Gå til innhold
  • Bli medlem

Vandring for folk uten bil


vestland

Anbefalte innlegg

Er (ivrig) vandrer bosatt i Oslo som ikke disponerer bil. Jeg lurer på om noen har noen gode tips til utgangspunkter for flotte turer (hele året) for oss som er avhengig av kollektiv transport.

Turforslag i hele Norge mottas med takk, men spesielt de som er innen rimelig rekkevidde fra Oslo (inntil 6-7 timer buss-/togtur)

--Vestland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Du har finse, enkelt å komme seg frem. Fine natur opplevelser og ikke minst bree. Vil anbefale alle samme til å gå på bree en gang, er sykt fett. (Spesielt å gå uten fører på noen litt farlige steder).

Du oppfordrer altså urutinerte mennesker å gå på litt farlige steder på en bre uten fører!!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i garden 1år, eg blei rett og slett imponert over skiløypene dei laget på østlandet. Startet i ein park/dal så fortsatte i det uendelige. Faktisk utruligt kjekt, til og med på natoplank. Trur dei har sånne skiklubber, dei vett kor løypene går. Der me startet var ikkje så langt ifra Gardeleiren.

Imponert vestlending

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotunheimen kan du jo nå fra flere (eller egentlig alle) kanter. Selv har jeg bare erfaring med sydsiden som jo er korteste rute. Buss fra Oslo til Gjendesheim eller Tyinkrysset. Pass på tidene. Det er få busser som går videre fra Beitostölen til Gjendesheim og også få busser (to tror jeg) som klaffer med mini-bussen fra Tyinkrysset inn til Fondsbu. Ellers er det taxi fra Tyinkrysset til Fondsbu for 300 kroner det også, så vidt jeg husker. En annen mulighet er båten Eidsbugarden - Bygdin: det gir et par ekstra reisekombinasjoner .

Det er ellers bussforbindelser rundt hele Jotunheimen, tror jeg. Riktignok med skifting, så det kan ta temmelig lang tid. Det eneste jeg er usikker på, er om det er en rute over Berdalsbandet også.

Kombinasjon tog / buss er kanskje kjappere i noen tilfeller for å nå nordsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du oppfordrer altså urutinerte mennesker å gå på litt farlige steder på en bre uten fører!!?

Det jeg mente var å lære seg å gå på bree med fører, så kan du heller gå med en annen gruppe som gjør litt mer spreke hopp eller gå noen steder der en fører ikke ville gått (Helt sikkert med mellom forankringer, men helvete hvis en faller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøforholdene i begynnelsen av januar vil nok variere veldig, men akkurat nå er det vel snø i de nordre/vestre delene av Nordmarka, og det kunne kanske være noe?

Både Hardangervidda og Rondane som nevnt over kan forsåvidt også være aktuelle skitur-steder, men sjekk snøforholdene først. Og husk at de fleste betjente hyttene er stengt på denne tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta toget til Dovre. Derfra kan du gå vestover inn i Dovrefjell eller sydøstover inn mot Rondane.

Ta bussen til Haukeliseter. Da har du Hardangervidda i alle retninger.

OBS: Sjekk med www.turistforeningen.no om når hyttene er åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med buss eller tog gjennom Østerdalen. Hopp av i nærheten av Os/Røros og besøk f. eks. Forollhogna nasjonalpark. Det er mange andre fjell i de traktene også. Noen høye topper, noen vidder. Du kan også gå Østsiden av Femund og ta buss tilbake fra Elgå.

Annen mulighet er å ta toget til Oppdal og taxi mot Trollheimen (ikke billig). Det går også en lokal buss, men det krevermer planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta toget til Dovre. Derfra kan du gå vestover inn i Dovrefjell eller sydøstover inn mot Rondane.

Ta bussen til Haukeliseter. Da har du Hardangervidda i alle retninger.

OBS: Sjekk med www.turistforeningen.no om når hyttene er åpne.

Haukeliseter ligger väl i sydänden av Hardangervidda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Å reise kollektivt gir de beste turene, fordi du ikke behøver å gå fra A tilbake til A (bilen), men kan gå videre til B, evt helt til Å, for den saks skyld. Noen muligheter er:

Ekspressbuss til Breistølen (Hemsedalsfjella) og gå sørover til f.eks Finse (eller lenger, det går jo buss fra Haukeliseter også). Greit hytte til hytte-nett, men selvfølgelig mest fri med telt.

Eller ekspressbuss til Tyinkrysset, drosje litt videre opp og gå inn til Sulebu, så mot Breistølen eller Kljåen. Evt bussen et stykke langs Tyin (vannet), si at du skal til Slettningsbu, er vel en time-halvannen dit fra veien. Her treffer du lite folk!

Eller buss til Tyinkrysst (og drosje eller buss avhengig av rute) til Tyin, med beltebil inn til Fondsbu (denne reisen muliggjør avreise fra Oslo om ettermiddagen) og overnatting. Deretter kan du velte deg i turalternativer derfra; inn i Joturnheimen, eller sørøstover til Yksendalsbu og Thomashelleren. Sistnevnte gjorde jeg i mars i fjor, og endte opp på Beitostølen. En flott langhelg på ski.

Eller buss til Beitostølen og gå inn mot Gausdal vestfjell. Evt motsatt, tog til Lillehammer og buss til Espedalen fjellstue, derfra opp og inn i samme fjellområde, hvor du kan gasse deg i buer og hytter. Gå en runde eller gå gjennom, til f.eks Beitostølen eller Gjendesheim.

Lykke til med turplanleggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Sjøl om jeg har bil, så bruker jeg ofte kollektivtransport til og fra tur. Synes jeg får mer ut av turene om jeg kan avslutte et anna sted en utgangspunktet.

Alle espressbussene mellom Oslo og Vestlandet har fine utgangspunkt og avslutningsplasser.

(Haukelifjellet, Hemsedalsfjellet, Filefjell og Strynefjellet.) Se http://www.nor-way.no/

Dessuten er Rjukan med Krossobanen en fin inngang til Sørøstvidda.

Rutetider for Rjukanekspressen : http://www.reiseinfo.no/nbe-www/ruter/r/185.htm

På Bergensbanen er det flere brukbare stasjoner.

- Ustaoset / Haugastøl for turer sørover Vidda, eller over Hallingskarven

- Finse, sjølsagt

- Hallingskeid. Fin plass med mange fine turmuligheter, men litt få togstopp

- Myrdal. Her bør du fortsette med lokaltoget gjennom tunellen. Da har du fine muligheter både mot Grindaflæten og Kaldevass. Turen fra Kaldevass til Vassfjøro er en av mine absolutte favoritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også gjerne slå et slag for de nære turmulighetene rundt Kongsberg og Numedal. Dette er jo også de nærmeste fjellområdene til Oslo.

Fra Oslo til Kongsberg kommer du med lokaltoget eller med Timeekspressen. Begge går timesruter.

Tur1, fottur, 3-4 dager (2 + en lang kveld om du er sprek)

Turen går fra Efteløt sør for Kongsberg til Nordagutu. Hele turen går på merka sti, men det er mange fine avstikkere å gjøre. Terrenget er for det meste skau med litt snaufjell over Stølefjell og Narefjell.

Overnattingsmuligheter på Ivarbu, Sørmyr, Solum, Sommerseter eller Fugleleiken, eller under Urdstjernhelleren og Sandershelleren.

Turen må gås den veien som er beskrevet på gunn av dårlig bussforbindelse til Efteløt. Bare hverdager, og siste går klokka 17:05

Rutetabell: http://www.vkt.no/tabeller/liste.asp?tabell=http://vkt.reiseinfo.no/rutetabeller.aspx?navn=Buskerud

Gå av bussen ca 1 km før kirka i Efteløt. Det står turistforeningsskilt ved veien. Tilbake med Sørlandsbanen fra Nordagutu.

Tur2, fottur, helg

Turen går over Storeble fra Bolkesjø til Numedal kro. Hele turen går på merka sti. Terrenget er for det meste snaufjell med start og avslutning i skauen. Det er en del høydemeter både opp og ned, men terrenget er lettgått.

Overnatting på Sigridsbu og Eriksbu.

Turen må gås den veien som er beskrevet på grunn av dårlig bussforbindelse til Bolkesjø. Bare en buss om dagen på hverdager.

Se http://www.reiseinfo.no/nbe-www/ruter/r/185.htm

Ta Rjukanekspressen fra Oslo klokka 15:40 til litt forbi Bolkesjø. Den merka stien følger her hovedveien og tar så opp mot fjellet.

Oppe i Storeble er det flere fine avtikkere som kan gjøres. Få med deg Bletoppen, Rjupekyrkjun og Åklinuten.

Retur fra Eriksbu til Numedal kro og tilbake til Kongsberg med Numedalsbussen. http://vkt.reiseinfo.no/ruter/r/420.htm

Tur3, fottur, helg

Turen går fra Vegglifjellet over Ble og til Numedal kro. Hele turen går på merka sti. Terrenget er mest høyfjellsskau, men også litt snaufjell.

Overnatting på Øvre Fjellstul eller Eriksbu.

Numedalsbussen fra Kongsberg til Veggli. Drosje fra Veggli til Vorset. Bussjåføren bestiller for deg. Snakk med han når du kjøper bilett.

Kort vei til Øvre Fjellstul som er ei av Norges fineste hytter. Retur fra Eriksbu til Numedal kro som tur 2.

Er du litt sprek, kan turen Øvre Fjellstul til Numedal Kro gås på en dag. Du følger da skråningen nord for Blenut (stiløst) og finner igjen stien ved Butjønn.

Tur4, fottur, helg

Turen går fra Vegglifjellet over Lufsjå til Rødberg. Hele turen går på merka sti. Terrenget er for det meste snaufjell.

Overnatting på Daggrø og Lufsjå.

Numedalsbussen fra Kongsberg til Veggli. Drosje fra Veggli til Killingskaret. Bussjåføren bestiller for deg. Snakk med han når du kjøper bilett.

Kort vei til Daggrø. Fra Lufsjå følger går du litt vestover og følger Stånglina ned i mot Uvdal. Stien kan være vanskelig å følge når du kommer ned i skauen. Det er ikke noe problem. Følg bare en av traktorveiene ned. En del veigåing på slutten. Numedalsbussen fra Rødberg til Kongsberg.

Alternativt kan du følge Normannsslepa fra Lufsjå tilbake til Veggli og ta bussen derifra.

Tur5, fottur, uke.

Start med tur 2 eller 3 (motsatt vei) og fortsett med tur 4.

Tur6, fottur, kort uke

Start med tur 3 og fortsett langs merka sti helt til Kongsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En time nord for Oslo har du Lygna og Hadeland Østås. Her er det fine turmuligheter i skog og mark, såvel vinter som sommer. Området ligger på mellom 500-800 m.o.h., og det er mye snø der nå, ca. 100 cm. Man kan f.eks. ta en helgetur fra Lygna og sørover til Harestua, og videre bortover Romeriksåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.