Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt med to innganger


Kjell Lundemo

Anbefalte innlegg

Annonse

Hehe:

Jeg lå i dette teltet to uker i Spania, så jeg kan ikke si stort om hvordan det fungerer i den norske fjellheimen.

Teltet er i hvert fall veldig stort og romslig. Takhøyden er god og det går fint å sitte oppreist om man ikke er noen Goliat. Synes det virker solid, og har hørt av andre at det takler vind på en god måte. Teltet jeg brukte er gammelt, nå har det nytt stoff. I motsetning til andre telt går det faktisk an å ligge like mange personer i det som oppgitt. Om volum/vekt ikke er det største problemet tror jeg dette er et veldig bra vintertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker et Spitsbergen 4 Camp vinterstid. Det er stort :) Har ikke erfaring med det i ruskevær, men tviler på at det skal by på nevneverdig problem når det er satt opp skikkelig. I begynnelsen var stangkanalene litt kjipe å tre, men nå glir stengene mye lettere. Vi vurderte lenge Keron 4 GT på grunn av all rosen, men fant ut at Spitsbergen må være vel så bra. VI har ikke angret ett sekund, tvert om.

post-1833-133474504045_thumb.jpg

post-1833-133474504066_thumb.jpg

post-1833-133474504071_thumb.jpg

post-1833-133474504076_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Står valget mellom Spitsbergen Camp og Keron GT kan du ikke trå feil. Disse er relatvt like, og du vil få et telt av 1. klasses kvalitet samme hva du velger. Selv bruker jeg Spitsbergen Camp på fjellet, sommer som vinter, og har i tillegg kjennskap til Hilleberg.

For å nevne noen forskjellene på disse:

1) Hilleberg sin versjon har utenpåliggende stangkanaler, som i tillegg er romsligere enn Helsport sine.

Stengene vil være lettere og raskere å tre på plass, og det er i tillegg mulig å bruke doble stenger om det skulle være behov for det. At Helsport sine stenger kan virke trange å tre er allerede kommentert av "Trym" ovenfor.

Utenpåliggende kanaler vil kunne føre til mer blafring, og vil være mer utsatt for slitasje.

2) Spitsbergen har kraftigere stenger enn Keron (11 mot 10 mm)

3) Helport har stormmatter som standard. Det later til å være en opplest og vedtatt sannhet at stormmatter er et "must" på vintertelt. Personlig stiller jeg meg alikevel uforstående til dette.

4) Helsport har noen flere barduner og festpunkter for plugger.

5) Helsport har 3 lufteventiler mot Hilleberg sine 2. Begge teltene har god nok ventilasjon.

Spitsbergen virker mao. marginalt mer "ekstremt".

Har selv brukt mitt Spitsbergen i kuling i vinterfjellet, og teltet har det tålt uten noe som helst problem. Konseptet med 2 åpninger er flott. I det store forteltet graver man ut et stort rom for opphold og matlaging. Med et stk. primus får man greit "gensertemperatur" her, og tar man primusen inn i innerteltet har man teskjortetemperatur.

Kan anbefales !

Lykke til

Dufas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.