Gå til innhold
  • Bli medlem

Online kart


TL

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan tipse meg om gode / brukervennlige kart på internett? Kartene skal benyttes i forbindelse med turrapporter. Det er viktig at ekvidistanselinjene kommer godt fram. Jeg vet bare om "norgesglasset", men kanskje finnes det andre alternativer. Er disse karttjenestene gratis eller ikke?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med kart er ganske håplaust for små nettsider. Lisensreglane idag favoriserer idag stort nettstader med økonomiske musklar, samt dei som skulle vera så heldig å ha "andre" avtalar (Norge digitalt t.d., men også fleire andre). Det trengs både disposisjonrett og publiseringsrett. Disposisjonretten for heile Norge vil fort koste 20-30.000 i rasterutgåve pr år, ca 90.000 for vektorformat. I tillegg kjem 2,5-8 øre pr navigering/zoom/oppslag i kartet (+ mva). Eit statisk kart koster vel omlag 150kr pr år, men då må ein altså først ha disposjonsrett for det aktuelle området. Det er Norsk Eiendomsinformasjon som sit med dei komersielle rettane til dei fleste Norgeskarta.

På forum og blogger postes det stadig utsnitt frå mapsource, gjerne med rute innteikna på 1:50.000 kart. Er litt usikker på kva Belanor og Statens kartverk eigentleg meiner om dette, men det virker som om det er akseptert og kanskje faller litt vidt inn under "privat bruk".

Geodata har laga til eit rasterkart med høgdemodell, den er iallefall veldig fin ved planlegging av turar:

http://demo.geodata.no/gdwk44/

(Velg "Georaster")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprette - det var imponerende! Tusen takk!

Sitter her på en 24" iMac, og når jeg forstørrer bildet blir kartet med til ca 1500 pixler i bredde tenker jeg... Her er det bare å starte skjermdumpingen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går til "Avanserte kart" oppe til venstre i Fikeridir. løsning, så kan du bl.a. legge på lykter og dybder (Begge utsnittene er fra Fiskeridir.løsning):

post-11-13347450409_thumb.png

post-11-133474504096_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Skal sjekke opp de kartene dere nevnte, men vil bare nevne at jeg har også funnet inatur.se nyttig for oss som vandrer i grensetraktene mot sverige. I motsetning til de norske basene som går bare akkurat til grensen og ikke en meter inn i nabolandet, har inatur.se greie oversikter langt inn i norge. Hyttene i norge er dårligere merket, men denne basen fungerer utmerket som basis for planlegging / oversikt el.l.

Et lite sukk som er off topic: Hvorfor kan ikke noen av disse elektroniske kartbasene plotte inn naturlige huler og andre åpne nødplasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan tipse meg om gode / brukervennlige kart på internett? Kartene skal benyttes i forbindelse med turrapporter. Det er viktig at ekvidistanselinjene kommer godt fram. Jeg vet bare om "norgesglasset", men kanskje finnes det andre alternativer. Er disse karttjenestene gratis eller ikke?

På forhånd takk.

Hei

Har selv brukt denne karttjenesten http://www.ngu.no/kart/arealis/

Her kan du lagre kartutsnitt som pdf.fil. Du kan legge inn den målestokken du ønsker, velge mellom forskjellige kart-typer, og måle avstanden mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.