Gå til innhold
  • Bli medlem

Is på elver og vann nå tidlig på vinteren


ahb

Anbefalte innlegg

Gitt at yr.no sitt langtidsvarsel for neste uke her på vestlandet (sol sol sol :)) slår til vurderer jeg å stryke til fjells i starten av neste uke. Kansje en tur til Grindaflethytta. Den ligger på ca 1000 meter mellom Gudvangen og Aurland.

Hvordan er det med issikkerhet på vann og elver så tidlig på vinteren? Hvordan kan jeg undersøke dette i felt?

Blir jo kjipt å begynne med vading i minusgrader, men ennå kjipere å plumpe uti for ikke å snakke om under ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten du går opp fra Ljosanbotn eller Fyre(Stalheim) trenger du ikke krysse noe vann, det er noen elver, men kan vanskelig se for meg at det blir noe problem. Har gått der selv etter at bruene ble tatt inn for høsten og de elvene som er på veien var ganske greie å krysse.

Med all den nedbøren som er meldt kan det jo fort bli skiføre.... Det er i alle fall meldt snø og minusgrader hele helgen!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borr hull hvis du har mulighet for det. Da ser du hvilken tykkelse det er.

Jeg har vært borti noen farlige situasjoner på stor sjø og fått veldig respekt for vann, så jeg ville ikke gått på islagt vann så tidlig. Jeg må iallefall være helt sikker. Jeg tar også forholdsregler midt på vinteren for jeg har brukt opp mine ni liv når det gjelder vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.