Gå til innhold
  • Bli medlem

Fottur i Sandnes lørdag 26. november, i kuling og regn.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Vi har ikke ofte vinter på mine kanter av landet. I dag mandag 26.november er det hvitt ute og nesten kuldegrader.

Det var et helt annet vær på lørdag. I Sandnes er det mulig å ta en tur på beina nesten hele året. Denne helga var det Lifjellet som sto for tur. Stavanger turistforening har merket en løype, som (passende) begynner og slutter ved det gamle asylet.

Løypa går langs sjøen ut til Einerneset og videre mot Bymarka. Fra Bymaka er det en kilometer eller så opp til toppen av Lifjellet. Det er nesten jevn stigning fra 0 til 300moh. Turen tar normalt rundt 2-3 timer, og går i et terreng som gjør at du får brukt kroppen.

På lørdag var det været som var sjefen. Det var stiv kuling og regn, Gradestokken viste 3-4 grader. Selv om turen i store deler går i skog, så gjør regnet og temperaturen det kaldt og vått uansett. Jeg treffer som oftest folk på disse turene, men på lørdag var det ingen andre ute. Og det forstår jeg i grunnen.
På toppen var vinden så kraftig at jeg måtte over ende, og regnet gjordet det skikkelig ufyselig. Men heldigvis står det ikke lenge på. Inne i skogen var det mye mer behagelig. Og alt i alt var det en grei tur.

På slike turer er det etter min mening kun skikkelige klær som teller. Det har på forumet gått noen diskusjoner om Gore-tex og annet utstyr. Jeg har personlig ikke funnet noe som er bedre enn Gore-Tex.
Hva ville dere andre bruke under slike forhold?

 

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.