Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Rago/Amundsen


wawexels

Anbefalte innlegg

Hei

Skiene har nok vært diskutert på forumet mange ganger før, men har noen spørsmål ang kortfell systemet. Så vidt jeg har skjønt egner skiene seg like godt for smøring som for fellebruk. Men hva hvis man ønsker å bruke smøring og feller om hverandre på en lengere tur? Går det an å smøre skiene, for så etter en stund å legge på kortfeller eller vil ikke fellene få feste på skiene da? Noen som har erfaring med dette, evt tips om hvordan "problemet" kan løses?

Jeg har enda ikke kjøpt ski. Er det noen som vet om butikker som selger Rago billig?

Jeg kommer til å bruke Rottefella 75mm binding. Hvordan blir dette i skispor? Er skiene smale nok, og vil evt 75mm binding skape problemer?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har rago med kortfell, VELDIG fornøyd med disse.

Skiene passer i løyper.

Bindingene kan "subbe" birti kanten på løpene så derfor fikk jeg montert en 10 mm rottefella plate under 75 mm bindingene, det løfter bindingen litt opp, problem solved.

Når det gjelder å bruke feller og smurning om hverandre så vil jeg anbefale å ta med en miniflaske med skirens, fjerne smurning før fellene brukes.

Du bør også, med forsiktighet, klippe til kortfellene slik at de passer deg, din vekt og hvilket forhold du vil ha på gli/feste.

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rago med kortfell, VELDIG fornøyd med disse.

Hvilken bredde har du på fellene?

Selv er jeg ca 183 cm og veier 63kg. Vurderer ski på 195cm. Er dette omtrendt riktig? Vil helst ha ski med så lite spenn at de også kan brukes uten oppakning.

Edit: Trykkleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har 35 mm.....

Her er hva Åsnes skriver om riktig skilengde....:

Jeg er 188 cm og 98 kg, har 210 cm lange ski, føler det er riktig.

Har bare brukt skiene til å gå med sekk 20kg.

Eksempel: Gikk over Hardangervidda i mars, veldig vekslende føre, møkkavær, Haukeli og Hardangevidda- veiene stengt... Jeg hadde grei gli og godt feste hele veien (fra Ustaoset til Varland (Møsvatn)). De jeg gikk med smurte med all sin kunnskap og hadde tilsvarende gli/feste. Forskjellen besto i at de måtte bruke ENDEL tid på smøring mens jeg var klar med en gang...de måtte stoppe å smøre, mens jeg var klar...

Oppsummert: Systemet fungerer (for meg) godt. Enkelt og greit, bombesikkert system slipper å tenke på smøring når det er vanskelig er smøreforhold.

Når det er "enkelt" å smøre så kan man smøre....

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her: Åsnes selger Amundsen/Rago med fellelås for 2.999,-

Hos XXL Sport og Villmark selges samme ski for 2.499,-!!...

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt.aspx?id=53607

XXL har forøvrig også Madshus Glittertind til en meget fordelaktig pris: kr. 1.999,- (Glittertind har samme mål som Rago/Amundsen, men litt lettere og med litt mindre spenn. Min svigerfar er MEGET fornøyd med sine Glittertind!). Finnes her: http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt.aspx?id=53091

Du vil alltids finne ett og annet ubrukt eller tilnærmet ubrukt par på finn.no. Merk at også Madshus Pellestova og Fischer E99 er lignende ski. Selv har jeg Nansen og Sondre, mens madammen har Rago, vi er veldig fornøyd med disse ulike Åsnes-modellene :roll:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.