Gå til innhold
  • Bli medlem

ønsker meg en kompakt sovepose!


tommen

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg et tips om en behagelig soepose til en stor mann og til bruk kanskje ned mot et par kuldegrader. Det viktigste er at den kan komprimeres til å bli liten, i tillegg til at den skal være god å bruke. Jeg har en Helsport Alta som jeg er veldig godt fornøyd med, men den blir for stor til vår/sommer/høst-bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marmot Helium er sikkert en digg pose, har Marmot Hydrogen selv som holder ned til -1. Men om dette er en pose som passer til en litt stor mann, som tommen selv kalte seg, vet jeg ikke. Føler ikke at jeg har danseplass i posen min, og jeg er vel ikke mer enn gjennomsnittlig i størrelse. Vekten på EQ versjonen er 992 gram, standardversjonen veier 822. Skal du ha posene i lang utgave, som er et must om du er mer enn ca 1.82 veier de litt mer. I tillegg kommer selvfølgelig kompresjonstrekket.

Og om du lurer er EQ-versjonen laget med et stoff som har en bedre vannavvisende evne enn standardversjonen. Mener også å huske at EQ har glidlås helt ned, mens standard har 2/3 lang glidlås.

Vet at Western Mountainering har noen lette dunposer i litt større størrelser. Tror de finnes hos www.oslosportslager.no, eller til halv pris hos en amerikansk nettbutikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for all økonomisk ufornuft så har jeg fra Western Mountaineering kjøpt posene High Lite 485 gr. 200cm, Ultra Lite super 850 gr. 200 cm og Puma super DL for vinter. High Liten har jeg brukt i noen år og er utrolig fornøyd. Jeg vil si du kan bruke den ned til rundt 0 selv om komf. temp er oppgitt til noe over. Posen har jeg sett komprimert oppi en 1 liters container. Jeg er 186 cm og har aldri hatt klaus, men kjempeplass er det heller ikke. Både Marmot og WM ligger langt fremme når det gjelder å lage lettest og varmest, men jeg har sammenlignet posene nøye og kan ikke se noen som er i nærheten av WM når det gjelder strøken produksjon (sømmer og finnish)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynner det å komme med forslag; jeg har ikke sjekket så mye priser enda men har en følelse om at Marmot er ganske kostbare poser. Jeg må vel innrømme at jeg hadde tenkt en sovepose som ikke er altfor dyr, men dette henger kanskje sammen med prisen når posen skal være kompakt.

Ellers er jeg ikke så diger, men 184 og rett i overkant av 100 kilogram trenger jo litt armslag og plass til kroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmot Helium er sikkert en digg pose, har Marmot Hydrogen selv som holder ned til -1. Men om dette er en pose som passer til en litt stor mann, som tommen selv kalte seg, vet jeg ikke. Føler ikke at jeg har danseplass i posen min, og jeg er vel ikke mer enn gjennomsnittlig i størrelse. Vekten på EQ versjonen er 992 gram, standardversjonen veier 822. Skal du ha posene i lang utgave, som er et must om du er mer enn ca 1.82 veier de litt mer. I tillegg kommer selvfølgelig kompresjonstrekket.

Ja bruk kompresjonstrekk til dunpose om du vil ødelegge den. Når jeg hører kompresjonstrekk så tenker jeg først og fremst på de trekkene med reimer som kan strammes for å komprimere innholdet i trekket. Helium kommer ikke med kompresjonstrekk, men et enkelt vanlig trekk. Nedpakket blir den ikke så liten som mange av de syntetiske (men kaldere) posene som man kan komprimere mye uten å skade innholdet. Men Heliumen er ganske så liten selv uten komprimering. Det er ikke anbefalt at dunposen ligger i dette trekket mer enn 2 dager før det må ut å lufte seg litt. Og når man ikke bruker det skal det selvsagt ligge i den store oppbevaringssekken som følger med. Dette er noe de fleste vet, men jeg har hørt om alt for mange som har ødelagt dunprodukter ved uforsvarlig komprimering, og på andre forum har jeg lest om folk som vil anskaffe seg kompresjonstrekk til sine dunposer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bruk kompresjonstrekk til dunpose om du vil ødelegge den. Når jeg hører kompresjonstrekk så tenker jeg først og fremst på de trekkene med reimer som kan strammes for å komprimere innholdet i trekket. Helium kommer ikke med kompresjonstrekk, men et enkelt vanlig trekk. Nedpakket blir den ikke så liten som mange av de syntetiske (men kaldere) posene som man kan komprimere mye uten å skade innholdet. Men Heliumen er ganske så liten selv uten komprimering. Det er ikke anbefalt at dunposen ligger i dette trekket mer enn 2 dager før det må ut å lufte seg litt. Og når man ikke bruker det skal det selvsagt ligge i den store oppbevaringssekken som følger med. Dette er noe de fleste vet, men jeg har hørt om alt for mange som har ødelagt dunprodukter ved uforsvarlig komprimering, og på andre forum har jeg lest om folk som vil anskaffe seg kompresjonstrekk til sine dunposer :lol:

Du har helt rett, det følger ikke med et kompresjonstrekk av den vanlige varianten med remmer, men en lett liten pose uten. Selv har jeg aldri brukt den posen for den er ikke vanntett, men har byttet den ut med en 10 liters vanntett pakksekk, som dunposen og silkeposen har god plass nedi. Presser ut noe av luften før jeg lukker igjen, og har en ganske flat pakke som er lett å plassere i sekken. Kan ikke si at det har skadet soveposen min nevneverdig! Mye verre med idioten på vaskeriet som ikke tørket den godt nok etter vask før han pakket den i plast... Møkkamann :?

Tommen: Dunposen min i sin medfølgende pakkpose er langt mindre enn jeg har klart å få noen av de ultralette syntetposene mine selv om de var komprimert til de var harde som stein!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.