Gå til innhold
  • Bli medlem

Meningsmåling sier nei til mer bjørn i Norge.


fuglehunden

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.3878378

I følge meningsmåling utarbeidet av Nationen så sier 8 av 10 nordmenn nei til mer bjørn.

Hvordan fungerer en slik meningsmåling?

Jeg har aldri har sett, hørt eller blitt spurt om noe sånt. For meg virker det som om slike tall er tatt rett ut av lufta.

Det er meningsmåling på stort sett det meste nå til dags, men jeg har aldri sett eller svart så jeg forstår ikke hvordan de får til slike tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Spørsmålet som ble stilt, var: «Ønsker du flere eller færre bjørner i Norge, eller mener du det er passe som det er?» Meningsmålingen er utført for Nationen av Sentio AS. Den omfatter et representativt utvalg på 1000 personer, som ble intervjuet på telefon mellom 16. og 22. oktober. Feilmargin 2-3 prosentpoeng.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fakta filen som følger med innlegget i Nasjonen står det greit

forklart hvordan spørreundersøkelsen er foretatt.

Et representativt utvalg på 1000 personer er oppringt

mellom 16. og 22 oktober. Feilmargin 2-3 % påstås det.

Du har nok bare vært (u)heldig som ikke har blitt oppringt.

Nå passet det vel Nasjonen godt å få laget denne undersøkelsen

nå i høst etter bjørnehistoriene i Sverige.

Det er vel ingen avis som har skreket mer "ulv, ulv" enn denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til meg er det bare selgere som ringer.

Dette er en meningsmåling jeg ikke har noe tro på.

Si at 50.000 skulle svart da, så hadde det blitt et annet resultat.

Så spørs det i hvilke områder de ringer rundt til også. Det er stor forskjell på rovdyrhatere og elskere fra sted til sted. Tror jeg da. Vi har jo lite bjørn? Problemet er vel at der det er bjørn er det for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil fuglehunden, dette er statistiske metoder som er vanlig å bruke. Valgdagsmålinger ved valg er eksempler som viser at man ikke trenger å spørre så veldig mange personer før en har en ganske klar indikasjon på sluttresultatet. Benytter statistiske metoder selv også, utvalget er ofte lite ifht den totale populasjonen. Vil alltid være en liten feilmargin, i dette eksempelet er den oppgitt til 2-3%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er et representativt utvalg har de ringt til mange forskjellige områder. "Representativt utvalg" betyr att utvalget representerer hele befolkningen med hensyn til alder, bosted, sosialt lag med videre. Resultatet ville ikke blitt særlig annerledes hvis de hadde ringt 50.000. Denne meningsmålingen ser ut til at være laget på samme måte som meningsmålinger før valg og de pleier jo å være noenlunde riktige.

Det en kan sette spørsmålstegn ved, er hvordan resultatet presenteres. Resultatet var:

Vil ha færre bjørner: 25,1 %

Mener bjørnestammen er passe: 43,9 %

Vil ha flere bjørner: 20,8 %

Dette presenterer Nationen som "Åtte av ti mener det er nok bjørn" men det kunne også presenteres som "Sex av åtte vil ikke ha færre bjørner"

For øvrig er vel resultatet ikke så oppsiktsvekkende. 43,9 % mener det er greit som det er. Det pleier mange å mene og de fleste vil sikkert mene det uansett hvor mange bjørner det virkelig finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningsmålingsbyråer trikser neppe med det statistiske utvalget. Det er ingen grunn til at de skulle gjøre det.

Det er svært mange måter man kan manipulere en slik undersøkelse på. Særlig dreier det seg om valg av spørsmålsformulering, valg av svaralternativer eller valg av presentasjonsmåte.

Man skal være ekstra skeptisk når den som har bestilt en "nøytral undersøkelse" har fått nøyaktig det vedkommende åpenbart ønsker. Man betaler jo helst for noe man vil ha. Scan Fact vil ha fornøyde kunder. Jeg vil tro Senterpartiet og Nationen er fornøyd med dette resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote="haraldn"

Det en kan sette spørsmålstegn ved, er hvordan resultatet presenteres. Resultatet var]

Eller hva med denne:

BARE EN AV FIRE NORDMENN VIL HA FÆRRE BJØRNER.

Men det er klart, du ville muligens få sparken på desken i Nationen hvis du kjørte opp den headingen.

Og det er klart - det er ikke så verst resultat det - på en måling tatt umiddelbart etter episodene i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv etter skremmebildene i avisene vil altså 75 % av alle nordmenn ha like mange eller flere bjørner. Det tyder på solid kunnskap om dyrene i befolkningen og det er jo hyggelig!

Mitt inntrykk er det samme; Bortsett fra ganske små områder hvor rene næringsinteresser er i konflikt med rovdyr (altså hvor det dreier seg om penger) er befolkningen overveiende for å ha rovdyrbestander i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv etter skremmebildene i avisene vil altså 75 % av alle nordmenn ha like mange eller flere bjørner. Det tyder på solid kunnskap om dyrene i befolkningen og det er jo hyggelig!

Det forklarer ingenting om kunnskap. Resultatet kan tolkes i mange retning, hvis man ikke har noen mening er det veldig enkelt å si at det er passelig i dag. Om antallet bjørn var halvparten så stort, er det GARANTERT at ikke 75% hadde svart at det hadde vært for lite bjørn!! Jeg tipper at resultatet hadde blitt omtrent som det vi har sett i denne underøkelsen.

Det er også svært enkelt å være positiv til bjørn så lenge en ikke selv ikke opplever den på nært hold. Lag f.eks en spørreundersøkelse med denne formuleringen

Spørsmål:

Er du positiv til en fast bestand av bjørn i skogene/fjellet i ditt nærområde?

Svaralternativ: JA/NEI.

Resultat?

Denne type spørreundersøkelser må alltid tas med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.