Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av pulk?


Furuskogen

Anbefalte innlegg

Annonse

jeg fikk i går min parispulk fra sportsnett.no i posten. virker som en meget bra pulk til den vanvittige lave prisen, minner kanskje mest om et stort akebrett, men etter alt det positive jeg har hørt om den tror jeg det er et meget bra alternativ.

Har lest at denne typen pulk har vært over isen på grønnland, og det sier vel sitt!

paris_expedition2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den paris pulken selv, fungerer helt konge, spør du meg! de brukte den også på 71 * nord i år! har hatt bare 30 kg i den ca og ikke noe stress i det helet tatt. bare å lage et funkbart drag. Hvis du vil ha større plass, så funker det å kjøpe to å koble de sammen ved siden av hverandre, men foreløpig trenger jeg bare 1. Får plass til alt av klær, soveposer, lavvo, fjellduk osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parispulken er jo billig den, men er det mulig å rigge til for et barn oppi der?

Noen som har prøvd det?

har ikke prøvd nei, men ser at på fjellpulken sine pulker for barn er det "veltebøyler"/meier på siden som hindrer pulken i å velte. i tilegg er de vel høyere og har kraftigere spor under. tror ikke jeg ville satser på å ha et barn i denne pulken da jeg tror tyngdepunktet vill bli for høyt og stabiliteten for dårlig. men om du rigger, skrur, limer og miodifiserer er vel det meste mulig.

se også denne tråden HER

og denne linken HER

og til slutt denne tråden HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parispulken er jo billig den, men er det mulig å rigge til for et barn oppi der?

Noen som har prøvd det?

Neppe å anbefale...

har ikke prøvd nei, men ser at på fjellpulken sine pulker for barn er det "veltebøyler"/meier på siden som hindrer pulken i å velte....

Nei, det gjør de IKKE! Stabiliteten er ørlitegranne bedre med meiene på enn uten. Spør du meg, er det en svært liten forbedring av en allerede ganske stabil pulk. Derimot har jeg inntrykk av at meiene gir mer motstand i løssnø.... Men mor føler at sikkerheten er bedre med dem på, så da så.... Bruker man hue og vett, skal det ganske mye til før fjellpulken velter, med eller uten bøyler. Krappe, agressive telemark-hoppsvinger anbefales IKKE (jeg har prøvd... :oops:

Derimot har fjellpulken en svært solid veltebøyle integrert i vindskjermen. Metallbøylen nederst på vindskjermen er den mest solide delen på hele pulken. Ved velt klapper vindskjermen sammen og beskytter barnet. Dette fungerer SVÆRT bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat mekket 2 parispulker + overtrekk til eget bruk. Her er mine vurderinger.

parispulk : litt mindre volum enn Veteran fjellpulk, slitesterk, tåler grus bedre, smal-> går brukbart i skisporet, litt lav foran-> brøyter/flyter noe dårligere og kant kan ta tak i humper, ikke helt enkelt å lage 100% tett overgang mellom trekk og pulk. Den er lett, lett, lett ->8kg med stuff i pulken før det matcher barnepulken i vekt, stil/design-> dårligere enn fjellpulken, styggere ?? tja. Mindre vridningsstiv. Fjellpulken pulkdrag gir mer kontroll enn taudrag. Parispulken har mye dårligere styring sideveis i skråninger når hardt underlag. Krever litt ruteplanlegging. Ikke for barn-> mangler rygglene, mangler festestropper osv.-> er transportpulk.

Dødvekt:

Fjellpulken for barn = ca 10-11 kg.

Fjellpulken Veteran = ca 4 kg (3500-4000 kr).

Parispulk = ca 2 kg (7-800 kr).

Med drag blir Fjellpulken enda tyngre.

Parispulk + litt stoff (beaver nylon)+ pop-nagler + drag = 1000 kr (arbeidsinnsats 3-4 timer).

mao du kan mose 4 Parispulker til prisen av 1 fjellpulk.

Drag = tau, brems = tau med knuter på som slenges under pulken når mye nedover bakke, eller man kan holde i pulken ned de bratteste bakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud så mye å lese... Men nei, jeg har ikke hørt om disse før. Hele greia baserer seg på utleie, så han har stategiske pulk-verter som kan leie disse ut rundtomkring i landet. Da er det visst bare å ta kontakt, så får du kontakt med en pulkvert eller han sender en pulk for 200 kr + leien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han lager dersom du vil kjøpe.

Virker som et godt gjennomtenkt og velprøvd produkt som ikke har funnet veien ut.

Han har laget pulker i tretti år, og har prøvd ut mange mer eller mest mindre vellykede varianter.

Fins nok ikke i mange eksemplarer, og den der utleiegreien med pulkvert var nok mer en tanke enn noe som ble..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.