Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag vinter


Anbefalte innlegg

Bruker et gammelt Bamse underlag fra Ajungilak som jeg legger nederst og så har jeg reinskinn over. Er som regel to og da dekker vi hele teltbunnen med skinn og underlagene. I kombinasjon med en 15 år gammel Tyin Elite frøys jeg ikke da vi var på telttur ved finskegrensa like ved Kilpis og da i -15-20C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Eg brurker eit oppblåsbart liggeunderlag fra biltema og to reinsdyrskinn.

Liggeunderlaget for fjøringens skyled, Og reinsdyrskinnene for varmens skyld. ( Skinnenen på topp )

Har aldri hatt ubehag av noe slag uansett temperatur.

Soveposen er en Tyin Arktic 5 sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker et gammelt Bamse underlag fra Ajungilak som jeg legger nederst og så har jeg reinskinn over. Er som regel to og da dekker vi hele teltbunnen med skinn og underlagene. I kombinasjon med en 15 år gammel Tyin Elite frøys jeg ikke da vi var på telttur ved finskegrensa like ved Kilpis og da i -15-20C.

Eg brurker eit oppblåsbart liggeunderlag fra biltema og to reinsdyrskinn.

Liggeunderlaget for fjøringens skyled, Og reinsdyrskinnene for varmens skyld. ( Skinnenen på topp )

Har aldri hatt ubehag av noe slag uansett temperatur.

Soveposen er en Tyin Arktic 5 sesong.

Hva med vekta?????? er vel ikke akkurat noe å dra med seg på høyfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg erfarte nylig at kombinasjonen ridge-rest og artiach oppblåsbar funket ganske greit, men det var en ganske stor ulempe med ridge-resten. Det dannet seg ganske mye vann (kondensasjon?) i 'hullene' til ridge-rest vær kveld, noe som ikke var noe særlig med dun pose i circa 0 grader. Jeg prøvde ettervært å bruke en pustende yttertrek til posen, men da dannet det seg kondensasjon mellom posen og bivyy sekken. Til slutt brukte bivvy sekken som lag mellom ridge-rest og pose, som funkent nogenlunde. Andre med samme problem (vis-a-vis ridge-rest øverst?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 7-ern fra Exped i bred utgave. Det er glimrende. Har også med et vanlig militærunderlag. Før la jeg militærunderlaget nederst og et Aritach øverst. Brukte så militærunderlaget ved bålet osv. MEN! Hvorfor punkterer det oppblåsbare da? Jo, fordi det kryr av konglerester, barnåler, små men spisse småsteiner etc på militærunderlaget. Når man da legger det oppblåsbare oppå og 85 kg oppå der igjen skjer det fatale, nemlig punktering. Nå bruker jeg kun Exped-en i teltet og militærunderlaget til alt annet. Exped-en holder det den lover og trengs ikke noe annet under. En glimrende kombinasjon og er etter min mening den eneste løsningen når man skal ligge godt men samtidig beskytte det oppblåsbare.

Altså: Oppblåsbar i teltet (forutsetter at det tåler mange -grader (feks Exped) og vanlig skumplast ol til alt annet.

Ha en fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 7-ern fra Exped i bred utgave. Det er glimrende. Har også med et vanlig militærunderlag. Før la jeg militærunderlaget nederst og et Aritach øverst. Brukte så militærunderlaget ved bålet osv. MEN! Hvorfor punkterer det oppblåsbare da? Jo, fordi det kryr av konglerester, barnåler, små men spisse småsteiner etc på militærunderlaget. Når man da legger det oppblåsbare oppå og 85 kg oppå der igjen skjer det fatale, nemlig punktering. Nå bruker jeg kun Exped-en i teltet og militærunderlaget til alt annet. Exped-en holder det den lover og trengs ikke noe annet under. En glimrende kombinasjon og er etter min mening den eneste løsningen når man skal ligge godt men samtidig beskytte det oppblåsbare.

Altså: Oppblåsbar i teltet (forutsetter at det tåler mange -grader (feks Exped) og vanlig skumplast ol til alt annet.

Ha en fin tur!

Går fint å bruke skumplastunderlaget til begge deler, bare bestem deg for hvilke side du bruker ned mot bakken når du sitter ved bålet, og selvfølgelig så bruker du motsatt side av underlaget mot det oppblåsbare i teltet. ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint å bruke skumplastunderlaget til begge deler, bare bestem deg for hvilke side du bruker ned mot bakken når du sitter ved bålet, og selvfølgelig så bruker du motsatt side av underlaget mot det oppblåsbare i teltet. :)

Etter noen gangers bruk og kanskje underlaget er blitt vått av snø ønsker man å snu det kanskje. I mørket da er det ikke så greit å få til... Tro'kke det blir noen høydare i lengden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Det hadde vært greit om folk opplyste om de brukte dun eller syntetfiber når man sier at man frøs eller sov fint.

For selv sov jeg ute i -5 gr. C. med skikkelig dunpose (komfort ca. -20 gr. C.), men kun med Bamse (14 mm) rett på snøen. Det var ISKALDT, ikke fordi soveposen lekket varme oppover, men fordi dun ikke isolerer når det blir sammenklemt, og da var tydeligvis Bamse for tynt.

[email protected] skrev:

Bruker et gammelt Bamse underlag fra Ajungilak som jeg legger nederst og så har jeg reinskinn over.

bruker du full kroppslengde i reinskinn, eller kun fra skuldre til hofte? Min erfaring er at kuldegjennomslaget også var betydelig ved leggene.

Lurer derfor på om man med dunpose (hvis oppblåsbart ikke er et alternativ) må bruke bamse + ridgerest + reinskinn ved hofte og skulder.

Men det blir oppimot 2 kg i liggeunderlag, som kommer til å henge utenpå sekken...

Spørsmålet er: hvilken ikkeoppblåsbare liggeunderlagsløsning bruker man med dunpose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv exped downmat 7 DLX og er svært fornøyd med det! Men jeg gruer meg til den dagen det punkterer!

Her er en test i villmarksliv av skumplast liggeunderlag. https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10822&highlight=

I følge den er ajungilak eva lux det varmeste underlaget blant skumplast variantene. Det er imidlertid enda dyrere enn bamse extreme, men tykkere og lettere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Av god forum-etikette henger jeg mitt spørsmål på her :wink: Jeg har et Thermarest Z-lite R (Den brettbare, gule eggekartongen...), men tenkte jeg skulle supplere med et lag til for vinteren. Noen som har noen formening om et Thermarest Prolite 3 short oppå vil gjøre susen? Tanken er at hele overkroppen skal få ligge godt på både et oppblåsbart og et celleplast-liggeunderlag, mens bena verken veier like mye eller representerer et like stort varmetap og klarer seg med celleplast. Posen jeg tenkte å bruke er en Nanok WDG -10, med en Ajungilak Micro upgrade til å ha utenpå og en ajungilak silkeliner inni. Skal med enkel aritmetikk gi en teoretisk komfortgrense på ca -25 grader. Hvis det i praksis gir en komfort på ned til minus 15 er jeg en happy camper. Og ja, omstendig og knøvlete, men en ganske lett combo som i forskjellige konstellasjoner vil kunne funke under så godt som enhver anledning (forhåpentligvis)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarte meg fint med rigderest deluxe i rondane i helgen. dvs, eg sov på en potpurri av mitt ridgerest, og naboens bamse. ingen merkbare kuldeplager. inatt var det jo for en gangs skyld noen blå og. ridgerest deluxe er forøvrig 20mm, og eg har den store versjonen, ja den som det er plass til hele meg på. det funker ganske bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bugge

Heisann, jeg bruker noe som ligner ditt oppsett om vinteren, silkepose, Alta og Micro upg bag. Til vinterbruk begynte jeg med en kombinasjon av Ridgerest DLX og med Thermarest prolite 3 øverst. Det ble en urolig natt med kulde under ifra. Neste natt byttet jeg om slik at Ridgerest'en kom øverst, det ble bedre. Den oppblåsbare synes ikke å isolere så godt når det er kaldt, så den bruker jeg nå utenom vintersesongen. Siden jeg rører en del på meg i løpet av en natt, ble liggeunderlagene for smale, jeg kom ofte i kontakt med bakken og våknet. Nå bruker jeg Ridgerest dlx' en under med det bredere Bamse Extrem oppå. Skulle jeg gjort alt om igjen ville jeg hatt Bamse underst, og en Downmat 7 dlx øverst. Jeg nærmer meg de førti, så kanskje alder begynner å spille en rolle med hensyn til min varhet for kulde. Jeg kunne ikke ha brukt en en slik short-variant du nevner til vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh.. Hva har du på deg? Jeg har så langt bare en Thermarest Z-Lite R, Nanok-posen og Nanok silkeliner. I tillegg er jeg forberedt på å ha på meg to lag med ull, et Helly-Hansen Warm (40/60 syntet/ull), et litt tykkere i ren ull og i backup har jeg en Devold Islender og en Helsport Fimbul Down dunjakke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen er vi nokså likt utrustningsmessig. Vanligvis ligger jeg med brynje og et lag 200g/m ull. Med det funker Alta'en ned til 7-8 minus, før jeg eventuelt bruker micro upg'en. Jeg bruker også ullbalaclava ved minusgrader. I bakhånd har jeg et lag til med ull, 260g/m samt en fleecebukse og en 320g/m ulltrøye, og til sist en dunjakke.

Jeg skulle kanskje presisert at jeg har bare frosset skikkelig en gang, og det var med luft øverst, og jeg kunne kjenne hvordan kulde fra bakken slo igjennom. Da var det vel minus 12 grader. Etter at jeg byttet ut ridgerest med et skumplast til vinterstid, har jeg ikke merket noe til kulde fra bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært og handla i dag :D Jeg kjøpte meg Ajungilak Bamse Extreme og Helsports fasong fleecepose. Da jeg spurte på butikken sa de det samme som deg: at siden en luftmadrass i essens bare er luft, så isolerer den ikke så bra mot kulde, og at jeg ville komme lengre dersom jeg kombinerte Bamse Extreme med mitt Thermarest Z-Lite R. Det jeg er spent på et hvordan fleeceposen vil fungere inni dunposen istedenfor micro upgrade. Jeg på grunn av det ikke kostet mer enn 700,- til sammen kjøpe jeg Helsports bivuaksko i tillegg. Da skal vi være kommet et stykke på vei mot levelige vinternetter for meg som er ny på å sove ute da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Du verden, utrustingen min fungerte fin fint under åpen himmel i Pasvik, -21 grader på det laveste, og med en Nalgene-flaske med varmt vann i fotenden. Jeg våknet 06:30 og følte jeg trengte å få byttet vannet på flaska, men etter å ha fornektet i en halvtime nede i soveposen hadde turkompisen fyrt opp morrabålet :)

Jeg brukte alt jeg hadde + grevling-trekk, men ikke dunjakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har brukt det i hele år i forbindelse med padling langs kysten, og det er utrolig behagelig.

Har ikke prøvd det på snø enda, men det virker lovende... :wink:

Litt off topic dette, men: Synes det var så moro, satt her å surfa og leste om underlag, og akkuratt i det jeg leste posten din Lars, hvem er det ikke jeg blir oppmerksom på omforme akkuratt dette underlaget til en stol på Ut i Naturen som surer og går på tv'en i bakgrunnen, jo det var deg det Lars. Verden er interaktiv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av god forum-etikette henger jeg mitt spørsmål på her :D Jeg har et Thermarest Z-lite R (Den brettbare, gule eggekartongen...), men tenkte jeg skulle supplere med et lag til for vinteren. Noen som har noen formening om et Thermarest Prolite 3 short oppå vil gjøre susen? Tanken er at hele overkroppen skal få ligge godt på både et oppblåsbart og et celleplast-liggeunderlag, mens bena verken veier like mye eller representerer et like stort varmetap og klarer seg med celleplast. Posen jeg tenkte å bruke er en Nanok WDG -10, med en Ajungilak Micro upgrade til å ha utenpå og en ajungilak silkeliner inni. Skal med enkel aritmetikk gi en teoretisk komfortgrense på ca -25 grader. Hvis det i praksis gir en komfort på ned til minus 15 er jeg en happy camper. Og ja, omstendig og knøvlete, men en ganske lett combo som i forskjellige konstellasjoner vil kunne funke under så godt som enhver anledning (forhåpentligvis)...

Jeg setter også opp omtrent sånn. Har en Insul-Mat oppblåsbar (Magasinet, drøye 300,-) over "eggekartongen". Har ligget i 20 kalde med dette. Går fint. Har vært forberedt på å legge Thermaresten øverst hvis jeg skulle begynne å fryse, men det har ikke vært nødvendig. Mykt, varmt og billig! Samlet 1 kg på kjøkkenvekta...

Har en Tyin Winter. Vil ikke bruke dun siden de kan miste isolasjon ved fukt/kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.