Gå til innhold
  • Bli medlem

Silva L1 Spredningsfilter


Hovis

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei. linken din fungererte ikke. Denne funker: http://www.diki.no/produkter/sportfriluft/hodelykter/silva2/silva-sprednings-filterrod-fil

Har ikke prøvd det filtret, men regner med at man får samme effekt som en petzl xp lykt med spredeglass.

Lykten blir nok mer behagelig å gå med når man får spredning av lyset. Bruker noen ganger diodelykt på grotteturer, men blir sliten hvis jeg har en lysstråle som er for fokusert og liten.

Jeg bruker bare halogenlykt, har en Silva skilykt med 20w og 5w. Med oppgradert batteripakke har jeg lys i 10 timer på 5 w pære.

Ledlykt bruker jeg bare som backup. Led`er fås kjøpt på nett, så gamle XP lykter kan lyse like godt som Silva L1 hvis man kan å lodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du rettet opp linken. Blir lyslengden veldig mye forkortet? Tenker da på skiturer og lignende der farten er større enn ved gange. Fungerer greit for meg på skitur, men som du sier må man konse litt ekstra når lysstrålen er noe konsentrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraten min har silva-lykt, jeg har petzl duobelt 14-LEDs lykt med halogen. Silvaen lyser bedre på led enn halogenlampa mi med helt ferske batterier, men gir jo veldig lyst lys (mye blått). Uansett; vi gikk ned fra trolltindene sent i september og fikk prøvd oss bra med lysene der. Lykta mi ga veldig bra lys for å se ting som er nært, og bra for klatring/klyving og grottebruk. Silva-lykten er alt for skarp til dette bruket, men fungerer veldig bra som fjernlys ved gange. Når man setter på filteret blir den veldig dempet, og lyser nesten på samme måte som petzl-lykten, bare svakere.

Min mening er derfor at filteret kun bør brukes der man ønsker mindre refleksjon fra ting som er nært, men at "dimmingen" gjør jobben nesten hele tiden når man er i åpent landskap. Øvrige filter har vi aldri egentlig hatt særlig glede av, men kan være nyttig hvis man ønsker å sende signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du noen steder i Trondheim de selger filter til Silva-lykta? Som du sier er lyset veldig skarpt når man skal se ting nært, derfor ønsker jeg litt mer spredning av lyset, ikke bare den relativt tynne, sterke lysstrålen. Men forøvrig er jeg utrolig fornøyd med lysstyrken og batterikapasiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den virker sikkert greit den. Selv bruker jeg ca 1/2 cm tape av typen Scotch Magic. Det er billigere, men spredningen blir kanskje litt mye. Du kan jo eksperimentere med andre typer tape og se om du blir fornøyd. 99 kr synes jeg er vel mye for en liten duppeditt som jeg garantert vil miste uansett, spesielt når en tapebit til 0.001 øre gjør samme nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den virker sikkert greit den. Selv bruker jeg ca 1/2 cm tape av typen Scotch Magic. Det er billigere, men spredningen blir kanskje litt mye. Du kan jo eksperimentere med andre typer tape og se om du blir fornøyd. 99 kr synes jeg er vel mye for en liten duppeditt som jeg garantert vil miste uansett, spesielt når en tapebit til 0.001 øre gjør samme nytten.

Får prøve ut dette her. Greit hvi en liten tapebit kan gjøre samme nytten. Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.