Gå til innhold
  • Bli medlem

En laaang motbakke (13.nov)


Mayhassen

Anbefalte innlegg

En intens skoleøkt i helga gjorde at jeg ble ferdig med høstens innleveringsoppgaver og når jeg da så værmeldinga på mandag var det ikke tvil; Jeg skulle til fjells!

Det var en stresset fyr som rotet i rotet på hybelen for å finne frem det som skulle være med. Planer ble lagt og skrinlagt ca 1000 ganger og litt om igjen før jeg endelig fikk satt meg ned for å tenke på de realistiske turmålene. Turmålet var bestemt og alarmen ble stilt.

Jeg la i vei tidlig og kom opp til Lom tidlig på morgenkvisten, E6'en må ha vært veldig rett i natt for så fort har jeg aldri kommet til Lom før :)
Her var det slutt på saltinga og på veien var det snøføre og den ble straks fort litt mer svingete også der jeg kjørte mot Juvasshytta, eller Raudbergstulen i værste fall. Jeg hadde et ørlite håp om at det skulle være mulig å kjøre opp til 1800moh, men det var ikke særlig realistisk. Jeg hadde tatt høyde for at jeg måtte gå fra Raudbergstulen på ca 1000moh, men kom ikke så langt heller gitt..

På ca 750moh torde jeg ikke å kjøre lenger, scootersporet var lissom ikke helt bredt nok for bilen min :P

07.30 startet jeg på min livs lengste motbakke med godt mot, her var det bare å gi gass, tenk på den gode trimmen :D
Pulsen faretruende høy der jeg går med 3tonns tunge vinterstøvler og en dagstursekk som er fullpakket med litt ballast av ymse slag. Det går trådt i nysnøen og motivasjonen synker omvendt proposjonalt med høyden. Jeg går i tett tåke og tenker på den sola på yr.no :)

Så plutselig, jammen sa jeg HALLO! Plutselig står himmelen i brann og Glittertind ønsker meg velkommen opp til høyden og kuldegradene. Det var et skifte som var helt rått, fra å gå uten hansker og jakka oppe, til og kjenne kulden klype i kinnet.. antar at yr hadde rett med sine 15-20 minus som var meldt idag! Skylaget holdt fortsatt følge med meg et stykke oppover, men opp mot Kjelhøe dro jeg ifra. Et landskap åpenbarte seg, så vakkert at det var nok til å smelte selv den kaldeste sjela :!:

Litt pause måtte til for å nyte her oppe før ferden mot Vesle Galdhøpiggen fortsatte, det gikk greit mot Løyfte, her slang jeg fra meg truger og staver, tok frem isøksa og klyvemodus. En isete og noe luftig og særdeles glatt egg ble forsert, gleder meg til at stegjerna ankommer i posten! Med litt skøytegåing opp den korte eggen var det helt greit resten av veien mot toppen.

Så da etter 17km og over 1700h.m. var jeg oppe, lenge siden jeg har vært så sliten. Jeg hadde brukt 4t opp hit og nå var det på tide å slappe av! Jeg hadde riktignok hatt liggeunderlaget ute på Kjelhøe også i lunsjen, men nå var det tid for å ta livet med ro å nyte tilværelsen maksimalt :cool:

Lå vel her oppe i ca 2t før jeg fant ut at jeg burde så smått begynne å tenke på tilbakeveien, hadde jo en ganske lang nedoverbakke foran meg også.. Det å komme til bilen i dagslys var aldri et tema for jeg ville se fjellet når det gikk mot kveld også så jeg ruslet rolig tilbake mens jeg knipset masse bilder. Det hadde vært konge å venta på toppen på solnedgangen, men et slikt øyeblikk får jeg spare til en annen gang når jeg ikke har så lang vei tilbake.

Jeg nøt en stjerneklar himmel i mørket nedover veien fra Juvasshytta og så frem til å komme hjem, det vil si.. det var før jeg fikk en telefon:
-hallo?
- ja hei, er du fortsatt på fjellet eller?
-jada, er på vei ned nå da, åssen det?
- du er klar over at det er hovedvask idag og at det er sjekk imorra tidlig!
-HÆÆÆ.. AHHHH, var ikke det imorra da?!
- blablabla
-#%#¤%&&/(#¤&¤#%&¤#%

Ikke akkurat drømmeavslutninga etter å ha vært våken siden 04.00, kjørt over 50mil, gått 34km og da skulle ta i ei skurefille klokka ti på kvelden :evil:

Anyways.. ingenting kunne ødelegge minnene fra denne dagen og her er noen av dem som jeg har foreviget:
http://www.mineturer...ggen/index.html

 

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Mayhassen!!! Du var heldig igjen! Hadde jeg vært så sprek som deg skulle jeg gjerne ha vært med. Det er spesielt det å være på en slik tur helt alene. Får en ekstra nærhet til fjellet da. :)

Det er noe med det lyset på denne tiden....flott!!!! Tenk på hvordan året 2008 blir når du har den avslutningen nå!!! Det blir mange turer....masse bilder og gode minner..og god trening. :)

Noen flotte blinkskudd ble det også denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer alle sammen! Var heldig med været Atomsilda, men må si at jeg var litt nervøs når jeg gikk oppover i skodda, heldigvis så ordna det seg!

Synet kan bedra Kim..... skiføret er ikke så bra som det ser ut til :)

Gøy at du likte bildene mine Lars og jeg er enig i den siste kommentaren din også :)

Slenger ved et par panoramaer som jeg satt sammen nå over en bolle havregrøt, ikke den dummeste måten å starte dagen på.. bare drømme seg tilbake opp i høyden:

post-1657-133474506994_thumb.jpg

post-1657-133474507014_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilige panoramaer også. I direkte motlys pleier jeg å måle lyset ganske direkte mot sola. Hvis du er heldig blir da sola som på de øverste bildene her: www.panoramia.biz.

Jeg bruker et program som heter ptGUI (www.ptgui.com) til å sette sammen bildene. Det finnes også et som heter AutoPano som visstnok er enda kraftigere. Ingen av de har problemer med å gå PS en høy gang... :)

Gleder meg til flere bilder og turer fra deg Mayhassen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for nok en underholdende turrapport Mayhassen, med bøttevis av drømmebilder igjen! Ingen tvil om at lyset på denne tiden er lekkert. Moro å se kjente og kjære tinder under sånne forhold. Vakkert! :D

Denne turen er det jo ikke så lenge siden eaa og jeg også tok, ganske nøyaktig 6 måneder siden nå:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8474&highlight=galdh%F8piggen .

Vi gikk den mens vinteren takket for seg, du fikk føle den nye kong vinters pust. :wink: Interessant å se de samme fjellene under helt ”motsatt” forhold.

Var en god treningsøkt det der ja. Du kunne jo nesten like så godt ha startet i Galdesand, så hadde du kjørt hele løpet mener jeg. :) Eaa og jeg parkerte jo bekvemt ved Raubergstulen, gikk på ski, og hadde nok en del mindre ballast enn deg ser jeg. Ikke bar vi på boka til Julia og Morten! 8) Så du la igjen en god del kalorier her Mayhassen.

Enig med Lars, bildet av deg på toppen med ”Norges fjelltopper over 2000 meter” var stilig!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skvis blenderen så får solen mer stjerneform, hvis du har dslr.

Har noen av dem også, men liker å prøve litt forskjellige ting, ikke alltid det samme "fasitsvaret" (som jo egentlig ikke eksisterer i fotoverden) blir det beste, men takk for tipset.

Takker for nok en underholdende turrapport Mayhassen, med bøttevis av drømmebilder igjen! Ingen tvil om at lyset på denne tiden er lekkert. Moro å se kjente og kjære tinder under sånne forhold. Vakkert! 8)

Bare hyggelig og takker så mye :D

Denne turen er det jo ikke så lenge siden eaa og jeg også tok, ganske nøyaktig 6 måneder siden nå:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=8474&highlight=galdh%F8piggen .

Vi gikk den mens vinteren takket for seg, du fikk føle den nye kong vinters pust. :wink: Interessant å se de samme fjellene under helt ”motsatt” forhold.

Gøy å sammenligne ja, kikket på deres tur før jeg dro. Det er en flott tid å komme seg ut på tur nå, det er helt sikkert! Håper dere får se flere rapporter fra meg i år!

Siden jeg har plundret litt med det ene kneet mitt de siste ukene har det blitt lite kondisjonstrening, så nå som jeg friskmeldte meg selv måtte jo jeg "straffe" meg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1700 høydemeter. Ja da kan du begynne å snakke om tindebestigning.

Å kjøre opp til 1800 er noe juks og fanteri.

Godt du ikkje falt for fristelsen å presse bilen din opp.

Trur du fekk ein mye meir minnerik tur nå.

Grav bort vegene inn i Jotunheimen til

Juvasshytta, Leirvassbu, Spiterstulen, Glitreheim o.a.

Slik som det er nå er Jotunheimen så lett tilgjengelig

at den har blitt ein tumleplass for stumme, blinde, døve og halte.

(Galhøpiggen ein somardag)

For å sette det litt på spissen.

Det var ein annen utfordring for pionerene på 1800 tallet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilige panoramaer også. I direkte motlys pleier jeg å måle lyset ganske direkte mot sola. Hvis du er heldig blir da sola som på de øverste bildene her: www.panoramia.biz.

Supre bilder her!

Men en slik fremstilling av sola er nok lettere i "nøytrale" landskaper, da med tanke på fargene. Med mye hvitt blir vel utfordringen noget større tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om universell utforming Dag G?

Er til dels enig med deg, men er også fint at andre som ikke har helse til å bære 20-30kg på ryggen i flere mil kan oppleve fjellet også. Andre ganger syns jeg det kan være deilig å få lov til å starte høyt, nyter fjellet da også, selv om at gleden av å stå på toppen av Kjelhøe var nok for meg litt mer givende enn for mange andre som kom opp skiheisen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh - nå ble jeg fjellsjuuuk!

Litt for lenge sia sist nå. :)

Ekte vinterstemning i de bildene der ja! Må si du har vært heldig med fotoforholdene de to siste turene nå!

Aldeles så jeg kjenner den nydelige angen av tåke, snø og frostluft her.

Slike aleneturer gir jo et helt annet inntrykk enn når man rangler sammen med andre.

Inntrykkene blir annerledes, så mye sterkere på et vis, idet intet annet tar fokus.

Og tar man seg tid ved vardene som du gjør her, ja da er opplevelsen total.

Og desto mer tilfredstillende er det da mot kveld å stå under gryende stjerner,

skue tilbake på fjellene i det blå avdagslyset, la øynene gli over himmelranda du har gått,

og takke ydmykt for dagen...

Gir styrke og opplading det.

Håper jeg snart kan gjøre det igjen...

Hilsen en abstinensplaget Snowman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.