Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsvaret sovepose?


mathiasHM

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg brukte disse posene endel når jeg jobba i forsvaret og for å sidet enkelt og greit...

MØKK!

Dem er stor, tung, ikke spesielt varme.

Det er klart at en slik pose er bedre enn ingenting, men spørsmålet er hva er alternativet?

Jeg vet om mange bedre alternativ som også er forholdsvis rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har ikke noe imot de soveposene, er helt O.K ikke noe mer, mange av de begynner å bli litt gamle nå så det er viktig å lufte dem og hvis du skal kjøpe en så se til at de ikke ser utslitte ut (kanskje litt vanskelig når du handler over nett men), utenom det så har jeg aldri fryst i en av de, et ludotriks er å tre en jerven duk utenpå soveposen da blir det fort god stemning :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Planlegg min første vinternatt i telt og har sett over kva som finnest av soveposer i heimen. Rekner med den gamle (20år+) Ajungilac Igloo vert for tynn, men her dukka plutseleg opp ein sovepose av endå eldre årgang som eg har høyrt fleire snakke "varmt" om... Fekk ein ny av denne typen: som min far hadde fått via irrganger.

Varm og god vart eg fortalt, men er det nokon som har erfaring med slike soveposar? For det første må ein vel nesten vera fleire som er på tur slik at den andre kan pakke deg inn om kvelden? Var noko kronglete med dei knappane på eiga hånd i alle fall. :wink:

Har skikkeleg liggeunderlag, Exped Downmat 9 Deluxe, og forhåpentleg vis er reinsskinnet på plass til den store dagen kjem òg.

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her dukka plutseleg opp ein sovepose av endå eldre årgang som eg har høyrt fleire snakke "varmt" om... Fekk ein ny av denne typen: som min far hadde fått via irrganger.

Varm og god vart eg fortalt, men er det nokon som har erfaring med slike soveposar?

Steinar

Finnes virkelig slike poser fortsatt?.

Jeg brukte disse i nordnorge i slutten av 60 årene.

"Snakke varmt om"? Jeg kan ikke huske vi frøs, men så hadde vi stort sett fyringsvakt hele natten.

Jeg husker fortsatt en vårnatt ute i bare posen uten underlag - hvorfor satte vi ikke opp knappetelt? - det ble en kald natt uten mye søvn.

4 kilo er i tørr stand. Jeg skal love at den veier mer våt.

Jeg tror vi bar sånn rundt 25 kilo normalt. (Med primus, mat, underlag og greier.)

Mitt råd er å holde vekten på sekken så lav som mulig. Lav vekt på sekken gir en fin tur. Tung sekk..

et h.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde posen på en telttur for en måned siden. Posen var varm nok den, varmere enn min Helsport Alta ihvertfall, men den er i tyngste laget. I tillegg så tar den stor plass. Grei nok hvis man ikke skal bære langt, men i tyngste laget for lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegg min første vinternatt i telt og har sett over kva som finnest av soveposer i heimen. Rekner med den gamle (20år+) Ajungilac Igloo vert for tynn, men her dukka plutseleg opp ein sovepose av endå eldre årgang som eg har høyrt fleire snakke "varmt" om... Fekk ein ny av denne typen: som min far hadde fått via irrganger.

Varm og god vart eg fortalt, men er det nokon som har erfaring med slike soveposar? For det første må ein vel nesten vera fleire som er på tur slik at den andre kan pakke deg inn om kvelden? Var noko kronglete med dei knappane på eiga hånd i alle fall. :D

Har skikkeleg liggeunderlag, Exped Downmat 9 Deluxe, og forhåpentleg vis er reinsskinnet på plass til den store dagen kjem òg.

Steinar

Den der er i alle fall ikkje brukandes til lange kroppar. Rakk meg akkurat oppunder armane. Dei siste øvingane då eg var i fyrstegongstjenesta, pakka eg han ikkje ut eingong. Var betre å liggje i bare feltuniformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for innspel. Eg fekk greit plass oppi den, men er ikkje meir enn 187cm. Vekt og størrelse er ikkje så kritisk i denne omgang, skal eigentleg berre ut for å teste nokre nyinnkjøpte telt/liggeunderlag før alvoret startar. Turen vert nok kort og med nyinnkjøpt pulk som pakkesel.

Takker

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i motsetning til mange andre gode erfaringer med forsvarets sovepose(den tredelte), har enda ikke prøvd en sivil som har bedre liggekomfort. Hadde den ikke vært så tung og trukket til seg så mye fuktighet hadde jeg kjøpt den asap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Gammel post, menn vekker den til live igjen jeg med...Er det noen som har testet U.S. Army GI Modular Sleep System, og fins det andre alternativer, vill ha en som takler extreme tempraturer og som er vanntett/ikke trkker til seg mye fuktighet.

http://www.surplusandoutdoors.com/shop/camping-equipment/sleeping-bags/new-un-issued-genuine-u-s-army-489904.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gammel post, menn vekker den til live igjen jeg med...Er det noen som har testet U.S. Army GI Modular Sleep System, og fins det andre alternativer, vill ha en som takler extreme tempraturer og som er vanntett/ikke trkker til seg mye fuktighet.

http://www.surplusandoutdoors.com/shop/camping-equipment/sleeping-bags/new-un-issued-genuine-u-s-army-489904.html

Har testet denne soveposen ved 20 kalde i gapahauk på prærien i Camp Ripley - Minnesota.

Hvis du ser vekk ifra litt arbeid med knepping i sammen av de 3 lagene (hvis du ønsker å bruke alle), vekt - den veier ca 3,5 kg og at soveposen er litt stor sammenpakket (MEN mindre enn det norske forsvaret sin) så er dette en utrolig god sovepose, lurer faktisk å invistere i en slik selv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Jeg kjøpte meg nylig en M85 som du linker til hos Olav Teigen. Dro den med på helgatur hvor nettene holdt ca -20°C utenfor teltet. 

Jeg er 198 cm, og det gjør posen for kort til meg, og er nok årsaken til at jeg blei småkald på tærne. 

Den har heller ikke krage. Det forbauset meg, hvilken sovepose har vel ikke det? Dette førte nok til unødig varmetap. 

Det siste jeg vil påpeke er ikke vekten, for 3kg er jo f.eks like mye som Tyin 5-season til 5x pris. Men størrelsen i trekket! Den er diger og kompakt, og det var ikke noe komprisjon i medfølgende trekk. Bruker du pulk overlever du dette, men uholdbart i sekk. 

Ellers slår den meg som ganske varm. Hadde jeg vært kortere, eller posen lenger, og hatt en god krage, ville den antakelig vært enda varmere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.