Gå til innhold
  • Bli medlem

Svartisen (Gråtådalsstua i Beiarn og Blakkådalsstua i Rana)


Olloe

Anbefalte innlegg

Har noen gått området mellom Gråtådalsstua i Beiarn og Blakkådalsstua i Rana.... det er meget sparsommelig med både beskrivelse og bilder å oppdrive på nettet. Dette ser ut som en fin rute, men skulle gjerne hørt fra noen som har gått der og gjort seg noen erfaringer...... takk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Otto Støver

Interessant rute det der. Jeg har nemlig tenkt selv en tur her til sommeren.

Du bør i alle fall skaffe deg det siste Saltfjellkartet hvis du ikke allerede har det. Det gir for det første god oversikt og bra detalj-informasjon, samtidig som det har viktige faremarkeringer langs sommerruta. (Farlige steder vintertid)

Skal du gå til vinteren eller til sommeren? Uansett så må du jo krysse breområde for å gjøre turen. Hvis du skal gå sommertid, så merket jeg meg skaret som heter Lappflyttarskardet. Det har sikkert fått sitt navn fordi samene brukte å flytte over her med reinene sine før i tiden. Det betyr jo at breen her er uten sprekker av betydning. Så følger du bare sommer-ruta videre sørover.

Vintertid bør du vel gå noe lenger sør før du krysser over til Blakkådalen. Det er nemlig to faremarkeringer rett nord for Lille Bogvatnet. Hvis du går Sørdalen helt ned før du krysser over breen ned til store Bogvatnet så ser den rimelig grei ut. Fingerbreen også, men da får du mye bregåing. Men jeg ville ikke lagt ut på dette uten å ha erfaring med bre, og ha med både tau og alt utstyr som kreves for sikker brevandring.

Send meg en PM dersom du kommer over viktig informasjon. Lykke til! Hilsen Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sommertur jeg har planer om ja - og den kommer til å starte på Fykan i Meløy og første dag gå inn til Gråtådalsstua. Neste dag blir topptur Skjelåtinden på 1636 moh - den høyeste toppen i Meløy. Og ganske riktig så har også jeg bitt meg merke i Lappflyttarskardet - regner med navnet indikrerer en farbar rute mellom Glomfjellet og Saltfjellet for reinsflytting og derfor også for oss....

Videre har jeg lastet ned GPS-ruta mellom Beiarn og Blakkådalsstua fra Rana tursitforening - den viser også en del ting å ta hensyn til på denne turen ser det ut for...

Regner med dette blir et sensommer prosjekt for min del - august er vel mest sannsynlig...Og det ser absolutt ut for å være et spennende turmål. Lite traffikert etter det jeg finner på nett ser det ut for også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beveger deg nå inn i "mitt" fjellområde.. ;-):wink::?:

Turen fra Fykan til Gråtåstua er grei nok. De fleste kjører anleggsveien til Storglomvatnet og følger T-merket sti derfra. Fra Gråtåstua til Skjelåtind er det også greit å gå. Videre over til Lille Bogvatn krysser jeg Lappflyttarskardet og går opp rett vest for H1234. Derfra krysser jeg litt bre før jeg følger neste rygg ned mot Beiarelvas kilder. Når du kommer ned til Lille Bogvann møter du på nytt T-merket rute som du følger langs Bogvatnet og hele veien til Blakkådalshytta..

Sørdalen er ikke spesielt å anbefale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er jo "hjemme" det :D

Dersom du overhode ikke har breerfaring er det mulig å gå turen uten å krysse, men da må du jo gå rundt breen på nedsida (mot blakkådalen). Dersom du følger ruta Vandrefalk beskriver (som absolutt er å anbefale) er det greit at du er klar over at den gamle brua nedenfor fingerbreen nå er borte. Det er mulig å vade over litt lengre nede (men du blir våt til hoftene). Den elva er ellers ikke så lett å krysse :roll: Skal du over breen er fingerbreen litt "ekkel" nederst, så tenker du å gå ned den er det greit at du er brevant (den er dessuten dørgelig lang).

Ellers er det jo en nydelig tur du planlegger. Skal selv gå deler av samme turen i sommer, så kanskje vi sees :D

Hilsen Turjenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at både Blakkåga og Bogvasselv inngår i Statkraft`s utbygginger. Bogvasselva krysser du greit like nedenfor inntaket og restvannføringen i Blakkåga er ikke større enn at den lett lar seg krysse så lenge det ikke er flom i vassdragene.

Ellers er det bare å anbefale å lese artikkelen "Over Svartisens innlandsplatåer fra Beiarn til Ranen" i Bodø og Omegns Turistforening`s årbok for 1926, dersom du/dere har mulighet. Denne beretningen setter dagens utstyrskåte (inkl. meg selv) fjellvandrer i et noe underlig lys... :roll::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 år senere...

En av toppene enten i Skaviktindan eller på vestsiden av isen må sikres. Er ganske sikker på at den faktisk ble førstebesteget for bare noen år siden, tror det var Egil Fjellheim i Rana blant annet.

husker ikke helt hvor jeg leste om turen, men jeg mener det kan ha vært her på forumet.

Straumdalstinden noen kilometer vest for slutten av Vestisen må også klatres, såvidt jeg vet. Det kan forøvrig ha vært denne som ble førstebesteget (jf. det jeg skrev over), men jeg er som sagt usikker her.

Kommer ikke på andre andre topper i området som krever sikring uansett forhold, men det fins nok av muligheter hvis man absolutt vil ha utfordringen med tau..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.