Gå til innhold
  • Bli medlem

Hagle vs. Kombi vs. Rifle til fuglejakt sent på året


Vorsteh

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en ivrig hagle jeger, med lite eller ingen erfaring med bruk av rifle på fugl.

Vurderer å kjøpe meg en kombi for bruk på toppjakt på skogsfugl og jakt på gås.

Hva lønner seg? er dette med kombi vs "ren" rifle et tema. hva burde jeg gå for?

Hvilke siktemidler? kaliber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toppjakt er rifle, kaliber 222, 223, eller 6,5x55 denne kan du også bruke på annen jakt som rev,rådyr,reinsdyr.

Toppjakt er skikkelig presisjons skytting, kombi har litt dårligere presisjon etter min mening+ att du kommer ikke så nære att du får brukt hagla :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombi er ikke det samme som dårlig presisjon. Med mindre du ikke snakker 5 skudds serier i rimelig god hastighet.

En kombi er slettes ikke et dårlig alternativ. Kjempegreier til gåsejakt, i og med at det kommer overflygere i blandt. Og den er ikke dum til toppjakt heller, jeg mener du kommer ikke inn på haglehold av en topptiur, men det kan jo lette en rype, eller en storfugl kaster seg ut av et tre.

En kombi i 12-70 og 6,5*55 vil være et fint valg, Men den gamle 5,6R er ikke dum den heller.

Du bør ha en kikkert på toppen av børsa, men der er jeg nokså blank. En kikkert med lav forstørring og lav linsediameter er vanlig, f.eks en 1,5-6*20 eller noe i den dur.

:oops: PS: Mange fine kombier å få kjøpt nå etter rådyrjakta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er en ivrig hagle jeger, med lite eller ingen erfaring med bruk av rifle på fugl.

Vurderer å kjøpe meg en kombi for bruk på toppjakt på skogsfugl og jakt på gås.

Hva lønner seg? er dette med kombi vs "ren" rifle et tema. hva burde jeg gå for?

Hvilke siktemidler? kaliber?

Heisann!

Kjøpte meg selv en kombi for et par år siden, og trodde jeg skulle få god bruk for den på jakt. Men det var ikke før nå nylig at jeg tok den med på jakt for første gang. Og det ble full klaff med engang med en stor tiur som satt i en furutopp på rundt 80 meters hold. Var sjanseløst å komme på haglehold, perfekt med rifle.

Er en klar fordel å ha kombi i slike tilfeller på førjulsvinteren, men på småviltjakt ellers så kommer du nok til å bruke hagla. Det gikk tross alt 2 år før jeg tok med meg den på jakt, og du bør absolutt tenke nøye gjennom om du kommer til å få bruk for den.

Kaliberet mitt er 7x57R og er kurrant kaliber for alt vilt, både smått og stort. Men tror ikke jeg ville brukt blyspiss-patron på f.eks. rype. For tiuren jeg skjøt ble fullstendig sprengt av blyspissen, på en rype så vil du nok bare finne igjen fjær. Når det gjelder kalibervalg så kan du jo vurdere mindre kaliber enn 7x57R hvis du ikke skal jakte storvilt med våpenet. Det skal også være en fordel med kragepatron (R-patron), da en vanlig patron (f.eks. 6,5x55, 222Rem, .308W) kan risikere at setter seg fast i kammeret ved at ejektoren glipper. Dette er særlig et problem når det er kaldt. Derfor er ofte kombivåpen med R-patroner. Ett lettere kaliber, type kragepatron, er f.eks. kal. 5,6x52R, dette tilsvarer omtrent .223-kaliber og kan brukes på vilt opp til rådyr.

Men alt i alt, er 7x57R mest vanlig på kombivåpen, og det er god tilgang på denne ammunisjonen. Vil egentlig klart anbefale dette kaliberet.

Men husk at ofte blir det til at du velger å bruke hagla på småviltjakt og evt. ei skikkelig jaktrifle på storvilt, kombi'n blir stående igjen hjemme og du bør vurdere nøye om du har bruk for kombivåpen i det hele tatt.

Presisjonen burde heller ikke være noe stort problem på kombivåpen. Det sies at det er en fordel med frittliggende løp, men erfaringen med mitt våpen, med sammenloddet løp, er at den har meget bra presisjon, like bra som jaktrifla mi. Problem med presisjonen oppstår når løpet går varmt etter flere skudd på rad, men på jakt så bruker du stort sett kun ett skudd. Et våpen med sammenloddet løp virker ihverfall på meg som mye mere robust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kombi er et meget anvendelig våpen til småviltjakt hvor man har både hagle og rifle i ett og samme våpen, og kan bruke rifla når hagla ”ikke når frem”. For jakt på skogsfugl og gås er en kombi med 223 godt valg fordi det er et lite riflekaliber med bra presisjon. Jeg har selv kjøpt en kombi i kaliberet 12/76-223 for bruk på rev.

Anbefaler at du kjøper et våpen med frittliggende løp for å slippe at treffpunktet endres ved gjentatte skudd når du er på skytterbanen og trener. Jeg har ejektor på børsa mi og har ikke hatt problemer med at den ikke drar hylsa ut av kammeret. Du bør også undersøke hva skuddene koster når du skal velge kaliber. Hvis jeg ikke tar helt feil, så koster kragepatroner langt mer enn rillepatroner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Diamond Kombi 12/76 med 6,5x55 rifledel.

Påmontert Leupold kikkertsikte 1-4x20 (beregnet til kombigevær)

Jeg bruker min til rype og harejakt... da haren har en tedens til å stoppe på rundt 70-100 meter.

Skutt 1 hare i år på 80 meter... kjempeknall...

Jeg brukte i dette tilfellet helmantel, for å ikke sprenge stakkars haren.

Veldig greit å skyte på flukt også med kombi/kikkertsikte... da kikkerten er innstilt på 1x når du bruker hagledelen.

Skutt flere harer med denne i år...

Grunnen for mitt valg på 6,5x55, var for jeg vil ha friheten til å skyte enn ka jeg finne på å jakte på.

Skulle jeg brukt den kun til hare og rype, så trur jeg hadde valgt 222 eller 223.

Eneste minus med kombi, er at du har kun en hagle...

Så de gangene jeg går på jakt, dær det ikke er hare, bruker jeg dobbelløper hagla mi.

Drilling trur jeg blir for tungt å gå på jakt med...men aldri prøvd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 år senere...
  • 4 uker senere...

Eneste minus med kombi, er at du har kun en hagle...

Så de gangene jeg går på jakt, dær det ikke er hare, bruker jeg dobbelløper hagla mi.

Drilling trur jeg blir for tungt å gå på jakt med...men aldri prøvd...

Kjøper du en velbygd eldre drilling veier den sannsynligvis mindre enn hagla. Min Bühag veier 3,1 kg uten kikkerten på og den er relativt tung.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.