opp problemet med Garmin som sa at han kunne få byttet den dersom det skjedde igjen at den ikke fant satellitter. Litt lite betryggende når hovedhensikten for ham med GPS-en er å finne veien hjem igjen når han har gått seg bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å basere seg på kart vet du og ha GPS`n som ren luksus attåt. Galskap å bytte om på de to i rekkefølge synes jèg..

Enig i det. Men jeg må innrømme at jeg har lagt ut på flere 'tåketurer' etter at GPS-en kom. Da har vi også hatt flere GPS-er i turfølget og fulgt med på kartet underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ytterligere forsterke rådet om å aldri legge igjen kart og kompass:

Jeg fikk en Garmin etrex legend til jul. Da jeg satt og skulle sette meg inn i den klarte jeg å miste den ned på gulvet, det var snakk om max 40cm, men det var nok til at hele skjermen ble ubrukelig. Det var kun en liten del av skjermen som viste bilde, resten var full av støy.

Jeg sendte den inn til Belanor og fikk en ny.

Rose til Belanor for meget god og hurtig service, kaktus til Garmin for dårlig støtsikkerhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg har brukt Garmin 60 ganske mye, blant annet til navigering i skau utenfor sti. Da er det mye dårlig sikt mot satelittene og ellers også.

Jeg har aldri opplevd problemer med Garminen. Den gir utrolig presis posisjon hele tiden. jeg kan til og med putte den i lokket på sekken, og når jeg tar den ut er posisjonen korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 60CSX. Er ekstremt få steder UTENDØRS jeg IKKE har fått dekning.

Sjekke om det er ny firmware oppdatering ute en gang i blant skader heller ikke! Kompis av meg har en eldre Etrex mener jeg. Den mister omtrent dekningen i det han går under et tre, etter min oppfatning. Så firmware oppdatere spesielt de eldre GPS`ene tror jeg er gull verdt! :shock: Min personlige mening!

Jeg forsøker å bruke kart og kompass selv om jeg ikke er så veldig flink som jeg burde være, men jeg er glad jeg har GPS i sekken! :shock:

Husk ALLTID extra batterier til GPS`en i sekken! Bruker du GPS litt aktiv i tåka og natten så går batteriene raskere enn du tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.