Gå til innhold
  • Bli medlem

Stilige topper rundt valdresflya/gjendesheim


mariuscl

Anbefalte innlegg

Hei

Ser etter spennende turer i dette området. Turene vil ikke skje før til sommeren, men ønsker å planlegge en evt telttur. Jeg skal ha med kjæresten min som ikke er så veldig fjellvant, men nokså tøff. Jeg tenker på topper som ser stilige ut, men som ikke innebærer klatring eller vanskelig klyving. Prøvde meg på Store Knutsholstind i sommer, men måtte snu etter at fjellet var fryktelig glatt og bom på stivalg. Da skjønner dere forhåpentligvis hvor lista ligger...

Er f.eks. Tjønnholstind, skarvfløytinden og Munken gode alternativer? Rasletind ol. er ikke like interessant... Tar gjerne mot andre forslag fra noenlunde samme område også!

På forhånd takk! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! En flott tur med kjæresten er å parkere bilen ved Vargebakken og gå innover Leirungsdalen. Her er det mange flotte teltplasser og toppmuligheter. En spiss og litt morsom topper Austre Leirungstinden. Denne er rimelig enkel å bestige, kun litt klyving på slutten. Derfra kan du gå videre bort til Søre Skarvflytind. Er litt bratt ned i skaret over fra Skarvflyløyfttinden (lett å uttale!), men det gikk greit når jeg var der i juli. Videre fra Søre kan dere gå ned og over enden av breen og opp til Tjønnholsoksle. Derfra er det enkelt ned til Leirungsdalen vil jeg tro. Jeg fortsatte fra Tjønnholsoksle bort til Tjønnholstinden og Steinflytinden, men da kan dama di fort få avsmak på alt som heter fjellturer. Tror jeg brukte over 10 timer på den runda. Er også fine tinder på sørsida av Leirungsdalen, men de har ikke like spisse formasjoner, med unntak av Munken fra nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke noen brevandring opp til Austre Leirungstind. Kun en bratt snøbakke. Litt klyving på slutten, omgåes på venstre side. Er kort opp fra Leirungsdalen også. Hvis dere skal være flere dager så kan dere ta alle de toppene jeg nevnte, den eneste som er litt cheeky er Steinflytinden.

Munken kan bestiges fra Leirungsdalen, det skal være mulig, men noe krevende. Vet Mayhassen her på forumet gikk den i fjor høst eller noe. Men det kan nok bli litt overkill for en lite fjellvant jente ja. Ellers så er det en fin tur å gå fra Valdresfløya og opp til Rasletinden, for så å fortsette bortover Kalvehøgdene. Ingen klyving eller noe kiling i magen noe sted, men en fin tur med flott utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er lysten på Austre Leirungstind. Unngår man brevandring ved tur opp fra leirungsdalen?

Lurer også på hvor krevende eggen opp til Munken fra Leirungsdalen er? (for en lite fjellvant kjæreste)

Spørsmål 1: Ja, om du vil. Kan også være fristende å gå i snøkanten. litt avhengig av hvor man går opp.

Spørsmål 2: En tanke brattere / mer utsatt en besseggen, og langt mer uryddig. Anbefaler som minimum tørt vær med lite fjellvant kjæreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hvor krevende eggen opp til Munken fra Leirungsdalen er? (for en lite fjellvant kjæreste)

Vet ikke hvor høydesterk din kjæreste er mariuscl, men den eggen har potensiale til å være hakket for krevende for en som er lite fjellvant. Eller det kan gå helt fint... :D Stort sett greit oppover, men noe luftig og et par klyvetak må til for å komme fram. Tørt føre er nok en betingelse ja.

Legger ved et par bilder som kanskje hjelper litt?:

post-42-133474509151_thumb.jpg

post-42-133474509166_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.