Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som kan anbefale en robust mobil?


RobinM

Anbefalte innlegg

Annonse

Ville nok ha holdt ein knapp på Nokia 5140i. Den er robust, tåler ein del fukt og skulle ikkje koste all verda. 5500 har eg dårlegare erfaringar med og har høyrt mange som er misnøgde med telefonen. Gummitastane er t.d. utsatt for slitasje og etterpå er den ikkje spesielt vasstett, batterikapasiteten er middels til dårleg. Hald deg vekke frå telefonar som ikkje er "kompakte", dvs slike som skyves opp/ned eller som har flipp (brettes opp). Generelt er mi oppfattning at øvre klasse nokia tåler meir fukt samanlikna med tilsvarande Sony Ericsson. Både Nokia 6630 og N73 har eg med hell brukt i fukt,regn og kulde (over tid) utan at den har tatt skade av det.

Eit anna råd kan vera å kjøpe ei vasstett veske til eit par hundrelappar:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=18946108

Telefonen er då skydd mot fuktighet og littegrann mot støt. Einaste problem er at joystick og rulletast er vanskeleg å bruke gjennom plasten, så enklaste med telefon som heller har eit anna system. Både teksmeldingar og samtalar kan gjennomførst utan problem med telefonen i veska.

På tur er batterikapasitet ofte viktig. I nesten alle tilfeller vil det lønna seg å skru av 3G delen av telefonen om den har slik funksjonalitet, då den trekk mykje kapasistet sjølv om det ikkje er 3G dekning. Dette skyldes at telefonen kontinuerleg søkar etter 3G nettverk. Ellers går batteriet ofte fortare tomt på tur (gjerne på grunn av mykje søking i stand-by modus, høgare utgangseffekt og lågare batteri temp). Eit ekstra batteri anbefales sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare 5140 som duger!

Jeg har slitt ut to stk :lol::?: .

Kjøpte meg en 5500, den varte i litt over 30 dager, tastaturet løsnet :evil: .

Jeg gikk tilbake med tlf og de syntes det var veldig merkelig da de påsto at de ALDRI hadde hørt om dette

problemet før..

Fikk ny tlf og den varte ikke 1.mnd en gang :oops: !

I mellomtiden hadd jeg jo hørt litt rundt og alle som hadde hatt Nokia 5500 hadde opplevd det samme!

Så jeg er trykt tilbake til den gamle typen 5140 :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også - i likhet med Ragnar - brukt 6630 under tøffe forhold. Vi snakker om mye og våt bruk over lang tid. Den har vært svært solid! Jeg har vært så godt fornøyd med min at jeg kjøpte meg en reserve - brukt - på Finn for 500,- som jeg har liggende den dagen den tar kvelden.. :wink: Den er stor og det er eneste minuset med den slik jeg ser det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på utkikk etter en god mobil som tåler en støt og har god batterilevetid. Det gjør heller ingenting om den er vanntett og har passe bra kamera.

Jeg har også Nokia 5140i som jobben min har utstyrt meg med. Jeg har vel hatt den i ca to år og har ikke klart å få has på den. Den har vært med på fjellturer sommer- og vinter. Jeg mener den tåler en del støt og fukt. Termometeret er sånn cirka. Kompasset er ikke brukbart. Lydopptageren er elendig. Men FM-radioen på telefonen har jeg hatt en del bruk for.

Hvis du skal ha et passe bra kamera er definitivt ikke 5140i telefonen. VGA-kameraet på telefonen er ikke brukbart til noe som helst. Kona kjøpte en 1-krones-telefon: SonyEricsson K810 med 3,2 MP kamera, radio og mp3-spiller. Telefonen tåler sikkert ikke så mye støt, men du sparer ihvertfall å ta med en del andre dingser når du skal på tur.

Tastaturet på Siemens M75 du har funnet ser mye bedre ut enn Nokia 5140 som har altfor små taster som også er vanskelig å føle seg frem til. Jeg skjønner ikke at den blir kalt håndverkertelefonen. Har du store never må den være en plage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RobinM skrev:

Da frister heller oppfølgeren av min slitte Siemens M65 som jeg nettopp fant, M75.

Jeg har hatt min M75 et par år nå, og for en gangs skyld føler jeg ikke "suget" etter ny mobil. Til kona har jeg kjøpt en Siemens ME75 som heller ikke er å forakte, den er litt mindre og lettere, men mangler blåtann.

Skiftet tilbake til Siemens etter et par temmelig ekle opplevelser med Sony Ericsson som ikke tålte å ligge i lårlomma på fjelltur. Ikke særlig hyggelig å bli forsinket på solotur og så ikke kunne ringe hjem og gi beskjed :wink:

En fordel med Siemens fremfor Nokia er etter min ringe mening muligheten for automatisk tastelås. De aller fleste som ringer meg ufrivillig fra lomma har Nokia(a er langt fremme i alfabetet). Det negative er at det er vanskelig å se om noen har ringt eller sendt sms når jeg er borte fra telefonen - der er Nokia bedre.

Siemens M75 kan absolutt anbefales, min har vært i golvet og i søledammer uten å ta skade, selv om gummibeskyttelsen begynner å bli lurvete. Et lite tips kan være å kjøpe et litt større batteri, det originale ble litt svakt med mye bruk av blåtann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5140 har automatisk tastelås. og ser virkelig ikkje at de 10gr som refereres til i testen skal ha noe å si. min har vart i 3 år, og ahr vært med på litt av hvert. den ligger ofte i bunnen av våte lommer, og klarer seg finfint. å bruke mobil som kamera er vel ganske fånyttes uansett hva man velger? anbefaler 5140 varmt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Siemens M75. Den har falt i bakken/på gulvet flere ganger og har ikke tatt skade av det. Tåler å bli oppbevart i bukselomme (med svett fra turen) og i en ristende ryggsekk når jeg løper. Jeg pleier å ha den i en liten plastpose når det regner, så jeg har ingen erfaring med hvor mye fukt den tåler. Jeg har som regel slått av blåtann og infrarød og ting som jeg normalt ikke trenger. Batterilevetiden er ca. en uke i standby-modus. Når jeg er på langtur, pleier jeg å slå telefonen på en gang om dagen for å se om jeg har fått meldinger. Kameralinsen har et godt lokk. Jeg har bare hatt et problem med denne telefonen og det er at vibrasjonen ikke lenger virker. Så jeg kan ikke lenger ha telefonen på lydløst i bukselommen når jeg forventer en viktig telefon. Dette ga seg etter ca. 1,5 år. Ellers er alt i orden og er telefonen solid.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Nokia 6230 i 2,5 år. Den har overlevd det meste av aktiviter på fjellet og ved sjøen, har virket i 5000m høyde, ligget i våte jakkelommer, blitt mistet i gulvet minst en gang i uken, blitt brukt som vekkerklokke i 2,5 år med påfølgende misbruk hver dag fordi den prøver å vekke meg opp for tidlig, MEN en liten tur på Dattera til Hagen (utested på Grønland i Oslo) natt til i dag overlevde den ikke. Rettere sagt: den lever fortsatt i beste velgående men bare ikke i mitt eie lenger ;):cry: Jeg fikk riktignok sperret sim-kortet innen en time etter at den ble bøffa, men den nye "eier" kommer nok til å få noen år til ut av selve telefonen.

Så nå må jeg ha ny. :D Noen som har forslag til hvor jeg får kjøpt en 5140 billigst mulig i Oslo-området? Jeg skal ikke ha abonnement, kun selve telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg drar på tur, putter jeg SIMkortet i min gamle Ericsson R310. Ikke den mest moderne telefonen, og ikkeno kamera. Men den har vel så bra signal, og den er stort sett avslått, så batterilevetid er ikke noe tema for meg. (levetiden er forresten høyst brukbar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også gode erfaringer med R310s. Brukte min gamle Ericsson R310s i mange år. Men litt for hardt bruk og at den etterhvert ble litt "utdatert" og kanskje var litt treg gjorde at jeg kjøpte ny da antenna tok kveld. Synn at denne telefonen ikke ble videreutviklet. Bra med funksjoner når den var ny, "bra baterikapasitet" (er vel 8 år siden den kom nå?), 4 døgn?, med ramme i magnesium og skikkelig vanntett var den fantastisk! Angrer på at jeg ikke fikk ordna antenna slik at jeg kunne brukt den til turtelefon.. Jeg brukte min til mye rart, alt fra hammer til objekt for å dykke etter i badehøla om sommeren:)

En av di få gangene jeg opplevde at den blækka ut var en gang den var fotball og gikk rett i asfalten etter en tur høyt opp mot himmelen.. Men det var selvfølgelig bare å slå den på igjen..:D

Har i dag Sony Ericsson W810i, som selv om den ikke har de spesifikasjonene som her etterspørres kan anbefales, siden den har vist seg å være sterk og holdbar.

Har et par venner som jobber i entrepenørbransjen, og som aldri hadde hatt en telefon mer enn 3 mnd før de fikk seg W810, og begge har nå hatt denne godt over ett år..(ingen av di har hatt R310s..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kjøpt en sort Nokia 5140i.

Mobilen er litt oversize, litt retro, tåler passe mye juling - og i sort utgave ser den ut til å være mobilen Darth Vader hadde valg :). Altså ikke en sånn delikat og feminin mobil som alle skal gå rundt med i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet skikkelig med å finne en som ikke ble solgt med et kjipt abonnement. Teknikkmagasinet hadde kun en telefon igjen og den befant seg i butikken i Bergen. Telefonen ble så sendte til butikken på Karl Johans gate i Oslo der jeg hentet den i dag. Bra service!

Ellers mener jeg Ekspert eller Elkjøp har den med abonnement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare 5140 som duger!

Kjøpte meg en 5500, den varte i litt over 30 dager, tastaturet løsnet :wink: .

Jeg gikk tilbake med tlf og de syntes det var veldig merkelig da de påsto at de ALDRI hadde hørt om dette

problemet før..

Fikk ny tlf og den varte ikke 1.mnd en gang :arrow: !

I mellomtiden hadd jeg jo hørt litt rundt og alle som hadde hatt Nokia 5500 hadde opplevd det samme!

Hadde det samme problemet med 5500, men var en del barnesykdommer det første halvåret. Etter at jeg fikk byttet deksel for 3 gang og oppdatert softwaren, så har telefonen holdt seg helt fin det siste 8 mnd. Tåler en god del juling, inkl støv og fuktighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.