Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppfrisking av dun i sovepose, erfaringer og tilbydere?


Gjest Otto Støver

Anbefalte innlegg

Gjest Otto Støver

Hei.

Jeg har en gammel sovepose merke Ajungilac Grønnland. Posen har vært fast følge i masse år, og jeg har vært kjempefornøyd med den. Det er egentlig to poser, en tynn til sommerbruk og en tykkere til høst-vår. Når man stapper dem inni hverandre får man en vinterpose. Posene har lang glidelås. Derved kan de brukes som teppe enkeltvis, men de lar seg glide sammen også slik at man får et stort dobbelt teppe. Svært sosialt :)

I det siste synes jeg at isolasjonsevnen har blitt dårligere, og jeg fant da et firma i trøndelag http://www.dunrens.no/rens.htm som fiffer opp duna og skifter det som er for dårlig. De skal ha kr 750 for en pose, og siden det jo er to skal de ha 1500 tilsammen. Det syntes jeg ble litt dyrt, ettersom jeg ikke er sikker på hvordan resultatet blir.

Er det noen av dere andre som har erfaringer med slik dunrens/oppfrisking? Finnes det andre firma som gjør slikt sørpå, eventuellt i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det koster jo skjorta for en ny pose da. Jeg har en tre sesongs dun pose. Jeg tror den kosta 3500 kroner.

Det trenger ikke koste så mye for en dunpose. Min Taiga er kjøpt på tilbud for 1249kr, omtrent som prisen for en syntetpose. Men den er sannsynligvis ikke like varm som Otto sin pose, ettersom hans er dobbel.

Likevel; om en er litt nostalgisk kan det være verdt å legge litt penger i å friske opp en gammel pose med mange minner... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg sendte min gammle dunpose til trondheim damfjerrensri og fikk renset duna og trekket i posen. De tar altså ut duna og damprenser den, så vasker de selve pose stoffet. Jeg ville ha en litt tykkere pose, så jeg la ved en gammel dundyne. De renset duna i denne dyna og puttet det i posen i tillegg til duna som var i den. Jeg ble kjempe fornøyd, posen ble som ny, og den tåler mye mer kulde nå:D) tror jeg betalte ca. 1500,-

Så har du noen gammle puter eller dyner av bra kvalitet, så send dem inn sammen med posen din. Så skal jeg garantere at du blir fornøyd med resultatet. Disse folka kan sakene sine!!!!

Lurer du på noe mer rundt det, så bare ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fordel at både vaskemaskin og tørketrommel er av en litt stor variant. Kan være verdt pengene å få posen vasket hos et vaskeri som kan dun. Jeg vasket min pose hos en møkkamann som påstod at han kunne det, og fikk igjen en pose med halvparten av isolasjonsevnen. Heldigvis fikk det neste vaskeriet jeg gikk til liv i posen igjen!

Stort sett alle produsenter av dun-poser har vaskeinstrukser på web-sidene sine om du vil prøve hjemme selv.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Takk for alle svar!

Det blir vel til at jeg sender den inn til Trondheim og lar dem fikse det hele. For mange minner og for praktisk med de lange glidelåsene til at jeg kan bare kjøpe ny. En del har muligens misforstått og trodd at det dreide seg om vanlig vask/rens, men det er slik som Morgan skriver ovenfor i tråden en utskifting av gammel dun med ny dun.

Skal bare sjekke i Sverige først. De bruker jo å være billigere på en del. I alle fall var de MYYYE billigere på å skifte register-reima på en bil jeg har. Sparte så mye faktisk, at sydenturen vi gjorde ble helt gratis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.