Gå til innhold
  • Bli medlem

Stålkant og hund


Helios

Anbefalte innlegg

Skal nå gå til anskaffelse av nye fjellski og lurer derfor om det ville vert lurt å ikke velge stålkant med tanke på hunden?

Ser at noen anbefaler å heller velge 3/4 stålkant. hva er deres meninger om dette?

Har sett på åsnes vikafjell skiene som har 3\4 stålkant, men de er jo endel smalere, og sikkert et dårligere spenn en amundsen (gamle rago) skia som jeg egentlig har mest lyst på, men den har jo hel stålkant :oops:

Eventuelt om det er noen som vet om noen tilsvarende gode fjellski uten stålkant, men med et godt spenn slik at man kan ha endel vekt på ryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

Jeg har hatt hund og stålkanter i mange år uten uheld, men alt kan jo skje! men jeg vil nødig undvære stålkanter i skarpt føre.

Det hielper å ha kustus på hunden og lære den kommando: gå, stop, høyre og venstre slik at en kan kommandere den av veien på kollisjonskurs. Men uheld kan skje!!

3/4 stålkant hielper vel ikke hunden!!?? Åsness har da vist også en fjellski uten stålkant!!?? Ellers har Fischer sin jaktski = Europa 109 'n uten stålkant.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund og jeg bruker ikke stålkant når hunden er med på tur.

Men har savnet det noen ganger når jeg må bruke rumpa som bremse :oops: .

Har hørt om så mange stygge skader at jeg rett og slett ikke tørr bruke stålkant når hunden er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3/4 dels stålkant hjelper ikke hundet, skjønner egentlig ikke vittsen med det i det heletatt. når det gjelder å ha hunden i bånd når man går med stålkanter er ikke dette noe problem. Eneste som må gjøres er å bruke et lengre bånd 6-7m kanskje. med et så langt bånd har man ingen problemer med å stoppe i nedoverbakker, med mindre man er skikkelig klønete på ski. At båndet festes på åpen krok og ikke i belet r også lurt slik at man har mulighet til å "koble" seg selv fra hunden kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har (bank i bordet) ikke hatt noen uhell med stålkant og hund. Er selvfølgelig forsiktig, men stålkanten er såpass mye til hjelp at jeg ikke vil unnvære den. Venn hunden til å springe bak i utforkjøringer og bruk et litt langt trekkbånd så lager du litt sikkerhetsmargin.

Når det gjelder ski kan jeg anbefale Åsnes Nansen - supre fjellski til absolutt all slags bruk! Breie ski som gir god flyt. De er litt for breie til å bruke i trikkeskinner, men akkurat det har jeg et helt uproblematisk forhold til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

..... 3/4 stålkant hielper vel ikke hunden!!?? Åsness har da vist også en fjellski uten stålkant!!?? Ellers har Fischer sin jaktski = Europa 109 'n uten stålkant.

Hilsen Elgen

Ser heller ikke hvordan 3\4 stålkant utgjør noe forskjell.. Åsnes hadde vel ei ski før uten stålkant men nå har alle stålkant, må ned på turski (Åsnes Ustaoset) for å få uten stålkant.

Takk for rådet :wink:

Hilsen Heilos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo file og runde av stålkanten litt så den ikke blir så skarp.

Å file av kanten litt er en god ide, du trenger ikke file mye, omtrent som gamle ski med slitte stålkanter,fungerer helt greit. Og tåler betydlig mer juling fra skaresnø og stein enn eventuelt ski uten.

Har selv hund og har ikke skadet ham selv om han tidvis synes det er gøy å hilse på far i farta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3/4 dels stålkant hjelper ikke hundet, skjønner egentlig ikke vittsen med det i det heletatt. når det gjelder å ha hunden i bånd når man går med stålkanter er ikke dette noe problem. Eneste som må gjøres er å bruke et lengre bånd 6-7m kanskje. med et så langt bånd har man ingen problemer med å stoppe i nedoverbakker, med mindre man er skikkelig klønete på ski. At båndet festes på åpen krok og ikke i belet r også lurt slik at man har mulighet til å "koble" seg selv fra hunden kjapt.

Jo, det gjør det. Det er jo sjelden en kjører skikkelig over bikkja med hele skien, som regel er en bare borti med framskia. Det er utrolig lite som skal til før den firbeinte får stygge skader av stålkanter. Bikkjebeina er dårlig beskyttet og har viktige sener som en bør passe på.

3/4-dels stålkant er langt mer hundevennlig enn full stålkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har (bank i bordet) ikke hatt noen uhell med stålkant og hund. Er selvfølgelig forsiktig, men stålkanten er såpass mye til hjelp at jeg ikke vil unnvære den. Venn hunden til å springe bak i utforkjøringer og bruk et litt langt trekkbånd så lager du litt sikkerhetsmargin.

Når det gjelder ski kan jeg anbefale Åsnes Nansen - supre fjellski til absolutt all slags bruk! Breie ski som gir god flyt. De er litt for breie til å bruke i trikkeskinner, men akkurat det har jeg et helt uproblematisk forhold til ;)

Jeg kan også anbefale Åsnes Nansen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.