Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye bør en ha med på tur


kis

Anbefalte innlegg

ukes tur sept 08

Helsport telt 4kg

dun sovepose 1,5kg

liggeunderlag lite 150cm 0,2

sekk 2,5

stilongs 0,2

tynn genser 0,2

tykk genser 1

1.par sokker 0,2

boxer 0,2

primus plate 0,3

3x liten gass box 1

støvler,jakke bukse på

fjelllue 0,2

caps 0,2

bøff 0,1

ull hansker 0,1

finger vanter 0,1

grønne vind hansker 0,1

rull tau 0,3

fiske stang 1

gøtt

6-7 sluker

stekepanne 0,5

kjele 0,5

multiverktøy 0,2

kniv

hodelykt(nye batt) 0,1

redningspose mm 0,2

toalettsaker 0,1

håndkle 50x70 0,1

stropper støvler

never(opptenning) 0,1

tlf+ lader(9v batt) magasinet 0,1

30 skudd+ noen i bilen. 1

drikke system 02

kikkert 0,6

lite hoftebelte 0,2

flaske 0,1

toalettpapir 0,1

101 vilmarkstips 0,2

hagle 2,5

viltnett 0,1

div isboxer til mat/utstyr 0,1

2-telys.

kamera 0,2

Utstyr ca 20kg

mat

rett i koppen 7.stk 0,5

realmeal 3.stk( 2.reserve) 1,5

Fisk til mid 3.stk

ris/pasta 1+1 0,5

potetmos 2 0,5

havregrøt 7.stk morgen (hjemmelaget med kornblanding+tørrmelk) 1

risengrøt 7.stk kveld 1

salt,pepper,smør,mel(til fisk og brød),kanel,sukker 0,5

pølser/kjøtt,potet,sopp,løk,gullerot (til 2.middager) 200g kjøtt og pølse 1

rosiner,nøtter,sjokolade 1

7,5kg mat

Har jeg glemt noe,eller bør noe strykes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv laget en slik liste og kom frem til at flere ting vi begge har / hadde på våre lister bruker jeg aldri.

Og noen ting var kanskje litt tunge - kan du vurdere å kjøpe nye som er lettere?

Spesifikt:

* Kjele 0,5 kilo - det er en tung kjele! Bruker selv Trangias aluminium-kjeler - sleve kaffekjelen veier 102g

* Stekepanne - samme her, men skal du steke mye (fisk / rype - namnam) så kan en litt tykk-bunnet og tyngre enn typisk "stormkjøkken-lokk" være bedre og verdt vekta...

* Håndkle - 50x70 - skal du dusje på fjellet :roll: ? Et vått eller halv-vått frottéhåndkle blir TUNGT - mye mer enn 100 g! Selv bruker jeg et "travel towel" som jeg kjøpte på en reise-utstyrsbutikk på Gardemoen. Det kosta ca 200.- men det kan vris opp så mye at 95% av vannet forsvinner. Det er mye lettere og tar mindre plass enn et vanlig IKEA-håndkle. Finnes også på XXL, diverse koffert-butikker eller sikkert på nettet et eller annet sted.

* 101 villmarkstips - lær deg tipsene på forhånd og la boka ligge hjemme (eller i bilen). Gøy å eksperimentere før turen, bygger egen selvtillit og sparer deg 200g!

Mat

* poteter er tungt. Potetstappe er mye lettere, selv om man går lei fort.... Tenk i hvertfall over det.

* Telt - 4 kilo er mye vekt for et telt for en person. Kan du låne et lettere / mindre et?

Selv havner sekken min med mat på rundt 20 kilo for en uke - selv med mye mat og komfort.

(Dette er uten hagle og ammo)

En ting jeg lærte i sommer: alle de småtingene "som kan være greie å ha i tilfelle tilfelle..." tar mye vekt til sammen! Dette var ting som ekstra lipsyl, noen batteri til overs, en av grytene til stormkjøkkenet (bruker bare en) - den ekstra lua (kun en om gangen uansett) ekstra lommekniv, osv osv. Sist 4-dagers tur brukte jeg INGEN av disse - men de veide til sammen nesten et kilo!

Et tips som ikke nødvendigvis letter vekta, men likevel:

Ta med papirlommetørkler (3-4 pakker @ 10 stk) i stedet for en dassrull. De er pent pakket i plast og blir ikke våte. hvis en blir våt, har du jo flere... Kommer det bare litt vann på dassrullen blir hele greia våt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips så langt.

Må jo tørke meg om jeg hopper uti et fjellvann,skal se på disse superhåndklene..

minus poteter ok :D

Har et telt på 2,7 men tenker det blir stusselig i et så lite telt :roll:

klinex papirtørkler ok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "drikkesystem"? Trenger du det? Sparer du vekt på å bruke f.eks. en vanlig Imsdal-flaske?

Gramjegere vil avskrive kniven som fullstendig overvflødig, du har jo knivblad på multiverktøyet... Men en tollekniv er liksom en ganske god friluftslivtradisjon, da...

Jeg har for øvrig aldri kokt noe særlig med gass, men jeg stusser på at september blir avskrevet som gassfri måned pga kulde. Jeg trodde det skulle adskillige flere kalde blå til før gassboksene sluttet å funke. Eller bør man kutte ut gass fullstendig når det kryper under 0 grader? Mulig dette også varierer med gasskvalitet (propan, butan, hva vet jeg...) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulrot og løk er også tungt. Disse kan du tørke selv i komfyren (bruk gjerne varmluft ca 100 C med døra på gløtt i noen timer, kan gjerne forvelles før det tørkes). Blir veldig lett, og trekker fort fuktighet når du skal lage mat. Kjøtt og sopp går også fint å tørke. Spis det tyngste først (pølsene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å kutte ut luxusen med poteter,pølser etc. Kun spise ørret og fugl fra jakten.Potet mosen er jo grei, anbefaler dere ris eller pasta utenom,blir ikke ris og pasta litt smakløst? bruker dere sauser eller bare mere smør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten pose med tørket krydder - viltkrydderblanding / fiskekrydder veier ikke stort. Jeg pleier unne meg luksusen av å ha med ei lita pepperkvern, noen hvitløksfedd og vårløk. Tørket løk og andre tørkede grønnsaker veier ikke stort og er greit å ha i mens du koker risen/pastaen. En buljongterning fisk/hønsebuljong setter god smak og kan has i vannet når du koker risen. Pasta krever kortere tid enn ris - hhv. ca 10 og 20 min. Spørs hvor sulten du er, og hvor mye brennstoff du vil bære. Fint å variere litt! Ellers er cous cous bra! Trenger svært kort tid.

Jeg anbefaler deg å tørke litt grønnsaker. Rotgrønnsaker og løk funker veldig bra. Det er en hyggelig turforberedelse, og det gir god smak og god næring til turmaten, samtidig som det nesten ikke veier noen ting, og blir veldig bra i maten. Gulrot, løk, persillerot etc. egner seg svært godt til tørking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om 1 uke, tror ikke det kan skje noe alvorlig hvis du ikke får i deg alle vitaminene du trenger. Hvis du vet du har mangel på noen vitaminer så er det bare å ta med noen piller av det stoffet. Sliter selv med jern-mangel derfor har jeg med 1 pille pr dag på lengre turer. Men hvis du ikke vet om det fra før tror jeg ikke det er så veldig farlig, men dette er min menging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare få i deg nok karbohydrater, vann og litt salt. Resten er mest for kosen på en ukestur. Ellers får man mye forskjellig av tørket frukt i div. invandrerbutikker. Synes det er godt som en avveksling til sjokolade. Fx tørkede tranebær er veldig godt på havregrøten om morgenen. Tørket annanas gir kjappe karbohydrater mener jeg, dessuten er det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo tørke litt kjøtt også i stekeovnen, så kan du blande det oppi potetmosen hvis du ikke får fisk/fugl første dag.. Hvis det er ved (kratt/skog) kan du kanskje nøye deg med to gassbokser (hvis du fortsatt går for gass?), og koke noe på ved, spesielt når du har slått leir. Jeg mener at du heller bør prioritere ett par ekstra sokker i stedet for to par hansker. Få deg et par jaktvotter med "avtrekkerfinger" eller bruk tynne ullhansker med hele fingre, det går greit på hagla, så evt. vindvotter i tillegg hvis du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.