Gå til innhold
  • Bli medlem

Bjøråskaret 1178 moh, 17 desember


Gjeldnes

Anbefalte innlegg

På tide at jeg bidrar med en turrapport. Impulstur til Bjøråskaret en kald desemberdag. Bjøråskaret ligger mellom Skjerdingfjellet og Snøfjellet i Trollheimen med utsikt til norges vakreste(?) dal Innerdalen. Bor i Todalen så kjørte opp til Innerdalsmerket som vi kaller det, der turiststien fra Kårvatn til Innerdalen går. Temperaturen var ca10 minus mer eller mindre hele turen ifølge min upålitelige gradstokk. Flott temperatur for å holde pausene på et minimum :smile: . Var hardt føre hele veien med et lite snølag oppå her og der, var fint å gå men mer enn hardt nok for turen ned (kan ha noe med skiferdighetene mine å gjøre..). En flott tur som ga mersmak, men kanskje sørsiden av Todalen neste gang så man får sett sola!


Edit: tok en liten resize på bildene og fikset rekkefølgen.

 

post-2658-133474510077_thumb.jpg

post-2658-133474510084_thumb.jpg

post-2658-133474510092_thumb.jpg

post-2658-1334745101_thumb.jpg

post-2658-133474510107_thumb.jpg

post-2658-133474510115_thumb.jpg

post-2658-133474510121_thumb.jpg

post-2658-133474510128_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk å bo i Todalen!! :roll:

Vi andre stakkarer må kjøre både 2 og 3 timer for å komme til de flotteste fjellene. Flotte bilder fra vest-Trollheimen tidlig vinter du viser frem her!

En av fjelltoppene jeg planlegger tur til i 2008, gjerne skitur nå i vinter, er Neådalssnota. Vet det er mulig å ta den på en lang tur fra Storlidalen, men det mest spennende er kanskje å ta den fra Kårvatn i Todalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, har vel sine fordeler å bo i utkantene av og til å ja. Har aldri vært på Neådalssnota på vinteren, men har et lite mål om det neste år. Må vel fort regne en 5 timer fra Kårvatn. Er lang den Naustådalen og man må vel forholdsvis langt inn på vinterstid før man kan ta av mot selve toppen. Skiføret kan visst være bra i Naustådalen ut i mai, så sesongen er lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Tenk å bo i Todalen!! :lol:

Vi andre stakkarer må kjøre både 2 og 3 timer for å komme til de flotteste fjellene. Flotte bilder fra vest-Trollheimen tidlig vinter du viser frem her!

En av fjelltoppene jeg planlegger tur til i 2008, gjerne skitur nå i vinter, er Neådalssnota. Vet det er mulig å ta den på en lang tur fra Storlidalen, men det mest spennende er kanskje å ta den fra Kårvatn i Todalen?

Storlidalen.

Du skal da hjem igjen også, til kvelds :D

Er nok bedre å cruise nedått østover mot innland, Oppdal og flott nedoverbakker enn til det lavere Todalen.

Finns nok endel Oppdalinger som har gjort den turen, noen her?

hr. Gjeldnes: Dette Snøfjellet, er det sommertur for normalt folk?

Samme med det på andre sida - Såtbakkollen - er det kun klyving og tau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du legger i normalt folk :lol:

I klatrefører for Innerdalen står det: Normalveien: "Fra Bjøråskaret følges ryggen vestover mot Snøfjell. Gå under den bratte sydveggen til du når en slak rygg. Opp denne langs varder til topplatået." Ser sydveggen på bildet under. Normalveien er gradert 2, samme som normalveien på tårnet, så litt klyving er det sikkert.

http://www.trollheimsporten.no/Docs/00006B0F/Snøfjellet%20fra%20Bjøråskaret.JPG

Står også i føreren at enkleste veien opp er fra vest.

http://itrollheimen.net/Gallery/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=4541&g2_serialNumber=4

Om det da menes eggen vi ser mot Innerdalen på bilde ditt er jeg usikker på.

Såtbakkollen har jeg ikke vært i nærheten av..

Flott side du har forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn: Neådalssnota? Oppdal?? Nå er jeg jammen usikker på hva slags rute du sikter til. Jeg så for meg at de eneste mulighetene om man skal rekke Neådalssnota på en dagstur uten å være i maratonform er fra Kårvatn eller fra Storlidalen, som også blir temmelig lange turer.

Angående Snøfjellet og Såtbakkollen er dette topper jeg også har hatt i kikkerten en stund, særlig den ruvende Såtbakkollen (Trollheimens nest høyeste fjell!).

På bildet til Gjeldnes ser det for meg ut som det er fullt mulig å ta seg opp til topps på Snøfjellet fra vest, men det vil nok forutsette at man takler bratt, og muligens løs, steinrøys. I tillegg kan det nok bli problemer med å finne letteste rute til topps mens man står midt i steinrøysen og har mistet oversikten.

Jeg vil tro at det samme gjelder Såtbakkollen. Sjekk dette bildet tatt fra Trolla:

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/1500mtn/Trolla/076.jpg

Fra dalen mellom Trolla og Såtbakkollen tror jeg det skal være mulig å ta seg opp til ryggen som fører til topps på Såtbakkollen litt til høyre for bildets ytterkant, altså vil du komme opp til den store, oppflekkede snøfonnen. Derfra kan det se ut som det er muligheter for å ta seg videre opp om man går et stykke til venstre.

Mens Trollheim-ekspertisen er samlet...er det noen som har erfaring med skibestigning av Rognnebba eller Fruhøtta? Er det så at det er vinterbrøytet hele vinteren inn til bommen i Vinddøldalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Fjellfinn: Neådalssnota? Oppdal?? Nå er jeg jammen usikker på hva slags rute du sikter til. Jeg så for meg at de eneste mulighetene om man skal rekke Neådalssnota på en dagstur uten å være i maratonform er fra Kårvatn

Mens Trollheim-ekspertisen er samlet...er det noen som har erfaring med skibestigning av Rognnebba eller Fruhøtta? Er det så at det er vinterbrøytet hele vinteren inn til bommen i Vinddøldalen?

a) Har du egentlig skaffet deg og sett på Turkart Trollheimen ?? :wink:

Mye god erfaring på det...

a1): Min telttur til Neådalssnota ifjor gikk jeg langs den anbefalte skitraseen fra Bårdsgården:

http://www.krovoll.net/NSnota/slides/NSnotkart.htm

:roll: Det er vinterbrøtt til bommen i Vindøldalen ja. Har ved flere anledninger, sist i påska 2007, hørt historier om skiturer til Rognnebba fra bommen;

her hviler ut Haltbakk og Dalsegg ved bommen etter Rognnebb turen:

http://www.trollheimsporten.no/Default.asp?WCI=ViewNews&WCE=26545&DGI=4185

c) Normalt folk, det var ikke det jeg mente, jeg mente folk som er mørk og høyderedd, ser nok for meg at både Snøfjellet og Såtbakkollen, liksom Indre Sula og Blånebba,

nok blir kun en drøm før meg ....

Virumkjerringa derimot, ca. 10 august 2008, hvis den er kald og med klar sikt, er jeg på vei opp traktorveien til Ørsal setra. Da skal jeg oppå Kjerringa i en rute rett opp fra setre, som Gjeldnes sikkert kjenner godt. Bonden på Ørsal beskriver stortoppen "Kun for far", det er vistnok et hakk i Kjerringa også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fjellfinn og andre i denne tråden,

Siden tema Såtbakkollen har kommet opp og siden et bilde fra

min tur til Trolla, som viser en mulig rute er referert til:

Jeg var på Såtbakkollen 5. oktober ifjor, sammen med sønnen min.

Fin tur. Det finnes iallefall 3 ulike ruter.

Se http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/1500mtn/saatbakkollen.html

1) Som antydet i tråden allerede, den letteste ruten skrår opp det korte,

ikke alt for bratte partiet som kan sees på bildet tatt fra Store Trolla.

Jeg vil tro at dette ikke involverer klyving i det hele tatt. Litt gange hvor man

antagelig støtter armen på en og annen stein. (YDS class 2)

Kikk spesielt på:

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/1500mtn/Hostferie06/3160.jpg

Hold ned i venstre side av dette bildet, deretter opp mot nedre del av det

flatere partiet (over), det er litt hvitfarge fra tidlig høstsnø på bildet.

Toppen er helt mot himmelen, men det er helt greitt terreng.

2) Den ruten vi beskriver, som følger ryggen hele veien fra syd. Her er heller ikke

klatring, men det er endel klyving i det siste hakket. Denne klyvingen er mye

enklere enn det ser ut på litt avstand. Bildet over viser også denne ruten, men

et dypt hakk som er fortsettelsen av det søkket som sees rett fram, er ikke

synlig på bildet. Se flere bilder fra turrapporten over.

3) Fra Innerdalen, opp til skaret mellom Innerdalstårnet og Tårnfjellet, deretter

ryggen til toppen av Såtbakkollen, dette er nok mer klyving, kanskje også litt

klatring.

Kort og godt, Såtbakkollen er et fjell som kan nås dersom man er i rimlig form (det er en

drøy tur fra Sunndalen) og kan ferdes utenfor sti, kan anbefales !!!

Hilsen, Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn: Jeg har sett bildeserien din fra telttur til Neådalssnota. Og Bårdsgården ligger da vitterlig i Storlidalen!?

Som Pb er inne på burde Såtbakkollen være bestigelig uten klatring eller særlig mye klyving dersom man bare vet hvor man skal gå. Om man ikke orker å gå helt fra Sunndalen (1800 meter rett opp?), så kan man vel ta en overnatting på Innerdalshytta, mener å huske at den ligger på ca. 400 moh, så da sparer man jo litt svette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Fjellfinn: Jeg har sett bildeserien din fra telttur til Neådalssnota. Og Bårdsgården ligger da vitterlig i Storlidalen!?

Som Pb er inne på burde Såtbakkollen være bestigelig uten klatring eller særlig mye klyving dersom man bare vet hvor man skal gå. Om man ikke orker å gå helt fra Sunndalen (1800 meter rett opp?), så kan man vel ta en overnatting på Innerdalshytta, mener å huske at den ligger på ca. 400 moh, så da sparer man jo litt svette.

Hei og God Jul !

Storlidalen.

Vi har antakelig krysset noe her, har lest igjenom tråden, ser ikke helt hva jeg kunne ha gjort feil ??

Såtbakkollen:

Innerdalshytta er nok det beste startstedet ja !

Av tidligere KNT årbøker beskrives fotturer oppå Såtbakkollen. Da startes ved I.hytta og TT stien opp , sør og inn Giklingdalen:

Passer Storvatnet, like sør for Langvatnet, ved ei bu/hytte ta bratt opp langs bekken opp mot Tåga, opp i "bekkebotn" under Tåga ta bratt opp nordryggen på denne, ved ca 1400 moh, gå flatt nord mot "botnen" under Såtbakkollen, ved "nordenden" av denne, ta bratt opp til topps.

DVS: oppgangen er utom og til høyre for bildet du la ut, finns det ikke flere bilder ?

På kartet ser dette altfor stygt / bratt ut for en normal fotturist ?

Sula;

på You Tube er det et par heftig videoer fra februar 2007 lagt ut av "helilift" - den bør du se !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God jul ja!

Angående Såtbakkollen så kunne jeg ikke finne flere bilder der letteste rute til topps kommer godt frem. Men se på kartet og godt på bildet, jeg tror vi er inne på noe angående en bratt, men grei vei til topps opp fra dalen. Det litt bratte partiet vi ser på bildet som må forseres tror jeg skal gå greit om man klyver opp et stykke til venstre. Slike partier ser ofte verre ut fra avstand enn de i virkeligheten er.

Mulig du har rett i at Neådalssnota blir i lengste laget på dagstur fra Storlidalen, men jeg så det gikk skispor opp dit allerede i starten av mars da jeg var på Storbekkhø. Får se hva våren vil bringe. Ellers har jeg planer om skitur til kjempen Dronningkrona lengst sørvest i Trollheimen når dagene blir lengre igjen. Sæterfjellet (1812 moh) på sørsiden av Sunndalen ser også ut til å kunne være et godt skifjell, dersom det da er vinterbrøytet inn til Vangshaugen?

I januar kunne jeg tenke meg en liten tur til Saksa ute ved Halsa. Har du vært på de kanter vinterstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El Gringo skrev:

"I januar kunne jeg tenke meg en liten tur til Saksa ute ved Halsa."

En Saks-tur om vinteren blir som regel en positiv opplevelse, men så tidlig på vinteren har det de siste årene vært lite snø. Slik er det i år også, foreløpig er det bare såvidt skiføre (hvis knallhard skare og is kan kalles skiføre) opp fra Halsasida. Antar at det er litt bedre forhold på Bøfjordsida.

Personlig synes jeg den fineste turen til "Saksinj" på ski starter fra Bomveien mot Megardsvatnet. Det er delvis ganske bratt og vanligvis hardt føre opp mot Karri.gskaret (Overgangen til Dragsetdalen). Den morsomste nedkjøringa får du hvis du legger nedturen om Nabofjellet til Øst.

Går turen fra Dragset bør nedture legges om Karrigskaret. Like nedenfor hender det at vinden legger fra seg en ganske lang, helt perfekt Halfpipe, som virkelig innbyr til morsomme knall og fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
El Gringo skrev:

"I januar kunne jeg tenke meg en liten tur til Saksa ute ved Halsa."

En Saks-tur om vinteren blir som regel en positiv opplevelse, men så tidlig på vinteren har det de siste årene vært lite snø. Slik er det i år også, foreløpig er det bare såvidt skiføre (hvis knallhard skare og is kan kalles skiføre) opp fra Halsasida. Antar at det er litt bedre forhold på Bøfjordsida.

Personlig synes jeg den fineste turen til "Saksinj" på ski starter fra Bomveien mot Megardsvatnet. Det er delvis ganske bratt og vanligvis hardt føre opp mot Karri.gskaret (Overgangen til Dragsetdalen). Den morsomste nedkjøringa får du hvis du legger nedturen om Nabofjellet til Øst.

Går turen fra Dragset bør nedture legges om Karrigskaret. Like nedenfor hender det at vinden legger fra seg en ganske lang, helt perfekt Halfpipe, som virkelig innbyr til morsomme knall og fall..

E du kjent uti Saksin også !?

Så artig !

- Det står Blåfjellet oppå Saksa navnet på kartet -- det er da vel flere Blåfjell uti Halsa, men kun en Saksin?

- Hvordan går du oppå Saksin fra "fergesida", det går jo sti nedover dit

- Det står et skilt med "Vullumsetra" høgt oppi Saksin, det er vel nedpå Halsa et sted?

http://www.krovoll.net/Saksa/slides/P24.htm

- Er stien opp Dragsetdalen den eneste topptur muligheten -- blir det for luftig på vestsida av dalen?

Det har jeg lurt mye på ...

Ellers så er det et fantastisk pudderskiføre oppi Resfjellet, og derfra så Saksa så fin, kvit og vinterlig ut, men dette er altså ikke skiføre,

kanskje heller truger eller til fots?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hr. Gjeldnes: Dette Snøfjellet, er det sommertur for normalt folk?

Ja, fra Bjøråskardet er det ren spasertur. Videre mot Todalen er det en hammer med et opptak på noen meters klyving, så skal du gå traversen uten tau, bør du gå fra nord mot sør. Det gjorde jeg for noen år siden, litt spennende opp hammeren, hadde neppe tatt den aleine. Ned igjen mot Bjøråskardet oppdaget jeg at om jeg ikke hadde sjans mot Stig og Katarina (Berge og Mo Berge) i motbakkene, klarte jeg dem faktisk nedover i ur i unnabakke. Skryt skryt... (De har vært V-mestere etc i orientering div ganger, trass i passert 60 karakteriserer Stig sin frue med rette som "egnet haikeåte", og du hadde neppe sett at Stig er 10 år eldre enn meg. Det lønner seg å holde formen vedlike...)

Finner du et par solbriller enten under hammeren eller ved varden, kan det være de jeg glemte i hm, var det sommeren 2001 tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn skrev: "- Det står Blåfjellet oppå Saksa navnet på kartet -- det er da vel flere Blåfjell uti Halsa, men kun en Saksin? "

Joda, det er flere Blåfjell rundtomkring, kommer på 3 stk bare i Halsa, sånn i farten.

Men jeg vet om bare en "Saksinj", som altså også blir kalt Blåfjellet.

Fjellfinn skrev: "- Hvordan går du oppå Saksin fra "fergesida", det går jo sti nedover dit "

Er ikke sikker på hvor den ender, men her er et alternativ: Fra parkeringsplassen like før gården Indreiten går det en traktorveg opp mot Innreitssetra. (Tror ikke dette er langs den merkede traseen) Fortsett østover så skal du finne stien, den var i alle fall veldig tydelig sist jeg krysset den for noen år siden... Rød linje på vedlagt kart. En utpreget sommerrute.

Fjellfinn skrev: "- Det står et skilt med "Vullumsetra" høgt oppi Saksin, det er vel nedpå Halsa et sted? "

Nei, den er oppi Vullumsdalen. Se på kartet: Rosa rute langs lys grønn linje.

(Skaret Der bilde P24 er tatt kalles forøvrig Karrigskaret)

Fjellfinn skrev: "- Er stien opp Dragsetdalen den eneste topptur muligheten -- blir det for luftig på vestsida av dalen? "

Hvis du mener mellom lilla og lys blå linje et sted, så antar jeg at det er i bratteste laget oppover i alle fall.

Lilla linje er en vinterrute for de uredde. Første bakken fra toppen er fin, men ikke helt trygg med tanke på snøras. Langs bekken fra fjellet ned gjennom skogen må man kjøre ned en lang, bratt men morsom renne, og til slutt kave seg gjennom skogen.

Lys grønn linje fra enden av traktorveg ( svart linje) er vel den vanligste veien fra den siden til saksen, tror jeg. Fin, flat rute, untatt siste biten opp til Karrigskaret.

Mørk grønn linje over Krekjefjellet er et godt( men brattere alternativ) hvis du vil fortere opp over tregrensa. Flere morsomme bakker, nedover igjen, er det også :)

var selv og prøvde føret oppi Grindalen nyttårshelga, kjempemessig!!

I ytre strøk tilsier nok føret helst gode sko, og truger på sekken, for en topptur foreløpig. det landet jo ingen snøfnugg der i romjula. Men snakker man om skøyter, så er jo føret alldeles perfekt......-

post-3430-133474511613_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Ja, fra Bjøråskardet er det ren spasertur. Videre mot Todalen er det en hammer med et opptak på noen meters klyving, så skal du gå traversen uten tau, bør du gå fra nord mot sør. Det gjorde jeg for noen år siden, litt spennende opp hammeren, hadde neppe tatt den aleine. Ned igjen mot Bjøråskardet oppdaget jeg at om jeg ikke hadde sjans mot Stig og Katarina (Berge og Mo Berge) i motbakkene, klarte jeg dem faktisk nedover i ur i unnabakke. Skryt skryt... (De har vært V-mestere etc i orientering div ganger, trass i passert 60 karakteriserer Stig sin frue med rette som "egnet haikeåte", og du hadde neppe sett at Stig er 10 år eldre enn meg. Det lønner seg å holde formen vedlike...)

Finner du et par solbriller enten under hammeren eller ved varden, kan det være de jeg glemte i hm, var det sommeren 2001 tro?

Snøfjellet:

http://www.auraavis.no/bildeserier/article2386688.ece

Denne bildeserien fra Auravis forteller vel nok om at Snøfjellet ikke er for alle ....

(Synnøve: du skulle ha satt navn på bildene !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Tenkte å klemme ut et panorama fra Saksa mot Innerdalen, men står litt "fast".

Rekkefølgen:

Er det slik at Virumkjerringa sees rett foran Trolla?

Slik at rekkefølgen (fra venstre) blir Grånebba, Skarfjellet (imellom Grånebba og Kjerringa) og Virumkjerringa rett foran Trolla ?

Grånebba er jo en "penere" og mer regelmessig sukkertopp enn Kjerringa :)

post-511-133474511758_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Kommer til den samme rekkefølgen jeg ja.

Har gjort "ferdig" panoramaet og lagt det ut i en egen tråd. Mange tusen takk for kartet !! Tar meg den frihet og tegner inn dine ruter på kartet jeg legger ut i Saksa serien min.

Dette var jo opprinnelig en fin Turrapport fra Bjøråskaret, kan ikke la det flyte ut for mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfinn: Den spisse toppen til høyre for Trolla skulle være Nordre Trolla. Om du ikke alt har den "på plass" da.

Gulo gulo: Herlig, nå slipper jeg å kjøpe kart også! 8)

Altså burde turen fra Dragset opp gjennom Dragsetdalen (lyseblå rute) og så videre til topps via grønn rute være gjennomførbar vinterstid uten risiko for ras eller annen styggedom? Antar at det går an å bli kvitt en bil nedi der óg, ofte kan det være litt vrient om vinteren når alt som ikke er opptatt er ubrøytet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøfjellet:

http://www.auraavis.no/bildeserier/article2386688.ece

Denne bildeserien fra Auravis forteller vel nok om at Snøfjellet ikke er for alle ....

(Synnøve: du skulle ha satt navn på bildene !)

Enig (i det med teksten)! Men tror ikke løsningen til Auraavis tillater det - hun måte i tilfelle ha lagt en tekst inne i hvert bilde.

Alle bildene i Aura avis er kraftig strukket i i høyderetningen, så alt ser (mye!) brattere ut enn det er...

Sammenlign bilde 9 i bildeserien med vedlegget, som ikke er fortegnet. Du blir ganske kraftig lurt!

post-260-13347451178_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde 9 i reportasjen stemmer med min hukommelse, men poenget er at du ikke skal opp den bratte eggen.

Du skal i stedet ta under veggen til venstre, gå bort til en av gresshyllene (som synes på bilde 9) og følge hylla inn til du kan gå rett opp. Oppe på høyden er nedgangen markert med en varde. Bort til toppvarden er det flere hundre meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.