Gå til innhold
  • Bli medlem

Raskest opp Galdhøpiggen


Bjørn M

Anbefalte innlegg

På TV2 programmet Senkveld nå fredag var det et innslag hvor bla. Petter Stordalen var med på å bestige Galdhøpiggen. I innslaget var det ei fra hotellet på Spiterstulen som hevdet at rekorden på å bestige Galdhøpiggen var på 1 time og 4 minutter. Er det virkelig mulig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På TV2 programmet Senkveld nå fredag var det et innslag hvor bla. Petter Stordalen var med på å bestige Galdhøpiggen. I innslaget var det ei fra hotellet på Spiterstulen som hevdet at rekorden på å bestige Galdhøpiggen var på 1 time og 4 minutter. Er det virkelig mulig ?

Det kan jo bli en kald og guffet affære viss det blir styggevær på toppen, klissvåt av svette :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På TV2 programmet Senkveld nå fredag var det et innslag hvor bla. Petter Stordalen var med på å bestige Galdhøpiggen. I innslaget var det ei fra hotellet på Spiterstulen som hevdet at rekorden på å bestige Galdhøpiggen var på 1 time og 4 minutter. Er det virkelig mulig ?

Apropos slike rekorder, jeg synes å huske at rekorden fra Leirvassbu opp til toppen av Kyrkja er 38 minutter. Noen som kan bekrefte dette?

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rekorden fra Leirvassbu opp til toppen av Kyrkja er 38 minutter. Noen som kan bekrefte dette?

Det høres iallefall ikke usannsynlig ut. For gode motbakkeløpere vil 1.5 km langs vannet gi rundt 7 min og deretter 620 høydemeter til toppen på rundt 25 min, totalt i overkant av 30 minutter. Så her er det iallefall rom for å ta rekorden :wink:

Ellers er det jo en rekord for tur/retur Chamonix - Mont Blanc - Chamonix på 5 timer og 5 minutter, det blir omtrent 3800 høydemeter opp og ned igjen etterpå. Rekorden er omtrent den samme på løping som på randoski - det er jo på grensen til imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Jon Tvedt løper fra Tjugen til Skåla på 1 t 8 min. Det er en stigning på 1828 meter stigning. Det sier litt om hvor mye Jon ville slått Bekkemellem sin rekord når han er i slag. Riktig nok er går Spiterstulen-Galdhøpiggen 1104 moh til 2469 moh, det er høyere og blir dermed tynnere luft. Tjugen-Skåla går fra 20 moh til 1848 moh. Skålaløpet er 8 km langt mens opp på "Piggen" er 5,5 km.

post-3251-133474506383_thumb.jpg

post-3251-133474506399_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppløpet på Kinabalu(Borneo) påstår at det er verdens hardeste. Start på 1800 moh, opp til 4095 moh og ned igjen. I underkant av 2300 høydemeter opp og ned, og her begynner luften å bli tynn mot toppen. Distansen horissontalt tur/retur er i underkant av 18 kilometer. Kjenner ikke rekorden på strekningen, men årets vinner hadde tiden 2 timer og 39 minutter. Å løpe om kapp ned disse høydemetrene virker farlig og ødeleggende for knær og slikt. Her er resultatlisten: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=9309

Ellers mener jeg å ha lest et sted at det også løpes om kapp til toppen av Kilimanjaro. Deltagerne må da ligge i høydecamp noen dager på over 5000 moh før de stikker ned til starten. Dette virker helt ekstremt. Noen som kjenner mere til dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.