Gå til innhold
  • Bli medlem

Soveposer til vinter....atter en gang...


MacYven

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har prøvd både Tyin og Jan Mayen.

Jeg har tidligere brukt Tyin og vert veldig fornøyd med den posen.

Men må nok si at jeg veldig ble skuffet over Tyin Winter som jeg kjøpte, etter at den gamle var slitt ut.

Den var ikke i nærheten av kvaliteten til den gamle gode Tyin som jeg hadde.

Jan Mayen er en trygg og god pose, som jeg er veldig fornøyd med.

Får bare håpe Isbjørn fortsetter og holde kvaliteten oppe, og ikke starter lavkost produksjon

i Kina eller andre steder.

Det ser nemlig dessverre ut til at enkelte tyr til det skritt for å spare inn noen kroner.

Resultatet er i enkelte tilfeller lavkvalitetsposer som ikke er å anbefale til norske vintere.

Tyin 5-sesongs har jeg ikke prøvd, så kan godt hende den fungerer bra.

KJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen personlig erfaring med noen av disse posene, men ut i fra EN-temperatur rating ser ajungilaken varmest ut. Kunne ikke finne EN-standard på isbjørnposene, kun tester som de selv hadde utført. Helsport har også sin egen skala og som man ser er den "snillere" en EN-testing.

Et annet alternativ kan være denne Mountain equipment posen som er på salg i julekalenderen til sportsnett i dag.

Den veier lite, men ettersom vekt ikke er noe tema for deg så har det ingen betydning med mindre du i fremtiden kan få bruk for en lett pose.

Det beste for å finne en pose som passer deg vil sansynligvis være å få sett posene i butikken og lagt 2 minutter i hver av dem. Da kan det jo hende at du finner rene tekniske forskjeller som gjør at du vil foretrekke den ene over den andre.

Lykke til med sovepose valg og tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EN-ratingen er en internasjonal skala for å angi hvor varme soveposer er.... Før brukte man en ISO-standard. EN testen er strengere enn ISO var, så det er mange poser som nå "tåler mindre". Jeg vet ikke hvem som utfører testen, men poenget med den er å få en uavhengig måling av hvor varm posen er. Det er lige vel mange merker som samtidig oppgir det de føler posen er lagd for. Helsport gjør dette og man ser at det er relativt stor forskjell mellom hva helsport mener og det som er blitt EN-testet.

Det blir som oftes opplyst 4 temperaturer som er øvre komfortgrense, nedre komfortgrense for jenter, nedre komfortgrense for gutter, og ekstrem-temperatur. Ekstrem temperaturen er da den temperaturen hvor du ligger i fosterstilling og akkurat overlever natten...

Det som alltid må nevnes når det gjelder soveposer og temperatur er at det er store inviduelle forskjeller, og det kan ha mye å si om man for eksempel spiser rett før man legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.