Gå til innhold
  • Bli medlem

Helårstelt 1-2 manns


Kristianrk

Anbefalte innlegg

Heisann :arrow:

Jeg er på jakt etter et helårstelt som holder mål.

Mine krav til teltet er:

- 1-2 manns

- Romslig fortelt ( Slik at både ryggsekk og matlaging kan foregå der )

- Teltstenger som ikke knekker

- Sterke sømmer

- Takler sterke vindforhold

- Gode luftemuligheter (Spesielt ved sommerforhold)

- Teltet skal brukes vinter som sommer på fjellet og i lavlandet.

- Romslig mellom inner og ytterduk

- Naturligvis vanntett

- Gode og sterke barduner.

- Veier minst mulig

Vet det er vanskelig å finne noe som akkurat holder mål, men andres erfaringer med telt i denne klassen hadde vært flott! :)

Takker for respons :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Heisann :)

Jeg er på jakt etter et helårstelt som holder mål.

Mine krav til teltet er:

- 1-2 manns

- Romslig fortelt ( Slik at både ryggsekk og matlaging kan foregå der )

- Teltstenger som ikke knekker

- Sterke sømmer

- Takler sterke vindforhold

- Gode luftemuligheter (Spesielt ved sommerforhold)

- Teltet skal brukes vinter som sommer på fjellet og i lavlandet.

- Romslig mellom inner og ytterduk

- Naturligvis vanntett

- Gode og sterke barduner.

- Veier minst mulig

Vet det er vanskelig å finne noe som akkurat holder mål, men andres erfaringer med telt i denne klassen hadde vært flott! :)

Takker for respons :wink:

Hei det er sikkert mange her som er har bedre greie på dette en meg, men her er min '2 cent's worth' siden jeg strever med samme problem.

Jeg har endt opp med 3 telter foreløpig...en en-mans telt (billig australsk greie) med 2 stenger som trenger staker (ikke så greit hvis jordet er frosset igjel e.l.) og veier altfor mye (2 kg). Det finnes vel 2-mans telter (3-sesong) til samme vekt, kanskje spesiellt BD sine utgaver (men 'single walled').

2 Mans tre sesong har jeg en marmot odyssey til, veier vel 2,2 kg, veldig romslig med fortelt men den blåste nesten bort på noen topper i Hardanger-regionen - den har kun 2 kryssede stanger til innerteltet og en for forteltet.

Til Vinterbruk en TNF mountain 25, som har 5 stanger, 4 som krysser og 1 til fortelt, meget romslig, og svært vindstabilt, men tar 10 min å sette opp. Veier dessuten nærmere 5 kg - neppe noen solo telt. Har ikke brukt den enda.

Jeg ville satset kanskje på en 'single walled' ekspedisjons-telt fra e.g. Eureka, Bibler e.l., men det er klart du kan ikke ha både ventinalsjon, lett-vekts telt, og vindstabilitet i samme telt. Jeg har også lest veldig mye om kondensasjons-problemer med 'single walled' telter (særlig Mountain Hardwear EV-2). De veier da halparten av en vanlig ekspedisjons-telt...neppe til sommer bruk uansett...hope that helps... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på jakt etter ett tilsvarende telt, men har et tilleggskrav om at det skal være 100% selvstående. Noe som ofte utelukker store fortelt. De to teltene jeg har kommet frem til er Hilleberg Jannu eller et salewa sierra leone ultra som man kan få får under 3000 kr fra tyskland. Begge disse er relativt lette tomannstelt.

Ellers kan det nevnes at det er mange gode tråder omkring (vinter)telt her på forumet:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10452

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9907

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3574

Ettersom du er på jakt etter et stor fortelt kan det hende at tunneltelt er det beste, eller et kombinasjonstelt mellom kuppel og tunnel. F. eks. helsport svalbard. hilleberg har flere varianter innenfor lette tunneltelt.

Lykke til med jakten, si i fra hvis du finner et fantastisk telt eller et røverkjøp!

Hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Cho Oyo er et utrolig bra telt - men mangler fortelt. Der er selvsagt litt lite for 2.

Hei

Jeg har faktisk sett på dette teltet og det har scoret utrolig bra på forskjellige tester. Ikke bare fordi det er et ekstremtelt, men også for det fungerer bra om sommeren.

Har dere noen erfaringer med dette teltet? Positivt og negativt?

Takker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk desverre bare en overnatting i mitt nyinnkjøpte Cho Oyo i sommer.. :D:D

Det positive er at det er god høyde og forholdsvis god plass for EN person i teltet. Jeg måtte ta sidelomene av ReconPacken for at den skulle kunne lige ved siden av meg inne i teltet. Ettersom det ikke er innertelt er duken veldig stram, ingenting som henger ned og irriterer. Hadde ingen problemer med å sitte inne i teltet og koke mat. Hadde fint vær, men jeg tror dette teltet må være veldig stabilt når man bruker alle bardunene og laster stein/snø på stormmattene.

Det negative er at det ikke er myggnett i teltet. Her i Nord-Norge kan jo det bli en prøvelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du treng større telt enn Cho Oyo kan du jo vurdere Bergans Antarktis,

samme prinsipp, ein duk men det er større. Og med større telt kjem jo også meir vekt.

Eg har toduks versjonen av Antarktis, er kjempe fornøgd med det til no, sjølv om det ikkje

har fått dei heilt store prøvelsane i vinterstorm... Det er sjølvståande, men du må bardunere

for å strekke ut forteltet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du primært er ute etter et enmannstelt som til nøds kan brukes som tomannstelt er Exped Orion Extreme kanskje litt i største laget, siden det er god plass til to. Jeg la nettopp ut en utstyrsbeskrivelse av tomannsteltet her på forumet. Jeg kan anbefale dette teltet med god samvittighet..

Jeg kjøpte nettopp Bergans Cho Oyo, og testet det i natt på en vindutsatt odde i Bodø (ikke så vanskelig å finne :D ) Det gikk bærre godt! Teltet stod plantet på marken hele natten. Plassen for en pers er god, men det blir veldig "koselig" for to pers i teltet. Ligger man anføttes er det god nok plass til menneskene, men bagasjen må muligens bli igjen utenfor. Førsteinntrykket er veldig bra, men som allerede påpekt mangler myggnetting, og døra må forbli lukket hvis det er nedbør. Det er pro's & con's som alltid, men som et lett 1,5 manns telt i ekspedisjonsklassen veier pro's mer enn con's i dette tilfellet - etter min mening da :D

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cho Oyo er et telt jeg har blitt veldig glad i. Jeg får en god varm følelse når jeg tenker på det. Vindstabiliteten er veldig bra. Sov en natt i fjor i dreiende kulling - merket ingenting til det. Teltet stod som en påle. Når det er -20 kan det bli et snev av kondens inne i teltet, men det forsvinner fortere enn fort bare det blir litt varme i teltet- og da opp og ut og ikke som "regn". Jeg har ikke god nok kontroll over bensinbrenneren min, så det har jeg ikke brukt inne i teltet. Gass går fint - det var det jeg brukte i -20 (kanskje ikke ideelt - men bare man får fyr så blir det varmt nok til at effektiviteten går opp). Jeg vet at andre fyrer med bensin inne i teltet...som burde gå: det er høyt under taket.

Om sommeren og i regn har jeg ikke hatt noen problemer med teltet - men det mangler myggnetting.....noe som ikke var noe problem for meg, da det ikke var så varmt at jeg måtte ha åpent telt.

Med samboeren går det bra å være to - men man bør skifte på å være den som "gjør noe". To personer som romsterer rundt blir fort trangt.

Den eneste gangen teltet skuffet var da jeg vinterstid lå i det med en som insisterte på å ha døren litt åpen for å unngå kondens - da ble det faktisk like mye kondens som i et vanlig telt....

Teltet er lite: perfekt for en, og en luksuriøs nødløsning for to - men bra for to personer som vet hva de går til, og ikke er for opptatt av å gjøre ting på sin måte.

Døren åpnes slik at den er festet i bunnen. Dette var uvant til å begynne med, men nå synes jeg det er en fortreffelig idee. Det kan komme litt snø ovenfra når man åpner døren...men det er også lettere å få det ut. Det er godt å sitte med døren over knærne når man fyrer med bensin-brenneren ute. Snøen som kommer inn får man ut ved å løfte døren...

Negativt:

-Den ene av de to "telt-påle-pølsene" er todelt. Åpningen på toppen kunne ha vært bedre markert - men det har ikke vært et praktisk problem...men ideelt sett burde den ha fått en liten fargemarkering.

-Liten plass for 2 med masse baggasje.

Ønske til Bergans:

- Clip-on yttertelt/"gapahuk". Type duk som trekkes over fronten av teltet - slik at vinterfyring kan gjøres tryggere samt et sted å legge baggasje. Utfordringen er å få det vindstabilt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Noen som har kjennskap til dette teltet? Jeg lurer på å anskaffe meg det. Det skal brukes til turer med 1-2 voksne, avogtil ei liten jente også (4 år). Det skal kunne brukes hele året, både på høyfjellet om vinteren, og om sommeren i skogen.

Jeg har kommet til følgende fordeler og ulemper (ut fra det jeg kan tenke meg ved å se på teltet i butikken, og snakket med de som jobber der)

Fordeler:

-Lav vekt (ca 3,7 kg?) Jeg vet det finnes lettere 2-mannstelt, men med tanke på at dette teltet skal kunne brukes om vinteren, og tross alt har 5 stenger, syns jeg ikke det er så tungt likevel.

- Store luftemuligheter (blant annet i taket kan det åpnes opp 2 luker, også på ytterteltet)

- 2 innganger (selv om den ene inngangen ikke gir plass til noe bagasje, kanskje et par sko?)

- Tåler mye vær og vind

- Står kun vha 2 stenger (så hvis det knekker en stang, skal det gå greit, med mindre det blåser småjævler ute)

- For å være et 2-mannstelt virker det stort. (2 voksne og en 4-åring går greit?)

- God takhøyde, samt lite skrånende teltvegger, altså stort volum.

Ulemper:

- Lite fortelt? (ser ut som det er stort nok til 2 sekker, men jeg er nok ganske bortskjemt på dette punktet, siden jeg har brukt Alpa Mayo og Dovrefjell en del) Jeg liker at forteltet er stort nok til å kunne koke mat i også.

- Mangler stormmatter. (meningene om dette er jo mange, men som sagt, jeg har brukt mest Helsporttelt, og de har jo stormmatter)

Hvis det er noen som har prøvd dette teltet, er jeg takknemlig for alle kommentarer som måtte komme. Det jeg lurer mest på er de manglende stormmattene. Er det virkelig nødvendig? Jeg vet jo det er mulig å få sydd på, men det koster vel noen tusen?

Jeg må legge til at jeg tidligere lurte på å kjøpe Helsport Trollspiret, men dette teltet har vel et fortelt med plass til omtrent ingenting+ Altså uaktuelt for min del.

Prisen for Marmot Thor 2P er ca 5500, det synes jeg det er verdt hvis det kan brukes slik jeg har tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.