Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til juletur i Røros-området?


dfence81

Anbefalte innlegg

Annonse

Kongens gruve- Hessjøen- Elgsjøen- Forollsjøen- rundt Forollhogna og tilbake.

Alternativ retur via Vangrøftdalen og Kjurrudalen til Røsjøen og Kongens gruve.

Det har kommet endel snø i området og kan være tungt å gå i skogkledde lier, men mye kan jo foradre seg til jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongens gruve- Hessjøen- Elgsjøen- Forollsjøen- rundt Forollhogna og tilbake.

Alternativ retur via Vangrøftdalen og Kjurrudalen til Røsjøen og Kongens gruve.

Det har kommet endel snø i området og kan være tungt å gå i skogkledde lier, men mye kan jo foradre seg til jula.

Kartene jeg bruker er i 1:50000 og heter Dalsbygda(1620 ll) og Røros(1720 lll). Mine kart er fra 1992 og 1993 så det kan hende nyere kart har litt annen/mer info.

Jeg ville endret litt på denne ruta. Strekningen Hessjøen-Elgsjøen er kjedelig. Hytteområde og seterveier. Selvfølgelig veldig greit å følge skuterkjørte seterveier i dårlig vær.

Første dagen ville jeg valgt å gå fra Kongens til ei åpen fjellbu som ligger rett vest for Kjølidalen/Tjurrudalen(Jeg kaller hele dalen for Tjurrudalen, men står Kjølidalen på kartet). Bua ligger litt nord for gruvhøgda. Den står ikke avmerket på mitt kart, men kanskje på noen nyere? Tjurrudalen krysses ved kjølitjørna. Fra Kongens går det merket løype inn til Østsiden av Nyvollhøgda(merket med røde plaststikker). Nyvollhøgda er liten fin topp mer overraskende god utsikt på klarværsdager.

Dag to. Gå vestover mot vakkerlia. Er det fint vær er alle toppene i området greie å bestige og forholdsvis greie å kjøre ski ned i fra. Hvis du utvider turen til en 4dagers så ville jeg satset på overnatting i bua på vestsiden av Dalbusjøen. Den er ikke avmerket på mitt kart, men den ligger litt oppi skråninga der. Holder du deg til en 3dagers ville jeg prøvd å besøke Berghøgda eller Gardåhøgda for så å vende tilbake til samme bua ei natt til.

Alt kommer litt ann på hvor langt du er innstilt på å gå, men i jula er det korte dager. Så sant du ikke er en milsluker så er dette passende dagsetapper synes jeg. Å dra rundt Forollhogna fra Kongens på 3 dager synes jeg blir langt i de mørkeste dagene. Litt lenger utpå vinteren går det nok greit. Det går selvfølgelig ann å gå fra Hessdalen eller Vangrøftdalen mot forollhogna for å korte inn distansen. Det finnes også bu og overnatte i ved forollsjøen. Usikker på hvor akkurat den ligger, men tror det er i nordvestenden av sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også bu og overnatte i ved forollsjøen. Usikker på hvor akkurat den ligger, men tror det er i nordvestenden av sjøen.

Det er nok Steinfjellbua du sikter til. Følg utløpet fra Steinfjelltjønna noen hundre meter til den renner ut i to mindre tjønner. Der ligger bua. Vær oppmerksom på at det ikke finnes ved å fyre med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.