Gå til innhold
  • Bli medlem

Det å fryse på beina....


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Planlegger topptur i januar med overnatting og er skeptisk til fottøyet dersom det blir svært mange blå......Har et par Crispi 75mm skistøvler som nok kunne vært mer romslige. Er det noen på Fjellforum som har noen "kjerringråd" eller tips om hvordan man kan unngå å fryse seg fordervet!! :lol: Ingen spøk det å fryse på beina langt oppe i fjellet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Antifotsvette krem, spray..

-ullsåle

-gamasjer som dekker skoa godt. Legg inn ull under gamasjene. Gjerne snitt opp en gammel ullgenser og legg inn som et ekstra lag i gamasjene.

Mange synes dampsperre funker bra, men har ikke prøvd det selv.

Det beste er selvfølgelig romslige sko med ekstra sokker og en god ullsåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om skoene dine er for små med sokker + ullsokker kan en løsning være å droppe det ene paret. Det er viktig med varm luft i skoene for at føttene skal holde varmen. På langrennski og konkurranser er det mange sombruker skoovertrekk til skiskoene sine. en løsning kan kanskje være å få tak i et slikt par som er store i størrelsen og dermed passer utenpå fjellskisko.

http://www.oslosportslager.no/product/8074/2791/405402/Salomon_Overboot_Carbon_Pro_-_skoovertrekk.html

Forsvarets fotposer passer også sammen med bindingene til forsvaret så kanskje de kan gå med 75mm også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryse på beina er ikke noe særlig nei! Ullsåler og ta med nok sokker slik at du kan bytte til tørre litt oftere en du pleier. Supergamasjer a la berghaus Yeti kan hjelpe. Det hjelpte ihvertfall meg før når skoa var litt trange.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange begynner å fryse på beina selv om de har bra skotøy. Problemet er at andre deler av kroppen fryser f.eks hodet. For å kompensere for dette blir deler av kroppen nedprioriert f.eks beina og man kjenner at beina blir kalde (selv om man fryser på beina så kan problemt være et annet sted på kroppen) Å kle seg skikkelig+være oppmerksom på "glipper" mellom klærne/dra lua godt ned o.l. Men hvis skoene er for litt for snaue så vil man kanskje fryse uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Erfaring med å snøre skoene skikkelig løst. På kanten til at jeg får gnagsår av glipping. Sko med 75 mm såle er relativt stive slik at foten får lite bevegelse og dermed lite blodgjennomstrøning. Gode sokker og løse sko har fungert for meg så lenge jeg beveger meg, men blir fort veldig kald når en skal slå leir.

Har vurdert å lage meg noen skoposer som er foret som jeg kan bruke når jeg har på skiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ser det er snakk om overnatting har jeg et godt råd:

Kjøp biuvakksko!

Når du slår leir for kvelden skifter du umidelbart fra skisko til biuvakksko og tørre sokker. De andre sokkene tørkes på kropp. Biuvakkskoene kan fint brukes både ute i snøen og inne i teltet. De er etter min mening uvurderlige på vinterturer med overnatting. Skiskoene suger varmen rett ut av føttene hvis du ikke får dem av.

Når du starter å gå med skistøvler neste dag vil du stort sett fort få varmen.

Problemet med kalde føtter oppstår stort sett når du står stille og ikke så lenge du er i bevegelse.

Hvis problemet er at det er for kaldt under marsj bør du vurdere heldekkende gamasjer som er foret (foreslått lenger opp) eller varmere skistøvler.

Både Helsport og Ajungilak har fine Biuvakk sko med kunstfyll som tåler juling og vann overraskende bra. Alternativt finnes det dunsokker, men disse er gjerne ikke så robuste og mest for bruk i soveposen (ikke dumt det heller).

Det ideelle produktet må være denne kombinasjonen av dunsokker og yttershell fra feathered friends: http://www.featheredfriends.com/accessoriesProductDetails.aspx?ProductID=3&CatID=4&ProductName=Down%20Booties&SubCatID=34

Hvis du fortsatt er kald på tærne når du kryper ned i posen bør du koke opp vann i en drikkeflaske, putt dennei en ullsokk og legg den nederst rundt føttene.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Store nok sko, helst plass til to par sokker + ullsåle

- Sokker av ull, ikke alskens kunstfiber og i alle fall ikke bomull.

- Fotposer på beina i alle pauser og i leiren.

- Sørg for at skoa ikke fryser om natta, dypfryste sko om morgenen er dårlig start på dagen.

- Legg noe under skoa i pausene,spade, ski etc, snøen suger varme.

- Bruk varm lue.

- Unngå å bli våt, bruk gamasjer og impregner skoa. Børst snøen av skoa i pausene.

- Skift til tørre sokker.

- Som leirsko kan nesnalobber med fotpose utenpå anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips er å sy deg noen fotposer selv. Det er ikke spesielt vanskelig, men det kan være kjekt å lete litt rundt på internett og se om du finner noen bilder eller tegninger å se etter. De kan se ut som disse - http://www.landro.no/images/FOTPOSER.jpg - men ikke nødvendigvis så avanserte. Det holder med å klippe opp tre stoffbiter å sette de sammen. Vil du har enda mer varme kan du også lage et par fleeceposer for å ha på innsiden. Pass på at du bruker et kraftig stoff, så holder de lenge også.

Fordelen med slike fotposer i forhold til forsvarets er at du kan ta disse på utenpå skoene. Med wire-binding kan du også gå på ski med fotposene på skoene. Hvis du er oppfinnsom kan du sikkert få til å bruke de sammen med Super Telemark eller NNN bindinger også.

Selv om du bare har et ekstra lag med stoff rundt føttene hjelper dette mye. Du får et ekstra luftlag rundt skoene så mer varme går til å holde deg varm og mindre går til å varme opp omgivelsene (lite merkbart for omgivelsene, stor forskjell for deg!:arrow:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har for trange sko, kjøp noen nye. 1000-2000 kr. er billig i forhold til forfrysning som varer livet ut. Hadde en kamerat i militæret som fikk brune frostflekker under beinet på øvelse. Knipset på dem så var det som glass. Han har vært kald på beina i 25 år siden.

Mange gode tips her. ta med et ekstra par såler så du kan bytte hvis de blir fuktige. Det er ull som gjelder, både i såle og sokker. Ei lita sitteplate som en kan stå på isolerer litt ekstra. Gamasjer luner godt.

Et tips litt på siden ; Da jeg var i militæret skulle det utføres fotkontroll 1 eller 2 ganger i døgnet når vi var på øvelse vinterstid. Hadde det blitt utført hadde min kamerat ikke ødelagt beina sine. Hvis dere er en gjeng er det en god ide og ha at alle SKAL få føttene inspisert dersom det er kaldt. Det tar bare 3-4 minutter men kan virkelig lønne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.featheredfriends.com/accessoriesProductDetails.aspx?ProductID=3&CatID=4&ProductName=Down%20Booties&SubCatID=34

Noen som har erfaring med disse?

Så jo veldig fine ut som leirsko, og med lav dollarkurs blir det ikke gæli pris heller.

Jeg bruker 44 i skostørrelse og da står vel valget mellom, Size: L (10 - 12) Eller Size: XL (12 - 14) Hmm noen gode tips her?

KJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det nevnes mye om at skoene ikke skal fryse til neste dag, et råd for å unngå dette er å sette te-lys nedi. 1telys varmer ca like mye som et menneske og tørker derfor skoene, i tilegg til at de holder seg varme mens lyset brenner, og ikke fryser. Pass på at flammen plasseres under åpningen slik at du unngår å få vrista full av "fordampet" talg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det nevnes mye om at skoene ikke skal fryse til neste dag, et råd for å unngå dette er å sette te-lys nedi. 1telys varmer ca like mye som et menneske og tørker derfor skoene, i tilegg til at de holder seg varme mens lyset brenner, og ikke fryser. Pass på at flammen plasseres under åpningen slik at du unngår å få vrista full av "fordampet" talg

Har selv brukt dette mye med stor fornøyelse i flere år, inntil en natt jeg våknet av en sko i full fyr...

Telyset hadde "sprengt" seg selv og stearinen antennte hele skoen. Dermed satt jeg igjen godt til fjells med en fin fjellsko og en forkulla...

:twisted:

Det at telysene faktisk kan sprekke av seg selv gjør at jeg aldri bruker denne metoden lenger. og skulle jeg brukt den, hadde det vært under oppsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet at jeg fryser lett på bena. Tror det har noe med dårlig blodsirkulasjon eller noe. Dette problemet toppet seg da jeg kom i militæret og endte i garden. Stod mye i ro (vakt) i kulden. Prøvde alt fra store sko til flere par sokker, ullsåler, avispapir i bunnen av skoene (kjerringråd, sikkert bare tull). Men ingen ting hjalp nevneverdig. Så kom jeg over disse radiatorsålene:

http://www.ahandel.no/catalog/product_info.php?cPath=233_201&products_id=2751

Dette funker faktisk. Har hjulpet meg gjennom flere fjellturer.

De varer i 10-12 timer. Men når du føler at du ikke har bruk for den. Så legg varmeposene i en tett plastpose til neste gang du trenger dem. Da stopper varmeprossessen opp, og du kan få et par slike til å vare lenge. Vel anvendte penger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest UtPåTurOgAldriSUr

Gamasjer er allerede nevnt som bra alternativ.

Men: jeg har ofte problemer med at buksen blir våt under gamasjen, enten pga kondens (hvis det er kaldt) eller snø som smelter oppe rundt knærene (hvis det er midlt). Snøen smelter ofte der før man rekker å børste den vekk.

Jeg har Bergans gamasjer av dermisax (som skal være pustende og vanntett).

Antar at denne fuktigheten er en hovedkilde til kalde føtter. Har noen tips til hvordan å få den vekk?

Ellers så har jeg hørt et tips om å ta av seg skiskoene og bare gå med ørten par ullsokker rett i fotposene (som da ikke trenger å være foret eller å ha såle). Har ikke prøvd det, men det skulle være veldig varmt og behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde litt samme problemet.

Fikk fatt i noen Lundhags skisko med ullkartanker. Kjøpte dem brukt av en fyr (sko fra militæret??) Noen svære sko som skremmer livet av markaski-gåerne, men har ennå ikke vært kald på beina i dem.

Kan trygt anbefale dem.

http://shop.lundhags.se/672-17-64.html

Den professional high ligner litt, men selvsagt med 75 mm.

Ellers så husker jeg at Lidl solgte noen månesko for lang tid siden.

Disse brukte jeg ofte om kveldene rundt bålet på hytta. Ser for j.. ut de og, men fungerte som bare pokker. Veide max 1/2 kg paret, varme og (u)fine leirsko.

Ikke noe fancy greier...men det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om skoene dine er for små med sokker + ullsokker kan en løsning være å droppe det ene paret. Det er viktig med varm luft i skoene for at føttene skal holde varmen.

Absolutt Beste og billigste rådet her tror jeg....

Kan man ikke "leke" fritt med alle tærne inni støvlene vinterstid er de for trange...

Ullragger utenpå er jo et sikkerstikk, slik sikkert både du og jeg brukte utenpå langrennsstøvlene før i tida Atomsilda :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.