Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiføre på hardangervidda nå?


trulte

Anbefalte innlegg

Annonse

På strekningen Kikut - Birgithovda - Ustetind var det ikke skiføre i helgen.

Det er i området Geilo/Ustaoset med høyde fra 1010 til 1376.

Hvis jeg skal si noe snitt på snødybden vil jeg estimere det til maks 5 cm og det var veldig lett snø.

Det kan være noe mer snø på Finse, men jeg tviler på at det holder til en fin skitur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte akkurat hotellet på Finse. Og de sa det var fint skiføre i traktene rundt Finse.

I området rundt Kikut er det i følge senorge under 25cm snø... så det stemmer jo..

Akkurat rundt Finse er det nå 25-50 cm og litt opp i terrenget er det 50-100.

Så da blir det helgetur rundt Finse..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen ble noe redusert. Det var svært varierende snøforhold på Hardanger vidda, så vi tok ikke sjansen på

og gå fra Finse til Dyranut, selv om vi visste at forholdene skulle være greie på Finse var vi usikre på området imellom.

Derimot tok vi utgangspunkt fra Dyranut og gikk en rundtur der istedet, vi så at det var nok snø rundt Dyranut.

senorge.no sine kalkulerte snødybde virket noe overdrevet, men vil anta at det var en gjennomsnittlig snødybe på ca. 40 cm i Dyranut

området.

Kan dermed bekrefte at i Dyranut området og et par mil sørover var det godt skiføre. Litt slalom mellom steinen må pregnes men absolutt

ikke noe problem og ta seg frem med både pulk og ski. Snøen har og blåst i dynger så det er ikke noe problem

å finne leirplass - med muligheter for en god kuldegrop.

Så vintersesongen er definitift igang på vidda, men man må nok holde seg godt vest nå, samt over ca 1100 meter.

Bilder kommer så fort jeg får lurt de ut av kameraet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.