Gå til innhold
  • Bli medlem

Meninger om netting


Epic

Anbefalte innlegg

Ser ingen på forumet her som ambefaler netting, det går mest i ull innerst mo kroppen.

Har vært i forsvaret i finnmark et år nå, vi bruker netting utrolig ofte. Det gir jo nesten ikke følelse av å være våt, selv om man er gjennomvåt. I tilegg er det utrolig behagelig å ha på!

Et minus er at slitestyrken er dårlig og det blir lett små hull som fort blir til store..

Hva er deres mening om netting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker også Brynje Arctic. Men (luksus)problemet med den er jo at den blir form varm. Kan jo ikke bruke den hvis det er varmt i lufta. Enig med deg at Brynje er genialt når det er varmt ute og hvis man svetter mye, men syns det blir for kaldt på høsten. Men i militæret lærer man seg jo at "desto mindre desto bedre". Et latterlig prinsipp spør du meg, men dem om det. Jeg trives hvertfall med å være god og varm på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Brynje Arctic. Men (luksus)problemet med den er jo at den blir form varm. Kan jo ikke bruke den hvis det er varmt i lufta. Enig med deg at Brynje er genialt når det er varmt ute og hvis man svetter mye, men syns det blir for kaldt på høsten. Men i militæret lærer man seg jo at "desto mindre desto bedre". Et latterlig prinsipp spør du meg, men dem om det. Jeg trives hvertfall med å være god og varm på tur.

Hmmm... jeg bruker den om vinteren bare med en tynn skalljakke utenpå. Da kan det jo nesten være så kaldt det vil så lenge jeg er i bevegelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra ikke bare jeg syntes det er genialt plagg! Gleder meg til å få prøvd det ut sivilt også!

Da har jeg fått avkreftet at det var noe store negative sider ved plagget, syntes det var så rart jeg ikke hadde hørt noen nevne det i noen inlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har ett par helsetrøyer, bruker de alltid på langtur. Uansett om det er varmt eller kaldt.

De er nå såpass utslitt at jeg må finne meg nye evt. noe ala brynje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært ute endel når det har vært jævlig kaldt- jeg bruker et syntetisk system som funker vanvittig bra. nothern oufitters er etter min mening det eneste som fungerer over lang tid ute i ekstrem kulde.... verd å merke seg... med ull undertøy er det drittkaldt i disse klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skryt: sjekk klokkeslett;-) jeg kørte Finnmarksløpet i2006. da hadde vi under 30 minus hele løpet. og below 45 på det værste. i løpet av 4 døgn hadde jeg ingen sjansa til å tørke tøy. men likevel , med en billig (98) fleeece under, og sustemet utenpå ble det aldri kaldt. på fingra deimot------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Enig i at Brynje Arctic er topp, men i varmere vær er det overkill og rene badstua. :wink:

For å få et mer fleksibelt system, kan jeg anbefale BRYNJE SUPER THERMO. De fleste har vel ull undertøy, og jeg har funnet at med dette settet under ulla, har jeg det helt flott om vinteren. Blir ikke så kald selv om jeg blir svett, tørker superfort. På sommeren er super thermo nok under skallplaggene. :roll:

Har ikke testet det ut over lengere tid sommerstid, men det tørker jo så fort at skulle det begynne å lukte for mye gamp :roll: så ville jeg bare skyllet plaggene i en bekk og tatt dem på meg etter litt vriding og banking mot en stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra ikke bare jeg syntes det er genialt plagg!

Jeg vil jo egentlig si at hvis du synes det er et genialt plagg, så er det det for deg, og da burde det ikke bety noe som helst hva forståsegpåerne mener om saken. Vi er alle forskjellig og må finne fram til det som passer oss. Jeg bruker f.eks. gammeldagse ullvotter med bomulls vindvotter utenpå hvis det trengs når jeg er på fjellet om vinteren, har aldri funnet noe fungerer bedre, men kan jo ikke påstå at det er det beste for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min personlige erfaring er at ingenting overgår Brynje Super Thermo (kun netting) + et lag med høykvalitets ull eller merinoull utenpå nettingen.

Brynje Artic har jeg hørt mye bra om (kombinert netting/ull), men med et separat netting og ull-lag, har jeg større fleksibilitet avhengig av temperaturforhold og fuktighet.

Jeg har hørt mange lovord om en nettingvariant i ren ull, som vistnok ikke skal lukte like ille etter noen dager ute... men litt av poenget (mener jeg) med nettinga, er at den skal transporere fukt vekk fra kroppen (derfor polypropylen i Super Thermoen). Hvis man vil lukte godt i felten kan man sprute på seg litt "Eu det collogne" eller whatever...

Hvis jeg skal si noe negativt om syntetisk nettingundertøy så må det være gnagsår.... Jeg hadde glemt å trekke opp nettinglongsene over skistøvelen, så longsen var i klem mellom en stram plaststøvel og huden en laaang dag på ski... Dette resulterte i et gnagsår/utslett av dimensjoner.. har aldri vert borti lignende. Jeg har enda antydning til sår i dag, etter snart 2 uker. (mulig dette har noe med å gjøre at jeg ikke har latt såret gro... er det snø, så er det snø).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo egentlig si at hvis du synes det er et genialt plagg, så er det det for deg, og da burde det ikke bety noe som helst hva forståsegpåerne mener om saken. Vi er alle forskjellig og må finne fram til det som passer oss. Jeg bruker f.eks. gammeldagse ullvotter med bomulls vindvotter utenpå hvis det trengs når jeg er på fjellet om vinteren, har aldri funnet noe fungerer bedre, men kan jo ikke påstå at det er det beste for alle.

Neida, bryr meg ikke om hva andre syntes hvis jeg trives med plagget, men er jo greit å høre hva andre mener om det! Lærer nesten alltid no nytt! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsvarets nettingundertøy er genialt jeg skjønner heller ikke at det ikke har "tatt av" mer i det sivile.. blir den våt så er det jo bare å riste den litt så er den jo tilnærmet tørr!

Var det jeg også stusset over. Før jeg brukte det i forsvaret hadde jeg bare hørt rykter om at det lukta dritt uansett, så det var tilnærmet ubrukelig.

Nettingen forsvaret bruker lukter mye mindre dritt enn bomull det er svettet i! Dette kan jeg skrive under på etter nesten tre uker øvelse med netting innerst mot kroppen.

Tror lukten var større problem med stoffene som ble brukt i netting før i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg også stusset over. Før jeg brukte det i forsvaret hadde jeg bare hørt rykter om at det lukta dritt uansett, så det var tilnærmet ubrukelig.

Nettingen forsvaret bruker lukter mye mindre dritt enn bomull det er svettet i! Dette kan jeg skrive under på etter nesten tre uker øvelse med netting innerst mot kroppen.

Tror lukten var større problem med stoffene som ble brukt i netting før i tiden.

det står jo på lappen som følger med nettingen at fiberene som er brukt i nettingen er bakteriedrepende, og da er det bare å holde en viss kroppshygiene så unngår hvertfall jeg den værste lukta (siden i praksis så lukter ikke nettingen min :D) tror ikke den er så dyr, men problemet er jo at den rakner første gangen du tar den på deg hvis du er uheldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.