Gå til innhold
  • Bli medlem

Klær på kroppen i soveposen


construct

Anbefalte innlegg

La meg gjette, du er født 2.juledag 1979 og bananer er det beste du vet ? :roll:

For de med mye hår på kroppen stemmer det sikkert. :evil:

Du har ikke så mye peiling på det du snakker om. Men stor i kjeften er du. Jeg trodde de fleste var kjent med at det er en dårlig deal å ligge med masse klær i soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det var ikke et tulleinnlegg, (moderert) . Det er et faktum at varmen i mange soveposer er basert på kroppsvarme (aner ikke hvordan fysikken fungerer, men sånn er det). Når man da har klær og mindre kroppsvarme kommer direkte i posen, blir det kaldere. Jeg har aldri hatt det så varmt i posen som den natten jeg ga opp å ha på en haug av klær, og tok av meg til bokseren.

Jeg tviler ikke på at du hadde det godt og varmt, sov som en stein og våknet uthvilt og klar for en ny dag.

Legge seg oppå en haug av klær, sier du? Hvis underlaget ikke holder mål, forsvinner mye varme der. Soveposen klemmes flat under kroppen, uansett hvor god den er. Legge seg på en haug av klær er sannsynligvis veldig, veldig lurt hvis man ikke har et svært godt underlag (helst to underlag om vinteren). Å prioritere forbedring av underlaget betyr at du forbedrer isolasjonen drastisk der soveposen ikke virker (klemt flat mot underlaget), men stoler på at posen er varm nok på oversiden. I ditt eksempel var det helt klart en veldig riktig og god vurdering!

Litt fysikk: Stillestående luft (fanget i klær eller sovepose) er en veldig god isolator. Å kle på seg mer tøy reduserer varmetapet til omgivelsene. Flere lag = tykkere = bedre isolering. Dette gjelder både i og utenfor soveposen.

Men det er mer enn mengden klær i soveposen som avgjør om komforten er på topp. For eksempel er det dumt å være klam og fuktig (dårlig komfort i seg selv, og gir i tillegg økt varmetap/dårligere isolasjon). Underlaget må holde mål (kjempeviktig!). Å kle på seg for mye er er en dårlig ide, da er man for varm første del av natten, og man svetter og blir fuktig. I siste del av natten er varmeproduksjonen lavere (middagen fordøyd) og temperaturen lavest. Da kan fuktige klær gi dårlig komfort.

Et enkelt eksperiment: Legg deg ut med GODE underlag i sovepose og bokser, i stadig lavere temperaturer. Før eller senere vil du oppleve at soveposen ikke klarer å holde deg varm. DA kan du ta på ulltrøya di, og filosofere litt over "lite klær er varmere"-teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hev aldri vori so varm som eg var daa eg ikkje hadde paa meg noko under Bussarongen. Ein lyt hava korkje sokkar under skoa eller noko under buksa. Det er det varmaste det. Ein bør ikkje hava paa seg noko under teltet; gløm sovepaasan, det er varmast utan han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å være varm når man kryper inn i poen. Jeg har alltid på meg en tynn kortermet termotrøye. Den holder skuldrene varmt. Jeg synes det er ubehagelig å bruke soveposens krave og selv om jeg bruker den, kommer det inn en del kaldt luft. Så en trøye brukes alltid når det er kaldt. Når jeg fryser på beina, tar jeg på sokker og det hjelper enormt. Det kan muligens også skyldes at huden reagerer litt på ull. Ved kaldt vær tar jeg på stilongs og langermet trøye. Jeg bruker også soveposens hette ofte og når det fortsatt er kaldt, bruker jeg lue i tillegg.

En gang har jeg satt opp teltet på isen (kan ikke anbefales). Jeg hadde bare 1 liggeunderlag. Det var ikke mulig å få det varmt i vinterposen med ull undertøy. Har da tatt på meg den forete kjeledressen som skulle brukes til isfiske neste dag og brukte den i soveposen. Husker ikke om soveposen fortsatt kunne lukkes. Men da ble det behagelig varmt resten av natta.

Det er lag med stillestående luft som isolerer, det gjelder både for hus, for dyr med pels og for mennesker med klær/sovepose. Luftlaget i soveposen, beveger seg hver gan man snur seg. Undertøy mot kroppen gjør at det innerste laget ikke beveger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nettstedet naturtips.no hevder de følgende:

De sier at man ikke skal ha på seg for mye klær. Hva er for mye klær?

Enn venn sa til meg at et tynt lag med ull var akkurat passe. Om man har på mer blir man kaldere. Jeg klarer ikke forstå dette.

Jeg ser for meg at så lenge du fyller ut tomrommet i soveposen med materiale som ull eller fleece må jo dette gjøre den samme jobben som soveposen med å holde på varmen. Med mindre man har på seg så mye klær at de presser mot posen, og dermed reduserer posens volum, kan jeg ikke forstå at man skal bli kaldere.

Enig.

Ang. naturtips.no :

"Soveposen produserer ikke varme, den isolerer og holder på den varmen du produserer. Dersom du har for mye klær på deg vil soveposens effekt reduseres."

- Det er jo akkurat samme måte klær fungerer på. De produserer heller ikke indre kinetisk energi til molekylene i lufta. De reflekterer og holder også på kroppsvarmen.

Folk har ofte et litt merkelig syn på "varme" og "kulde".

Det er ikke forskjell på "varme" og "kulde". Det er akkurat det samme, "kulde" er bare mindre mengde med "varme". Det ville vært mer korrekt å omtale det som høy eller lav temperatur. Celsius og Fahrenheit er bare laget for å gjøre det enklere for oss dumme mennesker. Stem på Kelvin :roll:

Folk sier ofte, dersom noen åpner et vindu/en dør på vinteren, "ikke slipp inn kulda". Det som faktisk skjer er at "varmen" (indre kinetisk energi i molekylene) går ut/overføres til et system med mindre indre kinetisk energi "kulde". Dette støttes av termofysikkens 2. lov.

Jeg klarer ikke å se hvordan soveposens effekt vil reduseres. To soveposer er varmere enn en og (tørre) klær pluss sovepose er varmere enn kun sovepose. Dette gjelder uansett hvor godt den reflekterer og holder på varmen. Ja, klærne gjør noe av "jobben" til soveposen, men det nedsetter ikke soveposens isolasjonsevne. Hvis man skal komme med en såpass absurd påstand som strider mot all oppfatning av fysikkens lover bør man kunne bevise det. Med mindre de kan det eller at det her er snakk om en sovepose hvor det ikke er konstant trykk vil jeg ikke ta det seriøst.

Når det gjelder genser på utsiden... De fleste gensere puster bedre enn en gjennomsnittlig sovepose, derfor ville jeg hatt den inni posen, pusting er viktigst lengst inn mot kroppen tettere lag kan man ha ytterst i systemet.

I praksis:

Superundertøy, varmelag ((primaloft el.l.) på netter med ekstra lav temp.), god vinterpose og ytterst bivi bag med alu. FTW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt forsøk på å forklare en veldig enkel ting:

Om du har på deg for mye klær vil din kroppsvarme ikke varme opp den indre delen av soveposen. Det innebærer at det kommer kald luft på innsiden av soveposen. Effekten er et du ligger i kald luft og ikke lenger har (så mye) glede av soveposens isolerende egenskaper!

De som tenker isolering av kjeller: Tenk deg at du har en kald, uisolert kjeller. Du må bruke masse energi for å varme opp kjellerstuen. Tenk deg så at du etterisolerer, men slår av varmen. Kjelleren er nå isolert med de mest moderne matter, men ganske kald. Tenk deg så at du setter på en energikilde midt inne i kjelleren. Det blir varmt akkurat rundt energikilden, men ikke langt unna er det fremdeles kaldt. Når du beveger deg mot kjellerveggen fryser du. Men - om du tenker deg at vamekilden hadde stått i et mindre rom så hadde du varmet opp de indre delen av isolasjonen, og kuldebroen ville vært brutt. DA vil du oppleve at det hadde blitt lunt og blir varmt i kjelleren.

Soveposen fungerer på samme måten. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har på deg for mye klær vil din kroppsvarme ikke varme opp den indre delen av soveposen. Det innebærer at det kommer kald luft på innsiden av soveposen. Effekten er et du ligger i kald luft og ikke lenger har (så mye) glede av soveposens isolerende egenskaper!

Rent termisk viker denne forklaringen feil. Hvis du ikke varmer opp soveposen fordi du har klær på deg betyr at lite av varmen din slipper ut gjennom klærne. Altså beholder du varmen selv.

Det er ikke et mål å holde soveposen varm, men å holde seg selv varm.

Enkel isolasjonsteori: Huden har temperatur på >30C. Soveposens utside har litt høyere temperatur enn omgivelsene. Jo tykkere lag med isolasjon det er mellom hud og ytterside av sovepose, desto langsommere blir varmeenergien ledet bort fra kroppen.

Noen faktorer som ødelegger for isolasjonen:

- Fuktighet reduserer isolasjonsevnen

- Fuktighet krever varme fra kroppen for å fordampe (har egentlig ikke noe med isolasonen å gjøre i seg selv, men har stor virkning)

- For god plass i soveposen fører til luft som beveger seg fritt inni soveposen (konveksjon). Dette leder varme mer enn luft som er 'fanget' av dun/ull/kunstfiber.

- Stor åpning i hodeenden slipper ut oppvarmet luft. Dette gjelder særlig dersom soveposen er vid hele veien.

- For trang sovepose klemmer sammen isolasjonen flere steder og lager kuldebroer.

Et triks for å få opp varmen hvis man våkner i posen om natten og fryser er å begynne å rotere inni soveposen en liten stund. Dette er ganske slitsomt og kroppen begynner å produsere mer varme igjen. En sovepose holder meget godt på varmen sammenlignet med de klærne man har på seg når man er ute og går så det sier seg selv at litt aktivitet inni soveposen (rotasjon altså :roll: ) kan hjelpe godt på å få opp varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har ofte et litt merkelig syn på "varme" og "kulde".

Det er ikke forskjell på "varme" og "kulde". Det er akkurat det samme, "kulde" er bare mindre mengde med "varme". Det ville vært mer korrekt å omtale det som høy eller lav temperatur. Celsius og Fahrenheit er bare laget for å gjøre det enklere for oss dumme mennesker. Stem på Kelvin :D

Stemmer det :D

ºC er tull, men det er innført av hensyn til den lågeste fellesnevner.

Altså, varme er rørelse i molekylene, og det begynner ved -273ºC — eller 0 ºKelvin

Kelvin er tingen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ºC er tull, men det er innført av hensyn til den lågest fellesnevner.

Er ºC tull?

For de fleste praktiske formål for folk flest er C mye mer nyttig enn Kelvin. Det spiller stort sett mye mer rolle når vannet fryser og koker enn hvor temperaturen ligger relativt til det absolutte nullpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men farenheit da.. Vi tar utgangspunkt i det kaldeste vi tror det går ann at det blir i naturen, og kaller det 0. Også tar vi utgangspunkt i det varmeste vi tror det kan bli, og kaller det 100. Kelvin er ok, men ser ikke problemet med celcius.

Men over til argumentet med varmekilden som føles varmere dersom den står i et mindre rom; JA mindre ytre areal vil føre til mindre varmetap. Men er soveposen din mindre når du ikke har på klær inni enn når du har det? Trekker du sammen soveposen og stapper den under deg så den ikke blir så stor i ytre areal? Det vil aldri bli kaldere av å ha større isolasjonstykkelse, men om du komprimerer isolasjonen leder den varme bedre.

Jeg støtter meg til antakelsen til "lagfører" om at soveposen er isotropsik, bra med litt humor :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men over til argumentet med varmekilden som føles varmere dersom den står i et mindre rom; JA mindre ytre areal vil føre til mindre varmetap. Men er soveposen din mindre når du ikke har på klær inni enn når du har det? Trekker du sammen soveposen og stapper den under deg så den ikke blir så stor i ytre areal? Det vil aldri bli kaldere av å ha større isolasjonstykkelse, men om du komprimerer isolasjonen leder den varme bedre.

Altså: Det er ikke snakk om mindre og større areal. Det er snakk om den tilgjengelige varmekilden (kroppsvarmen) og nødvendigheten av å varme opp den indre delen av isolasjonen (soveposen) for å få isloasjonen til å gjøre fylle sitt formål; Å være isolasjon, en temperatursperre. Er hele isolasjonen kald fungerer den ikke som isolasjon, da blir den bare et materiale som leder varme litt dårligere enn andre.

Det du sier om at en komprimert isolasjon leder varme bedre blir jo litt tøysete, men det er kanskje meningen? En komprimert isolasjon fungerer ikke, det er luften i isolasjonen som isolerer, ikke isolasjonsmaterialet i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har på deg for mye klær vil din kroppsvarme ikke varme opp den indre delen av soveposen. Det innebærer at det kommer kald luft på innsiden av soveposen. Effekten er et du ligger i kald luft og ikke lenger har (så mye) glede av soveposens isolerende egenskaper!

Så du mener at dersom jeg tar på meg en jakke fra Mammut laget av MTI (som forøvrig er samme fyllstoff som benyttes i de fleste syntetiske Ajungilak poser) blir jeg kaldere?

Dette ser jeg på som en forbedring på linje med å gå til en tykkere pose kontra en noe tynnere.

Det blir i følge deg ikke varmere med en ekstra sovepose inni heller kanskje??

Det har nemlig en utrolig god effekt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at dersom jeg tar på meg en jakke fra Mammut laget av MTI (som forøvrig er samme fyllstoff som benyttes i de fleste syntetiske Ajungilak poser) blir jeg kaldere?

Dette ser jeg på som en forbedring på linje med å gå til en tykkere pose kontra en noe tynnere.

Det blir i følge deg ikke varmere med en ekstra sovepose inni heller kanskje??

Det har nemlig en utrolig god effekt :lol:

Joda det har en fin effekt å ha en sovepose innenfor den andre soveposen dersom det er kaldt. Det har jeg skrevet om tidligere her på tråden. Ved å ha på seg en skikkelig dun/syntetjakke, ditto bukse og sokker på beina oppnår du samme effekt. Det blir bra saker, varmt og godt, og du har ingen kroppsdeler i en kald del av soveposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref mor 10's analogi med isolering av kjeller, ett ekstra kleslag skulle dermed kunne kalles "etter-/tilleggsisolering". Stemmer mor10's resonnement bør Glava vurdere andre inntektsområder :D :

http://www.glava.no/etterisolasjonsberegning/index.htm

Hmm det ser ut til at jeg kommer til å få en heltids sysselsetting med å forsvare mine soveposesynspunkter. :D:D

Altså: Ekstra isolasjon er bra. Etterisolering er bra. Tykk sovepose er bra. Tynn sovepose og tre lag med bomull og skallklær er å lage problemer for seg selv. Kjøp en skikkelig pose, evt to poser utenpå hverandre, kle av deg på kroppen og ta på deg en lue. Sov godt. :lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til mor10

He he, trådstarter ønsket jo en liten meningsutveksling... og saker med soverposer involvert skal man ikke ta for lett på.

Fridtjof Nansen til Hjalmar Johansen på nyttårsaften etter at de hadde delt sovepose i et halvt år: "Nu tror jeg De kan si du til meg, Johansen ..."

God jul a'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det har en fin effekt å ha en sovepose innenfor den andre soveposen dersom det er kaldt. Det har jeg skrevet om tidligere her på tråden. Ved å ha på seg en skikkelig dun/syntetjakke, ditto bukse og sokker på beina oppnår du samme effekt. Det blir bra saker, varmt og godt, og du har ingen kroppsdeler i en kald del av soveposen.

Ok, dette var interessant - la meg kverrulere litt videre på dette:

1. Dersom jeg legger opptil flere MTI jakker rundt meg på forskjellige steder i soveposen - hjelper ikke det da?

2. Eller motsatt om jeg klipper opp en sovepose i ... feks 5 biter og stapper de rundt meg i posen - da hjelper det ikke?? Hva med 4? 3? 2? :lol: NB: Forsøker ikke å være morsom, jeg går banalt til verks for å illustrere et poeng.

3. I mine øyne blir det snodig at noen kan mene at å ha på seg en 'skikkelig dunjakke' hjelper, og samtidig påstå at 'for mye klær' ikke gjør det.... ?

4. Hvilke klær blir ikke 'bra saker', varmt og godt? Hvis du skal begynne å sortere klær nå imøteser jeg en liste over bra/dårlige klær.

5. Kan du definere for oss hva (som etter din mening) er 'for mye' klær?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette var interessant - la meg kverrulere litt videre på dette:

1. Dersom jeg legger opptil flere MTI jakker rundt meg på forskjellige steder i soveposen - hjelper ikke det da?

2. Eller motsatt om jeg klipper opp en sovepose i ... feks 5 biter og stapper de rundt meg i posen - da hjelper det ikke?? Hva med 4? 3? 2? :D NB: Forsøker ikke å være morsom, jeg går banalt til verks for å illustrere et poeng.

3. I mine øyne blir det snodig at noen kan mene at å ha på seg en 'skikkelig dunjakke' hjelper, og samtidig påstå at 'for mye klær' ikke gjør det.... ?

4. Hvilke klær blir ikke 'bra saker', varmt og godt? Hvis du skal begynne å sortere klær nå imøteser jeg en liste over bra/dårlige klær.

5. Kan du definere for oss hva (som etter din mening) er 'for mye' klær?

Mvh

Dersom du er veldig usikker på dette synes jeg du skal prøve deg frem med ulike typer poser i ulike typer temperaturer.

Skal prøve å svare på spørsmålene dine:

1. Ja det hjelper godt. Effekten blir lik som om du hadde hatt en innersovepose.

2. Prøv gjerne dette - jeg tror det fungerer fint! Effekt som i pkt 1-

3. Forskjellen er at dersom du dekker kroppen med en dunjakke el lign så fungerer dette som en innersovepose. = isolasjon

4. Klær med volum som gjør at de inneholder mye stillestående luft = isolasjon

5. For mye klær:

a. Så mye klær at det blir så trangt i posen at isolasjonen presses sammen

b. Så mye klær at kroppsvarmen ikke varmer opp den innerste delen av soveposen.

Skal prøve å forklare mitt synspunkt på en annen måte:

Du vet jo at du skal ha på deg ull istedet for bomull? Og at du har på deg ull innerst mot kroppen? Grunnen er ikke at ull er så mye varmere, men at ullprodukter inneholder mer luft som isolerer mot varmetap. Ofte kan man tenke seg at flere plagg er meget bedre enn få plagg. 4 gensere innenfor dunjakken - og fremdeles kjølig?? Har du da prøvd å ta en tykkere dunjakke og så ta på to tynne ullplagg under? Konge! Samme sak med sovepose. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget må vel være at for å få det varmt i posen må den varmen du produserer nå selve fyllet i posen.

Hvis den gjør det spiller det liten rolle hva du har på deg.

Dersom varmen du produserer ikke når posen, har du for mye på deg og blir kald.

Ligger med ullundertøyet på, trekker buksen ned til anklene og trøyen opp rundt halsen. Trøyen tetter godt rundt hode/hals og buksen klumper seg rundt beina. Lett å regulere av og på med klær, uten å åpne soveposen.

Går alltid tur for å få varme i skrotten før jeg legger meg i posen vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er veldig usikker på dette synes jeg du skal prøve deg frem med ulike typer poser i ulike typer temperaturer.

Skal prøve å svare på spørsmålene dine:

1. Ja det hjelper godt. Effekten blir lik som om du hadde hatt en innersovepose.

2. Prøv gjerne dette - jeg tror det fungerer fint! Effekt som i pkt 1-

3. Forskjellen er at dersom du dekker kroppen med en dunjakke el lign så fungerer dette som en innersovepose. = isolasjon

4. Klær med volum som gjør at de inneholder mye stillestående luft = isolasjon

5. For mye klær:

a. Så mye klær at det blir så trangt i posen at isolasjonen presses sammen

b. Så mye klær at kroppsvarmen ikke varmer opp den innerste delen av soveposen.

Skal prøve å forklare mitt synspunkt på en annen måte:

Du vet jo at du skal ha på deg ull istedet for bomull? Og at du har på deg ull innerst mot kroppen? Grunnen er ikke at ull er så mye varmere, men at ullprodukter inneholder mer luft som isolerer mot varmetap. Ofte kan man tenke seg at flere plagg er meget bedre enn få plagg. 4 gensere innenfor dunjakken - og fremdeles kjølig?? Har du da prøvd å ta en tykkere dunjakke og så ta på to tynne ullplagg under? Konge! Samme sak med sovepose. :lol:

mor10, jeg er ikke usikker på dette overhodet. Jeg har prøvd meg frem under åpen himmel utallige ganger i -20 grader C pluss sterk vind, og har nok erfaring med forskjellige kombinasjoner på det punktet til å sterkt betvile dine påstander. Ut i fra mine erfaringer blir utsagnene dine en selvmotsigelse.

Hele tiden bringer du inn nye momenter, først var det for mye klær dumt, så er tykk dun bra, nå er det klær med volum faktisk.

Klær med mindre 'volum' isolerer altså ikke i følge deg?

Hvor går grensen, kan du forklare oss det?

Alle klær isolerer i mer eller mindre grad - selv om det ikke er ull.

Ang. isolasjonen presses sammen: Du har et lite poeng i det, men du tror vel ikke at det er noen som kler på seg så mye at de nærmest ikke får plass i posen? Da snakker vi i så tilfelle om to forskjellige scenario, og jeg tror ikke det er angående en slik situasjon trådstarter etterspør svar.

Dersom jeg fryser i posen vinterstid kler jeg på meg mer (isolasjon med luft) og blir varmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: Det er ikke snakk om mindre og større areal. Det er snakk om den tilgjengelige varmekilden (kroppsvarmen) og nødvendigheten av å varme opp den indre delen av isolasjonen (soveposen) for å få isloasjonen til å gjøre fylle sitt formål; Å være isolasjon, en temperatursperre. Er hele isolasjonen kald fungerer den ikke som isolasjon, da blir den bare et materiale som leder varme litt dårligere enn andre.

Det du sier om at en komprimert isolasjon leder varme bedre blir jo litt tøysete, men det er kanskje meningen? En komprimert isolasjon fungerer ikke, det er luften i isolasjonen som isolerer, ikke isolasjonsmaterialet i seg selv.

Mor10 skriver at uoppvarmet isolasjon ikke isolerer. Dette kan på sett å vis stemme i det samme du går ned i posen da soveposen vil suge energi fra kroppen for å varme opp det innerste laget. Men så det er sagt hvis du har på deg så mye klær at soveposen ikke blir varmet opp av kroppen, altså holder samme temp som omgivelsene (ser at dette er umulig) vil du stengt talt ikke trenge soveposen da ingen varme slipper ut av klærne. evnen et materieale har til å isolere påvirkes ikke av hvilke tempratur det har (så lenge det ikke smelter, eller endrer struktur av sterk varme) Sett at du lå dypfryst i soveposen en varm sommerdag ville soveposen like godt hidret at du tinte som at du fryser ihjel om vintern.

Jo lavere temperatur soveposen holder på utsiden når du ligger inne i den jo bedre isolerer den. Det er dette som gir opphavet til dampsperre. Dette fordi kombinasjonen av veldig kaldt vær og god isolasjon flytter frysepunktet innover i soveposen slik at fuktighet fryser til is inne i posen.

Og som flere komenterer. Dun kontra andre volumøse plagg. Dun jakka er det plagget jeg har som har størst volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har på deg så mye klær at soveposen ikke blir varmet opp av kroppen, altså holder samme temp som omgivelsene (ser at dette er umulig) vil du stengt talt ikke trenge soveposen da ingen varme slipper ut av klærne.

Nettopp!

evnen et materieale har til å isolere påvirkes ikke av hvilke tempratur det har (så lenge det ikke smelter, eller endrer struktur av sterk varme)

Korrekt, og ikke noe unntak jeg kan se her annet enn ørliten variasjon i evt. trykkforskjeller utside/innside av pose. Hvis man velger å tro på termofysikkens lover selvsagt. Eller man kan gå rundt og finne på sine egne lover :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote="mor10"

Mor10 skriver at uoppvarmet isolasjon ikke isolerer. Dette kan på sett å vis stemme i det samme du går ned i posen da soveposen vil suge energi fra kroppen for å varme opp det innerste laget. Men så det er sagt hvis du har på deg så mye klær at soveposen ikke blir varmet opp av kroppen, altså holder samme temp som omgivelsene (ser at dette er umulig) vil du stengt talt ikke trenge soveposen da ingen varme slipper ut av klærne.

Jeg er nesten enig med deg: Poenget er ikke at ikke vil trenge soveposen, men at du ikke har noen glede av den. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten enig med deg: Poenget er ikke at ikke vil trenge soveposen, men at du ikke har noen glede av den. :lol:

Poenget er ikke at innersiden av soveposen skal være varm, men at innersiden av det du har mot kroppen (dvs innsiden av klærne du har på) er varmt.

Det er riktig at hvis du har mer klær på blir innertrekket i soveposen litt kaldere. Men samtidig blir det varmere på innsiden av klærne. Og dermed varmere kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.