Gå til innhold
  • Bli medlem

Rask tur i Gullfjellet


jarle

Anbefalte innlegg

Heime på juleferie er det meir fristande å komme seg på tur enn å handle julegåver. Resultatet har vore to turar i Gullfjellet, tirsdag og fredag. Tirsdag tok eg turen opp i Glumregjelet for å sjå på forholda, og finne ut av Pilatusgjelet. Været var fint, men eg såg ikkje sola heile dagen der nede i skuggedalen. Glumregjelet er vel ikkje akkurat staden å slikke sol. Igår, fredag, tok eg og ein kamerat turen til Gullfjellstoppen, over Ronamanen. Været var aldeles strålande, med alle skyene fanga i ein gedigen inversjon. Retur langs varderekka til Redningshytta.

Fleire bilete på http://www.flickr.com/photos/jarle_ekanger/

post-339-13347451047_thumb.jpg

post-339-133474510478_thumb.jpg

post-339-133474510485_thumb.jpg

post-339-13347451049_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den brattbakkofobien din har vel fått seg en knekk med årene Arnt? Tipper du hadde cruiset opp der nå :)

Veit itj det. Nå hadde jeg nok fulgt etter deg, men har bare vært der alene.

Renna har en ekkel sving i bånn, og mister man grepet høyt oppe

ser jeg for meg at man sitter klistret i fjellveggen.

Den renna er guffen. Raser gjør den og, for ikke å snakke om stein

som slipper fra fjellet. Nei...

Jeg ser jo folk som kjører på ski ned der, og kan forsåvidt forestille meg

at man er tryggere med ski enn stegjern, dersom en skulle skli.

Var på forholdsvis god kurs for å bestige den sommerstid, men tror du ikke

det stod to dumme, dumme, sauer og beitet midtveis oppe? Måtte bare

avbryte. Altfor rasfarlig..

Vi får se hva fremtiden bringer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e ikke så veldig kjent på gullfjellet (enda) men hvor ligger pilatus? hvorfor heter d pilatus?

Om du starter på Osavatn og følger stien mot Svartavatnet (ikke Redningshytten),

så ser det et markant gjel til venstre for Ronamanen - den store flanken som vender ut mot Svartavatnet.

Dette gjelet heter Glamragjelet, og inni der finner du Pilatus. Den ene eggen som definerer

gjelet kalles Anton Berges egg.

Det er enda en renne ved siden av Pilatus. I mangel på navn har jeg på bilder kalt

den "Pontius". Denne renna er enklere på snø.

Hvorfor renna heter Pilatus vet jeg ikke, men assosiasjonen til død og fordervelse

er overhengende...

Glamragjelet er fin på ski om vinteren. Skummel på våren og medfører klyving/gjelklatring

på sommeren.

Legger ved 2 bilder, ett fra toppen hvor du ser Glamragjelet (og forsåvidt Pilatus), og

et bilde av de to rennene.

post-1088-133474511171_thumb.jpg

post-1088-133474511179_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.