Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage tovet ullvotter


Marcen

Anbefalte innlegg

Har nå fått laget et par tovet ullvotter og man må bare stikke vottene dobbelt så store og så putter man de i vaskmaskinen 3 ganger og da har de fått en passende størrelse og så kan man tove de for hånd får å tilpasse dem hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

I det hele tatt er det svært vanskelig idag å få kjøpt ullvotter i sportsforretninger!

Jeg fant tovede Ullvang ullvotter i en G-Sport butikk, har aldri sett det i butikker tidligere og ble så glad at jeg tok med meg ett par tvert! Tror jeg betalte over 300 spenn for dem.

Dem var tykke og varme, helt optimale! Har dem inni noen Norheim vindtette votter. I tillegg har jeg etpar ullhansker inni. Jeg synes alltid jeg fryser på henda, men disse hjelper, helt konge!!

Min erfaring med å kjøpe diverse ullklær i XXXL størrelse og krympe dem i feks. varmt vann er særdeles dårlig. Jeg har aldri klart å oppnå omtrent riktig form og størrelse. Dette gjelder gensere, jumpere, votter, longs.

Jeg vil anbefale å kjøpe tovede votter i riktig størrelse og form i butikken, så kan du istedet jobbe overtid og tjene inn pengene du bruker på å strikke og tove vottene. Dette er garantert bedre butikk. Men mulig det er mere en hobby å lage greiene selv, det er en annen diskusjon, og det har jeg full forståelse for :oops:

Lykke til med tovinga. Få høre om det var noen som fikk sukksess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en hobbygreie og/eller eller en "i nøden spiste fanden fluer greie". Det kan jo være individuelt dette her da.

Stikkord

Økonomisk er det ca en faktor på 10. 50kr i garn = 500kr ferdig i butikken

Allergi! Det finens mange typer dyreull men ikkeno annet enn saueull i butikken.

sikkert mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant tovede Ullvang ullvotter i en G-Sport butikk, har aldri sett det i butikker tidligere og ble så glad at jeg tok med meg ett par tvert! Tror jeg betalte over 300 spenn for dem.

Dem var tykke og varme, helt optimale! Har dem inni noen Norheim vindtette votter. I tillegg har jeg etpar ullhansker inni. Jeg synes alltid jeg fryser på henda, men disse hjelper, helt konge!!

Min erfaring med å kjøpe diverse ullklær i XXXL størrelse og krympe dem i feks. varmt vann er særdeles dårlig. Jeg har aldri klart å oppnå omtrent riktig form og størrelse. Dette gjelder gensere, jumpere, votter, longs.

Jeg vil anbefale å kjøpe tovede votter i riktig størrelse og form i butikken, så kan du istedet jobbe overtid og tjene inn pengene du bruker på å strikke og tove vottene. Dette er garantert bedre butikk. Men mulig det er mere en hobby å lage greiene selv, det er en annen diskusjon, og det har jeg full forståelse for :oops:

Lykke til med tovinga. Få høre om det var noen som fikk sukksess.

Hvis du leser tidligere innlegg i tråden så ser du att jeg har hatt suksess med mine hjemmelagde tovevotter :)

Mine er gode og myke og har aldri hatt behov for vindvotter utenpå. Slitestyrken er også bedre. Jeg har sett flere typer i butikker, så jeg skjønner du må ha vindvotter utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør påstå at Fuglehunden har rett og Friluftsliv tar feil.

Hvis du - Friluftsliv - gjør som Fuglehunden sier å leser tråden litt bedre vil du se følgende:

Toving av votter og luer er et gammelt håndtverk som er i ferd med å gå i glemmeboka. Kvaliteten på "våre" hjemmelagede som Fuglehunden sier er helt topp. De er vann- og vindtette akkurat som gammelt vadmelstoff og supervarmt. Vi definerer ikke de lefsene du får kjøpt hos G-sport og andre som toving i det hele tatt.

Hvorfor det er et utdøende håndtverk? Svaret er enkelt. Fordi kundene ikke er villige til å betale det det faktisk koster å lage produktet. Det er ikke mange uker siden jeg tok opp dette med en som driver stort med kvalitetsstrikkeplagg. Jeg viste ham mine hjemmetova luer og votter etc. og spurte hvorfor ikke dette er å få kjøpt? Han bekreftet bare det jeg allerede har sagt. At vaskemaskiner er uberegnelige og at håndtoving gjør produktene for dyre til å satse på storproduksjon.

Så det er flott at Marcen og andre får gleden av slike produkter ved rett og slett å lage det selv. At du - Friluftsliv - ikke lærer deg kunsten men gjør det feil er ditt problem.

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig her. Skulle ha meg nye tovede ullvotter her før jul og gikk ut for kjøpe Ullvang Hammerfest. Jeg ble svært skuffet over hvor tynne og skjøre de så ut. Helt uaktuelle for meg. Istedet ringte jeg min mor og bestilte tykke tovede votter. Kvelden etter fikk jeg telefon om at vottene var ferdige. Prøvde de. Perfekt! Noe helt annet enn de maskinstrikkede "sparepågarnet-vottene" fra Ulvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes angorageit også. Det skal være en spesiell ulltype.

Vet du hva jeg har funnet ut som er bankers? Reinsdyrpels og Alpakka- den er som reinsdyrhårene dvs. hule hår. Hemmeligheten er at de dyra bruker ikke noe fett eller liknende og det er der allergien kommer inn. Luft er man ikke allergisk for:) Katteallergikere er allergiske for spyttet - ikke hårene i seg selv for eksempel. Altså : møkkete katter er bra for katteallergikere osv.. Dessverre er det lanolinen - fettet i saueulla jeg ikke tåler. ( og hest og ku og kanin osv) Men takk for forslag. Geit er faktisk ikke det verste. Jeg tåler faktisk Kashmir da (verdens dyreste ull) - og det er geit det jeg veit. Så sånt sett har du rett:) Mora mi strikket endel geit til meg i gamle dager når du sier det. :D Men som sagt for tida satser jeg på alpakka.

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt gode erfaringer med tovede votter levert av Ullvang og kjøpt hos DNT i storgata i Oslo. Et godt alternativ for dem som ikke strikker selv eller holder seg med madam som gjør det!

Jeg har nå brukt mitt første par Ulvang-votter, og innser at jeg burde kjøpt de et nummer større fordi de toves ytterligere under bruk. Det er kanskje noe å tenke på for de som ikke har tilgang på votter av den gamle skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå brukt mitt første par Ulvang-votter, og innser at jeg burde kjøpt de et nummer større fordi de toves ytterligere under bruk. Det er kanskje noe å tenke på for de som ikke har tilgang på votter av den gamle skolen.

Gikk i jotunheimen i sommer og han jeg gikk med hadde akkurat kjøpt et par ullhansker og de krympet noe sykt. Dag 1 passe, dag 2 lit små, dag 3 enda mindre. Tilslutt var hanskene så små at de finger tuppene bare rakk til andre ledd på fingerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmestrikka tovede ullvotter er det beste å bruke uansett vær og temperatur! Er de tykke nok har de god motstand mot vind. Og ull varmer selv om det er vått. Ulempen er at det fester seg snø på vottene, derfor er det praktisk å bruke vindvotter utenpå.

Når jeg strikker ullvotter bruker jeg enten to tråder med tykt ullgarn (vamsegarn e.l.) og strikker mønster, eller 4 tråder med tynnere ullgarn og strikker da med to og to tråder i mønster. Jeg strikker IKKE med veldig store pinner, bare litt løsere enn vanlig. Strikker vottene en del større enn det som trengs. Vottene blir ganske tykke i seg selv, men vasker de i maskin med grønnsåpe på 40 grader et par ganger - til de blir passe store. Ved senere vask, vasker jeg de på ullprogram, men det er lurt å strekke de i fasong mens de er våte. Dette blir veldig tykke votter - veldig gode og varme :lol:

Legger ved et bilde av en votte-modell bestemor brukte på å strikke til alle karene i familien. Strikket med to tråder i striper. Gammel strikkemetode for å få tykke votter.

post-3595-133474513703_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå brukt mitt første par Ulvang-votter, og innser at jeg burde kjøpt de et nummer større fordi de toves ytterligere under bruk. Det er kanskje noe å tenke på for de som ikke har tilgang på votter av den gamle skolen.

Ja, jeg hadde kjøpt en halv gang eller dobbelt større. Betrakte dem som halvfabrikat er kanskje ikke så dumt. Så hadde jeg lagt dem i vaskemaskinen - hvis du tør - litt sterkere mini 40 eller normal 40 grader sammen med et lite håndkle som vottene kan jobbe mot. Og hell ca dobbel porsjon Milo (grønnsåpe el.l.) rett i trommelen sier mange.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje angoraull er bra for de med allergi?

Men hvor kan man få tak i en sekk angorageitull da? Noen forslag?

Hadde du ennå hett Samojeden eller St.Bernahrdshunden kunne jeg jo tigd en sekk hundehår - men Fuglehunden da! Der er det vel ikke mye røyting?:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En variant av Hadelandsvotten ja. De er kjempefine. Ellers tover jeg sånn som du gjøre jeg også.

Så den heter det. Har aldri hørt noe navn på den votten jeg. Funker kjempefint å tove i vaskemaskin!

Men hvor kan man få tak i en sekk angorageitull da? Noen forslag?

Hadde du ennå hett Samojeden eller St.Bernahrdshunden kunne jeg jo tigd en sekk hundehår - men Fuglehunden da! Der er det vel ikke mye røyting?:lol:

Er det noe som heter angorageit? Men hvis det er ull fra angorakanin du tenker på, vil jeg anbefale deg å kontakte det lokale kaninavlslaget. De har sikkert oversikt om det er noen i området som driver med angoraull produksjon. Ellers er det mange som har angorakanin som kjæledyr, som en kansje kan få ull av, kaninen må uansett klippes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar det var bare det at jeg snakket om geit og ikke kanin :shock:

Det var angorageit du pratet om ja... Men det finnes da også "sau og geitavlslag". Søk litt på internett så finner du linker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada det ordner seg når jeg får tid. Du er jo fra Ringerike? Hadelands Folkemuseums vottearkiv for eksempel. Det er skrevet et lite hefte med votteoppskrifter og historien om dette av Hadelads Husflidslag av en Bitten Nesbakken om du ville strikke dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada det ordner seg. Du er jo fra Ringerike? Hadelands Folkemuseums vottearkiv for eksempel. Det er skrevet et lite hefte med votteoppskrifter og historien om dette av Hadelads Husflidslag av en Bitten Nesbakken om du ville strikke dem selv.

Nei, Ringsaker.

Vottemuseum :shock: Kult

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble inspirert av all praten her og søkte litt på nettet. Fant følgende oppskrift som ser fornuftig ut men som jeg ikke kan gå god for selv ...

Kanskje noen der ute kan teste den ut og meddele resultatet til oss andre. Så kan oppskriften sendes til mødre, bestemødre eller snille tanter .... :shock:

********************

TOVA VOTTA

Jeg bruker Safirgarn fra Gjesdal

Bruk pinne nr 5 eller 5 ½

Vott:

  • -Legg opp 49 m (damer) eller 56 m (herre)
    -Strikk 20 cm. Strikk inn tommeltråd 10 m i en annen
    farge.
    -Strikk 13 cm. Så starter fellingen.
    -Strikk 5 m så 2 sammen omg. ut.
    -Strikk 4 omg. uten å felle.
    -Strikk 4 m så 2 sammen omg. ut.
    -Strikk 3 omg. uten å felle.
    -Strikk 3 m så 2 sammen omg. ut.
    -Strikk 2 omg.
    -Strikk 2 m så 2 sammen omg. ut.
    -Strikk 1 omg.
    -Strikk 2 m. sammen omg. ut.
    -Ta maskene pa en tråd - stram.

Tommel:

  • -Ta opp maskene og strikk 8cm. (20 omg.)
    -Fell som på votten men ingen omganger i mellom.

Vaskes i maskin på 80-90 grader (Milo) sammen med et håndkle eller lignende.

Tova ting krymper som regel ca en tredel, så en vott som er ca så mye større vil tove i passe størrelse, med litt strekk og forming.

***********************

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! 80-90 grader må være feil. Det tåler ikke ull. 30-40 tilnød50 skal det nok være. Ellers ser den jo grei ut. Poenget er vel at har man allerede tanter eller noen som strikker så trenger de ikke oppskriften - så enkelt er det å strikke dette. Det er dem som er nybegynnere som trenger den og de trenger nok litt av de andre rådene i tråden her også :shock:

Dessuten står det mye om endel andre måter å tove på som er artig å få kjennskap til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor kan man få tak i en sekk angorageitull da? Noen forslag?

Hadde du ennå hett Samojeden eller St.Bernahrdshunden kunne jeg jo tigd en sekk hundehår - men Fuglehunden da! Der er det vel ikke mye røyting?:)

Angorageitull er vel ikke lett å få tak i. Det heter da Angorageit? Jo jeg mener det. Jeg vet om bare en stk som har Angorageit og kan skaffe ull hvis det er interressant. Hvis de selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.