Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste telt?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Nammatj virker som et veldig godt telt, men pga vekten virker også Nallo å være veldig greit ihvertfall vår, sommer vinter. Har noen noe erfaring med det om vinteren? Har det for dårlig ventilasjon? Er det vindstabilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er med på at Svalbard er et godt telt, er derimot ikke med på TNF V25. TNF er laget for klatreekspedisjoner og ikke "normale" turer i norsk fjellheim. TNF er tungt og mangler et bruksvennlig fortelt til matlaging og lagring av utstyr. Skal du på høye fjelltopper ala Aconcagua, Denali osv er sikkert V25 til TNF et supert valg. Til bruks i norsk vinternatur vil det være for lite og uhensiktsmessig tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At VE-25 mod. er tung?? Vel, alt er relativt men i forhold til Svalbard modellen er det direkte feil. VE-25 mod. er et 3-manns, 4-sesongers telt som også Svalbard mod. er tilgjenglig i. Hva vekten angår veier førstnevnte ca 4,2 kg (inkl. stenger) mens Svalbard veier ca 4,5 kg (også inkl. stenger). Snøplugger kommer evnt. i tillegg på begge mod., men her kommer selvsagt ski og staver inn i bildet.

:D

Du må virkelig unnskylde meg hr. Meyer! Desverre kom jeg til å blande sammen North Face modellene VE25 og Mountain 25. Beklager! VE 25 er sikkert et veldig flott vintertelt og går sikkert Svalbard en høy gang. Selv om det i henhold til http://www.thenorthface.com/opencms/opencms/tnf/gear.jsp?productId=132 veier 5kg og ikke 4,2 som du sier(bare for å kverulere litt 8) ) Mountain 25 er jo et to manns telt og jeg mener framdeles at 4,3 kg for et to manns telt er "uhensiktsmessig" tungt tatt i betraktning at man skal bære det på ryggen hver dag over lang tid. (mitt inntrykk av normale turer) Som et "base camp 123" i omgivelsene det er laget for å tåle er det sikkert ypperlig. (skjønner framdeles ikke hvor du plassere sekkene? 8) )Personlig er jeg en rotekopp på tur og vil derfor ha et telt med et stort yttertelt framfor litt større takhøyde. Litt av mitt opprinnelige poeng skulle egentlig vært at man ikke trenger telt laget for ekspedisjonsbruk i ekstremt ugjestmilde strøk hvis man f.eks går over vidda i påsken. På samme måte som at man ikke trenger Norrøna jakke til 5000 for en hytte til hytte tur på sommeren. Velvel, da det virker som om at du har vært ute en vinternatt mer enn meg så skal jeg herved avslutte mitt korstog mot North Face telt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det beste 2-3 pers. telt til helårsbruk?

Selv bruker jeg Svalbard 5 fordi jeg mener det er best. (2-3 mann vinterstid, 4-5 mann sommerstid).

Vinterstid syns jeg det er noe knappt med plass i ett tremanns telt dersom man er flere enn en.

Til Østers:

Jeg legger aldri igjen noe annet enn ski og staver utenfor teltet vinterstid. Det hele stiller seg noe annet hvis jeg har tatt med pulken.

Spitsbergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men er det noen her som har testa Nallo?

Har planer om det teltet, men fint om det er noen som har brukt det litt! Nallo 2GT er det jeg kunne tenke meg.

Nallo 2GT

Nallo 2

Eller Niak!

Ellers virker Nammatj bra. Men er tyngre enn Nallo. Blir noen turer vinterstid, men ikke alt for mange. Ellers skal det brukes til fjellturer, korte og lange. Lei dritt som lekker :)

Greia ligger vel i forskjell i duken... Kerlon 1200 eller 1800.. Hvor mye bedre er 1800? :D

Veldig takknemmelig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.