Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til kjøp av ski


Moose

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe nye ski, og lurer på om noen har tips til hva jeg bør kjøpe. Jeg skal ha ski til å gå dagsturer i tråkkede løyper, men kommer nok til å gå en del i løssnø også. Noen som kan hjelpe? Da jeg er student ønsker/kan jeg ikke å bruke mer enn 2-3000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir et vanskelig valg iom at ski for preparerte løyper og for løssnø er to vidt forskjellige typer. skal du gå i dyp løssnø er brede og ikke for lange ski å foretrekke, i preparerte løyper er lengre og smalere ski tingen. Hva med stålkant? har du bruk for det? Jeg har et par madshus glittertind som jeg bruker utenom løypa og madshus hypersonic skate og classic som brukes til trening i oppkjørte løyper. Glittertind skia blir for brede til å passe i et vanlig scooterspor så de er vel å utelukke for deg, i tilegg har de hel stålkant. det finnes dog mange ski med 3/4 stålkant som er en mellomting av fjellski og turski i løyper. ser du deg om hos en sportsforhandler vil du finne masse av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk for noen uker siden utendor opptråkkede spor med vanlige billige langrennski som er betydelig brede enn konkurranseski. Vi gikk delvis over en vei med høye snøskavler og det var håpløst, men også delvis over en snødekt vei med 30 cm nysnø og det gikk helt bra.

Det spørs defor hva du mener med i løssnø. Vil du gå på skare? Alternativ kan være å kjøpe et par gode ski for i oppkjørte spor og et par gamle bruktski (evt. med stålkanter) for utenom sporene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelp.

Jeg kommer nok til å bruke skiene mest i tråkkede løyper, men det er greit å kunne ha muligheten til å ta turen utenfor løypene av og til. Jeg er klar over at det ikke fins ski som er bra under alle forhold, men så lenge de ikke er helt håpløse utenfor løypene er det godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.