Gå til innhold
  • Bli medlem

Storebjørn 2222 moh, 26.10.2007


Kim

Anbefalte innlegg

Det ligger en rapport på Bergtatt fra turen til Morten, Svein Arild og meg på Storebjørn fredag 26.10.2007.

Flott bretur og herlig å komme til fjells igjen, og ikke minst børste bort litt møll fra breutstyret :)

Nytt i denne rapporten er at det også ligger bilder i oppløsning 1024x768.

http://www.bergtatt.net/turer/omr6/20071026_storebjorn/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for en kjempefin tur. Litt spontant turmål, men why not! Kaldt var det også i starten, men det bedret seg jo voldsomt i den solhellinga. Vi skulle selvsagt hatt ski, men sånn er det når man har planlagt noe helt annet. Det var dessuten helt ok å få lufta sele og tau, spesielt sela di tror jeg hadde godt av det Kim. Tror dette er den seneste FOTturen jeg har hatt på 2k topper noen gang. De første skiturene til 2k har jo gjerne funnet sted månedsskifte okt / nov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en rapport på Bergtatt fra turen til Morten, Svein Arild og meg på Storebjørn fredag 26.10.2007.

Flott bretur og herlig å komme til fjells igjen, og ikke minst børste bort litt møll fra breutstyret :lol:

Nytt i denne rapporten er at det også ligger bilder i oppløsning 1024x768.

http://www.bergtatt.net/turer/omr6/20071026_storebjorn/index.htm

Takk for flott turbeskrivelse med fine bilder. Det er i topp med den høgere oppløsning på bildene 8)

Det er for meg et kjært område, som jeg har lyst på å vende tilbake til.

Jeg lurer på om det er feil på vedhefta kart: Topp 2077m, mellom Sokse og Kniven er påført navnet Geite!

Ifølge kartet mit er Geite navnet på topp 2002m, som befinner sig 1700 m austfor.

Ser nå at samme feil er på CD-kartet mit: Opplev Jotunheimen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah - godt å se en rapport på Bergtatt igjen!

Du har holdt deg i skinnet lenge nå, Kim! 8)

Men Nils og jeg bannet på at den N1- toppen kunne da ikke være mer enn PF8!

Så vi droppet jo den, og ruslet fornøyde videre forbi...

Ikke fullt så fornøyd nå, må jeg innrømme! :D

Takker for flott innblikk, og en god oppdatering på forholdene.

Blir bare så fjellsjuk her jeg sitter, i sandaler og omringet av 5 skjermer... :lol:

Bjarne;

2077 het Geite før.

Navnet ble så flyttet østover til 2002.

2077 kalles i dag Sauen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Nils og jeg bannet på at den N1- toppen kunne da ikke være mer enn PF8!

Så vi droppet jo den, og ruslet fornøyde videre forbi...

Ikke fullt så fornøyd nå, må jeg innrømme! 8)

Hehe, ja husker vi spankulerte forbi denne og videre nedover etter å ha konstatert på øyemål at den ihvertfall ikke hadde over 10 m i pf. :) Så mye for våre øyemålberegninger... 8)

For meg selv og andre som har et nokså avslappet forhold til alle pf-10-toppene, så er det jo ikke så nøye, men det er en fin grunn til å ta Storebjørn en gang til en vakker dag da eaa, som Lars M nevner. :) Og en skitur til på Smørstabbreen/Leirbreen en vakker vårdag sier ihvertfall ikke jeg nei takk til om høvet skulle by seg. 8)

Forøvrig en lovlig sen fottur dette ja! Sikkert kaldt og høstlig, men bildene taler for seg! Nydelig vær, og ditto bilder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tur! Utrolig hva man kan få til nå sommersesongen er "på hell" ved å følge med på værmeldinger og ha mulighet til å flekse litt med utgangspunkt.

Utrolig at ikke N1 er finmålt tidligere da den er ganske ruvende når man kommer nedenfra.

To spørsmål:

1) På det første bildet deres sees en markert skygge tvers over bildet. Den strekker seg fra bratt som leder opp til Bjørnungen og går i retning Saksa / Geita. Er dette en diger bresprekk? Jeg skvatt litt da vi kom på ski ned fra Storebjørn og var på vei opp mot Bjørneskaret i tett tåke og mye nysnø i påsken i fjor. Alt var helt hvitt med snø nesten til knærne plutselig stod skituppene rett ut i luften. Det ble en bratt nedkjøring på 2-3 meter. Vi konkluderte med at det var en stor vindgryte i snøen men kanten er tydelig også bilder med lite snø. Se også vedlagt bilde fra Geita medio november i fjor.

2) Er N1 den lille humpen på ryggen til høyre for toppen?

post-2487-133474504235_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To spørsmål:

1) På det første bildet deres sees en markert skygge tvers over bildet. Den strekker seg fra bratt som leder opp til Bjørnungen og går i retning Saksa / Geita. Er dette en diger bresprekk? Jeg skvatt litt da vi kom på ski ned fra Storebjørn og var på vei opp mot Bjørneskaret i tett tåke og mye nysnø i påsken i fjor. Alt var helt hvitt med snø nesten til knærne plutselig stod skituppene rett ut i luften. Det ble en bratt nedkjøring på 2-3 meter. Vi konkluderte med at det var en stor vindgryte i snøen men kanten er tydelig også bilder med lite snø. Se også vedlagt bilde fra Geita medio november i fjor.

2) Er N1 den lille humpen på ryggen til høyre for toppen?

Skyggen er en flott snøkam som vinden har formet. En artig formasjon på Bjørnebreen. N-1 kan gjerne kalles en hump, det er den første nabben som fjellet synes på til høyre for toppen. En fin liten topp, men som nevnt er dette kun for de kresne samlerne.

Forøvrig et flott bilde du har tatt. Der ses de største sprekkene godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne;

2077 het Geite før.

Navnet ble så flyttet østover til 2002.

2077 kalles i dag Sauen.

Før og før, fru Blom. Ser du på gamle kart er Geita 2002-meterstoppen ut mot Leirdalen og 2077-meterstoppen hadde ikke navn. Den korte perioden hvor 2077-meterstoppen hette Geita, var nok en misforståelse fra Kartverkets side.

Ellers var det flotte bilder fra Storebjørn, Kim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen fottur, ja! Jeg var tidlig på'n i år, og gikk omtrent hele turen opp til de sørlige Smørstabbtindene til fots i starten av mai! Men det var fordi junior hadde glemt skifellene sine hjemme, og fikk overta mine, og fordi det var hard skare. Så jeg bar skia mine i stedet hele veien oppover og gikk med stegjern på skaren. Men ned breen igjen, selvsagt, ble det ski.

Dagen før hadde vi vært på Storebjørn, og jeg gleder meg over at vi tok turen oppom N-1, sånn bare for utsiktens skyld. Ikke at jeg samler på pf 10 ennå, men...(Filosofien er stort sett for tiden: Samle på alt - skriv ned alt etterpå - for du vet nemlig aldri når du for alvor blir grepet av samlemani. Jeg støvbørster planene om å komplettere alle 2k-er for tiden også, og plukker kommune- og fylkestopper, sånn for sikkerhets skyld.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er denne Sauen som det her skrives om? Jeg ser at noen mener den er i Smørstabbtindane, men i følge kjentfolk ( bl.a. Kåre Vole på Krossbu ) har det aldri vært noen sau der. Er Sauen et navn brukt internt i en gruppe eller er det et navn som er akseptert og brukt blant `folk flest`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er denne Sauen som det her skrives om?

Sauen/2077 er toppen beliggende mellom Sokse/2189 og Kniven/2133.

Denne het før Geite på kartene, men det navnet ble flyttet av kartverket til 2002-toppen øst for Sokse,

angivelig fordi det var denne som opprinnelig het Geite, og at det kun var en temporær feil

at 2077-toppen fikk navnet Geite på kartene for en periode.

2077-toppen ble da faktisk navnløs, og etter navneflyttingen ble Sauen foreslått av noen her inne på FF mener jeg,

ref. denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2543

Siden vi alle trenger et navn for referansens skyld, og at både Geite, Kniven og Sokse ligger i området,

syntes man at Sauen også var et relatert navn (saueklipping?),

så forslaget ble relativt raskt akseptert og tatt i bruk - ihvertfall her på FF.

Derfor er navnet Sauen temmelig uformelt etablert, men tatt i bruk med god konsensus blant oss "brukere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauen-konsensus er tragisk.

Hvorfor det? :roll:

Blant "oss" brukere er denne Sauen helt ukjent.

Mulig det for deg, men det kan jo ikke jeg noe for...

Ellers blir dette vél mye OT i denne turrapporten, så jeg foreslår at vi løfter dette over

i den tidl. navne-tråden, og evt. fortsetter diskusjonen der:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er et latterlig navn. Tatt ut av ingenting og stygt er det og. Jeg synes folk på et internettforum burde nøye seg med å kalle toppen for Kniven S eller lignende. Det er irriterende hvis et dårlig forslag som dette plutselig dukker opp på fremtidige kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Fordi det er et latterlig navn. Tatt ut av ingenting og stygt er det og. Jeg synes folk på et internettforum burde nøye seg med å kalle toppen for Kniven S eller lignende. Det er irriterende hvis et dårlig forslag som dette plutselig dukker opp på fremtidige kart.

Ja, for Kniven Søre er eit veldig mykje betre alternativ. Vi har jo ikkje nokon bitopper frå før som

berre kallest Søre, Nordre, Vestre eller Østre.....

Essem: Så lenge det ikkje er eit navn på kartet så vil det heller ikkje kunne benyttes under ein redningsaksjon. Men så fort det blir eit offisielt vedtatt navn så er det også aktuelt å bruke det under redningsaksjoner. Kva er alternativet i dag ved ein slik situasjon? Uansett om vi kaller den Sauen, Kniven Søre eller noko anna så bør ein fast navnbruk etablerast og den må starte ein stad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essem: Så lenge det ikkje er eit navn på kartet så vil det heller ikkje kunne benyttes under ein redningsaksjon. Men så fort det blir eit offisielt vedtatt navn så er det også aktuelt å bruke det under redningsaksjoner. Kva er alternativet i dag ved ein slik situasjon? Uansett om vi kaller den Sauen, Kniven Søre eller noko anna så bør ein fast navnbruk etablerast og den må starte ein stad.

Hva med http://www.statkart.no/?template=stedsnavn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.